Potrivit unor studii de piata, romanii prefera sa plateasca cash sau sa ia credite in loc de leasing.

"O explicatie a acestui fenomen social ar putea fi urmatoarea: In piata exista un foarte mare volum de cash pentru ca romanii sunt inca prea putin obisnuiti sa utilizeze instrumentele bancare si, foarte important, nici bancile nu au incercat sa faca nici un fel de educatie in acest sens. Acest lucru, combinat cu nevoia sociala a romanilor de a fi “proprietar cu acte in regula” asupra unui bun pot fi o corecta explicatie a motivului pentru care multi cetateni prefera sa ia de la o banca un credit de nevoi personale, care este mai putin avantajos decat un leasing auto, si sa isi achite masina (bunul, in general) cash", sustine Romulus Oprica, managing partener Q-Team Romania.

Potrivit companiei de cercetari, "pentru dealerii auto este foarte important, dat fiind acest procent foarte mare de achizitii cash, cum procedeaza pentru a-si atrage clientii; si spun acest lucru deoarece comportamentul clientului “cu banii in buzunar” este cu totul altul decat al celui care isi achizitioneaza autoturismul in leasig, leasing-ul auto fiind cel mai adesea facilitat direct de dealer – deci clientul poate fi facut mult mai usor captiv".

Situatia incerta din prezent, determina romanii sa cumpere cash. " In conditiile existente, in care siguranta locului de munca este una incerta, apetitul posibililor clienti (auto) de a consuma un credit bancar, orica ar fi natura lui, este mult mai redus – ceea ce determina achizitii “in numerar”, achizitie care, la randul ei, determina o mult mai mare volatilitate a clientilor, capturarea acestora fiind influentata de foarte multe elemente subiective ale comportamentului de consum", a mai adaugat Oprica.

Sase marci au avut vanzari 100% cu banii jos in primele 5 luni, acestea fiind Hyundai cu 5.275 unitati, Peugeot cu 1.900 de masini, Cadillac cu doua unitati, Hummer cu o unitate, Maserati cu trei unitati si Maybach cu o unitate.

De asemenea, peste 80% din vanzarile Fiat, Jaguar, Lada, Mercedes, Mini, Smart, Suzuki si Volvo au fost realizate cu plata cash.

Marcile vandute in leasing in Romania intr-un procent de peste 50% sunt Chrysler, Dodge, Jeep, Lexus, Opel, Porsche si Saab. Doar Citroen si Ssangyong au avut o pondere in vanzari de 50% leasing si 50% cash.

Analistii vad piata auto in scadere cu 25-30% per trimestru, pana la 100.000 unitati noi vandute in 2009, iar din acestea peste 50% vor fi achizitionate cash.

Clientii Dacia au platit anul acesta in procent de 87% cu banii jos, fiind cumparate 14.559 de masini, in timp ce 13% au preferat leasingul, echivalentul a 2.167 unitati. In total, Dacia a vandut in Romania in primele 5 luni 16.726 de masini.

Din totalul de 41.168 de masini din import, 72% au fost cumparate cash si doar 28% in leasing.

In Romania, au fost comercializate anul acesta 57.894 de unitati, in scadere cu 49% comparativ cu primele 5 luni din 2008.

Studiu: Peste 50% din masinile cumparate in 2009, platite cash

Studiu: Peste 50% din masinile cumparate in 2009, platite cash