Din cauza puterii de cumparare reduse a romanilor, pe piata noastra, lupta cea mai mare se duce in segmentul de pret sub 10.000 de euro. Desi, la prima vedere, o astfel de suma poate fi considerata prea mica pentru cumpararea unei masini bune, la o privire mai atenta, piata autohtona ofera destule modele interesante. Un roman care dispune de 10.000 de euro poate alege dintre 16 masini. Daca mai pune macar 1.000 de euro, lista masinilor ieftine bune de cumparat creste cu inca 10 modele. De remarcat aici este faptul ca, pe aceasta lista, pot fi gasite masini din toate colturile lumii. Astfel, din Rusia putem alege Lada, din Coreea avem Daewoo, iar din Japonia, Mazda si Toyota.

Cum aleg romanii

Atunci cind cumpara o masina, romanii nu se uita, din pacate, la lucruri precum siguranta. Altfel, cum s-ar explica faptul ca pe piata autohtona inca se mai cere Daewoo Cielo, o masina lipsita de airbaguri sau ABS? Pretul este factorul decisiv in alegerea viitoarei masini. De asemenea, faptul ca putini isi permit mai mult decit o masina pe familie, cea care urmeaza a fi cumparata trebuie sa faca de toate. De aceea, romanii apreciaza masinile in trei volume, precum Clio Symbol si Fiat Albea, cu spatiu destul pentru pasageri si bagaje. De asemenea, tot lipsa veniturilor ii determina pe dealeri sa ofere credite cu dobinzi cit mai mici, cu perioade de rambursare mari, de pina la opt ani.

O particularitate interesanta a pietei auto romanesti este prezenta unor taxe vamale nejustificat de mari, de 30 la suta, pentru masinile produse in afara Uniunii Europene. De mentionat este faptul ca, in UE, masinile ce provin din afara spatiului Pietei Comune sint taxate doar cu 10%. De asemenea, de la inceputul lui 2005, s-a eliminat posibilitatea ca, in cazul unui leasing pentru o masina, sa se plateasca taxe doar la valoarea reziduala, valoare reziduala care inseamna de cele mai multe ori doar 20% din pretul initial al masinii. Pentru cumparatori este un mister de ce producatorii auto europeni sint favorizati in asa masura de guvernul roman.

Aceste taxe reduc foarte mult competitia pe piata auto autohtona. Masinile foarte bune sint clar defavorizate. Un bun exemplu este Chevrolet Kalos, al carei pret de baza este de 5.992 de euro si care ajunge sa coste putin peste 9.000 de euro.

Situatia este cu atit mai grava cu cit cel care cumpara o masina non-UE trebuie sa stie ca si pieselor de schimb li se aplica aceste taxe foarte mari.

Vedete de import

Clio Symbol este cea mai bine vinduta masina de import si, conform datelor furnizate de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), a fost cumparata, in primele noua luni ale anului in curs, de catre 8.883 de romani. Cifra se refera la Clio in doua si in trei volume. Un Clio Symbol pleaca de la un pret de 8.482 de euro, pret cu toate taxele incluse, pentru versiunea cu motor de 1,4 litri si 75 de cai-putere. „Symbol se vinde atit de bine deoarece romanii nu sint in pas cu noile tendinte de pe piata, tendinte care spun ca cele mai bune variante pentru familie sint break-urile si monovolumele“, crede redactorul-sef al ProMotor, Edwin Keleti. „Romanii sint foarte atasati de masinile in trei volume pentru ca zeci de ani nu au cunsoscut altceva“.

Citeste si:

O alta masina de import apreciata de conationalii nostri este best-sellerul estului European, si anume Skoda Fabia. Cu doar 10.009 euro, pret final, un roman poate cumpara o Skoda Fabia cu motor de 1,2 litri. Din pacate, la banii acestia trebuie sa te simti fericit ca primesti standard pina si scaunele. Fabia s-a vindut in primele noua luni ale anului in 3.266 de exemplare.

Cind vine vorba despre masini ieftine, dar de buna calitate, Fiat este intotdeauna o varianta demna de luat in seama. Producatorul italian are in oferta nu mai putin de trei modele care, cu toate taxele incluse, costa sub 10.000 de euro. Acestea sint: Panda, cu un pret de pornire de 7.844 de euro, Punto, cu un pret minim de 9.474 de euro, si Albea, care costa 9.391 de euro, pentru motorul de 1,2 litri si 80 de cai-putere.

Dintre masinile ieftine de import, printre cele mai apreciate de romani sint si Chevrolet Kalos cu 4 usi, al carei pret minim este de 10.240 de euro, Hyundai Accent, cu un pret de 11.050 de euro, si Opel Classic, care costa tot 11.050 de euro. Daca aceste trei masini sint cautate, este pentru ca pot juca foarte bine rolul de masini de familie. Insa exista o serie de masini mici, de oras, care se vind cu preturi in jurul a 10.000 de euro, precum Citroën C2 si C3, Ka si Fiesta, Opel Corsa, Mazda 2, Smart Fortwo, Toyota Yaris si VW Polo.

vinde cel mai mult

De departe, cel mai vindut model sub 10.000 de euro este Dacia Logan. Masina nationala produsa la Colibasi s-a vindut, in primele 6 luni ale anului 2005, in aproximativ 50.000 de exemplare. Cu un pret pornind de la 6.200 de euro si spatiu indestulator pentru pasageri si bagaje, este usor de vazut de ce masina produsa sub egida Renault are atit de mult succes. Acest succes este cu atit mai important cu cit vine pe fondul unor scandaluri privind calitatea nu tocmai la standarde Reanult (vezi rechemarea citorva zeci de mii de masini) si siguranta oferita pasagerilor, inferioara majoritatii modelelor vestice. De remarcat este ca, „dupa aparitia Loganului, producatori precum Peugeot fac eforturi pentru a oferi comepetitori pentru masina romaneasca“, a declarat Edwin Keleti. „Peugeot a lansat de curind 206 in trei volume, un sacrilegiu in opinia mea“, a adaugat redactorul-sef al ProMotor.

Pentru piata interna si Daewoo este inca importanta. Marca din Coreea are o serie de modele care s-ar putea incadra la categoria sub 10.000 de euro. Acestea sint: Matiz, cu un pret de pornire de 5.299 de euro, Cielo, ce poate fi cumparat, in varianta Executive cu 9.049 de euro, si Nubira II, cu un pret minim de 10.299 de euro.

Variante de finantare

Dacia ofera cel mai flexibil sistem de finantare. Un Logan poate fi cumparat fie printr-un credit, fie prin leasing. In cazul unui credit, Dacia ofera posibilitatea rambursarii lui intr-o perioada de pina la opt ani. In acest caz, Dobinda Afisata Efectiv (DAE) este de 10,9% pe an pentru un credit in lei. Daca alegem leasingul, atunci perioada maxima de finantare este de 60 de luni, iar dobinda este 9,9% pentru un credit in euro. In cazul Renault, se poate opta, de asemenea, pentru credit sau leasing. Creditul are o perioada de rambursare de maximum 72 de luni, iar pentru leasing, perioada de rambursare este de pina la cinci ani. Dobinda poate fi fixa sau variabila si are o valoare de minimum 16,9%, respectiv 24,9% pentru lei. De exemplu, pentru un Clio Symbol 1,4 Authentique, care costa 8.482 de euro, pentru un credit pe 48 de luni, cu dobinda variabila si avans minim de 20%, se va plati o rata de aproape 760 RON, fara asigurare.