Statisticile Asociatiei Constructorilor Europeni de Automobile, elaborate in 28 de state europene : 25 din UE plus Islanda, Norvegia si Elvetia (statele EFTA), arata ca in luna octombrie s-au inmatriculat 1.321.204 autoturisme noi, in crestere cu 5,5%, iar in cele zece luni 13.572.669 unitati, cu 1,2% mai mult decat in aceeasi perioada a anului trecut.

Dintre noile state membre in Uniunea Europeana, Romania este tara cu cele mai multe autoturisme inmatriculate, atat in luna octombrie, cat si in cele zece lui ale lui 2007. In luna recent incheiata, in Romania s-au inmatriculat 27.371 de unitati, in crestere cu 10,8% fata de octombrie 2006, iar in intervalul ianuarie-octombrie 259,159 unitati, cu 26,1% mai mult decat in aceeasi perioada a anului precedent.

Apetitul romanilor pentru automobile este remarcabil comparativ cu vecinii din zona recent aderenti ai Uniunii Europene. Romania devanseaza la numarul de autoturisme inmatriculate Polonia (242.083 unitati inmatriculate in zece luni), o tara cu 38,2 milioane de locuitori si cu un PIB pe cap de locuitor de 7.007 euro in 2006, Ungaria (145.139) si Cehia (110.829), tari cu un numar de locuitori in jur de 10 milioane, dar cu un PIB pe cap de locuitor 8.851 euro, respectiv 10.985 euro. PIB-ul Romaniei in 2006, raportat la populatie, a fost de 4.482 euro pe cap de locuitor.

De asemenea, constructorul Dacia castiga teren pe piata din Uniunea Europeana, ajungand la o cota de 1%, atat in luna recent incheiata, cat si in cele zece luni ale lui 2007. In octombrie, 15.025 autoturisme Dacia au fost inmatriculate, mai mult cu 27%, iar in perioada ianuarie-octombrie volumul inmatricularilor de automobile fabricate la Mioveni a ajuns la 139.658 de unitati, in crestere cu 19,3% fata de aceeasi perioada a anului trecut.

Citeste si:

Marca cu cea mai importanta cota in Uniunea Europeana ramane Volkswagen, unul din zece autoturisme inmatriculate in cele zece luni purtand semnatura constructorului din Wolfsburg. Volumul total al modelelor VW inscrise in circulatie, in lunile scurse de la inceputul anului, se ridica la 1.376.869 unitati, in scadere cu 2,8% insa, in timp ce in luna octombrie s-au comercializat 140.632 de unitati, in crstere cu 0,6%. Pe locul secund la inmatriculari, in perioada ianuarie-octombrie 2007, se claseaza Opel cu 1.149.967 unitati, iar in top 5 ar mai figura Ford (1.107.982), Renault (1.027.873) si Peugeot (953.803).

Marca cu cea mai spectaculoasa crestere in perioada care a trecut din acest an este MINI, care a vandut cu 25% mai mult, totalizand 97.075 unitati. Si la aceasta categorie, Dacia obtine un meritat loc doi, cu un plus de 19,3%. Cu o asemenea rata de crestere, planurile Dacia de a spori capacitatea de productie pana in 2009, pentru a sustine exporturile, par mai mult decat indreptatite.

Analistii considera ca existenta unui PIB pe cap de locuitor aflat sub media europeana va influenta evolutia pietei romanesti in viitor, in special printr-o durata mai mare de reinnoire a parcului auto, tradusa in vanzari mai mici dupa atingerea unui varf al vanzarilor.

Un alt factor care ar putea stopa apetitul romanilor pentru automobile ar fi infrastructura deficitara, in special in centrele economice puternice ale tarii. Ramane de vazut cand piata va ajunge la saturatie, un prim semn, ca jucatorii din piata se asteapta la o stagnare, ar fi decizia Dacia de a isi pregati fabrica pentru cresterea productiei la export, acestia avand ca obiectiv pentru piata interna doar consolidarea pozitiei actuale, fara a urmari plusuri spectaculoase in urmatorii doi ani.