In urma cu sapte ani biletul de intrare pe piata romaneasca a producatorului israelian Tnuva a reprezentat o investitie de 55 mil. euro, una dintre cele mai importante la momentul respectiv.
Acum producatorul de lactate ia in considerare inchiderea operatiunilor, dupa doi ani in care pierderile au depasit cifra de afaceri a companiei, iar numarul angajatilor a scazut considerabil.

Tnuva are doua variante legate de businessul local – ori vinde afacerea, ori o inchide, scrie publicatia Globes, care citeaza surse din interiorul companiei.

Contactati de wall-street.ro, reprezentantii Tnuva Romania nu au dorit sa comenteze informatia.

Tnuva Romania a fost fondata in anul 2004 de catre Tnuva Israel in parteneriat cu Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare. Intrarea pe piata romaneasca s-a facut in urma unei investitii de 55 mil. euro, una dintre cele mai rasunatoare la momentul respectiv, aceasta vizand constructia unei fabrici in Popesti Leordeni si a unei ferme situate in Adunatii Copaceni.

La inceputul acestui an, producatorul a decis sa renunte la ferma in care a investit aproximativ 8 mil. euro, motivandu-si decizia prin faptul ca operatiunea nu mai era profitabila.

Arik Schor, directorul general al companiei, declara atunci ca fabrica de lactate primeste destul lapte de la ferme de vaci din afara grupului. "Furnizorii nostri din Romania includ ferme de vaci detinute de compania israeliana Adama Holding, deci problema inchiderii operatiunii a fost examinată riguros", a explicat Schor.

Ferma era situata pe un teren de 28 ha si avea o capacitate de productie de 18.000-19.000 de litri pe zi. In aceasta ferma lucrau 35 de angajati.

Primele efecte ale crizei financiare au aparut in martie 2009, cand Tnuva Romania era in plina expansiune, strategia companiei fiind axata pe castigarea de cota de piata. Ulterior, focusul a cazut pe profit, in detrimentul cotei de piata, care a scazut de la 7-8% la 5-6% in 2010. [Cititi si Cum a schimbat macazul Tnuva Romania]

De asemenea, in ultimii patru ani numarul angajatilor s-a redus considerabil, astfel incat in 2010 compania avea un numar mediu de angajati de 165. In anul 2007, Tnuva Romania reprezenta un personal de aproximativ 500 de oameni.

In momentul intrarii pe piata romaneasca, Tnuva isi propusese sa ajunga la o cifra de afaceri de 50 milioane euro pe an, in decurs de trei ani, obiectiv care nu a fost indeplinit. Cifra de afaceri a companiei s-a situat in jurul a 20 mil. euro pe an. Astfel, anul trecut compania a afisat o cifra de afaceri de 16,7 mil. euro si pierderi de 14,9 mil. euro, evolutie asemanatoare cu 2009, cand Tnuva raporta pierderi mai mari decat afacerile, respectiv 22,6 mil. euro, potrivit datelor furnizate de Ministerul de Finante.

Cand unii sufera, altii o duc bine din lapte

Piata lactatelor din Romania este dominata de multinationale precum Danone, Friesland si Hochland. O evolutie pozitiva inregistreaza si producatori locali, Albalact urcand in clasamentul local, dupa ce a raportat pentru primele 9 luni din an afaceri in crestere cu 34,3% si un profit mai mare cu 46,8%.

1. Ce primeaza in alegerea produselor lactate pe care le consumati?

2. Produsele carei companii se regasesc de regula in cosul dvs. de cumparaturi?



Si afacerea LaDorna, preluata in urma cu trei ani de francezii de la Lactalis in urma unei tranzactii evaluate la aproximativ 100 mil. euro, ”a fiert la foc mocnit”. Compania a raportat anul trecut o cifra de afaceri de 40 mil. euro si estimeaza pentru acest an un avans de 10%.

In luna iulie, Lactalis a decis sa renunte la fabrica de branzeturi de tip Cottage din Suceava, care avea 25 de angajati, relocand productia in Polonia. Motivul invocat a fost cererea mai mare pentru acest tip de produs pe piata poloneza.

In schimb, chiar daca cantitatea de lapte consumata pe cap de locuitor a scazut pe plan local de la 37,4 litri in 2005, la 31,8 litri in 2010, exista companii care au decis sa parieze pe Romania. Un exemplu il reprezinta grecii de la Olympus, care au investit recent in prima fabrica de lactate pe plan local.

In urma unei investitii similare cu cea a israelienilor de la Tnuva, respectiv 55 mil. euro, Olympus a deschis in luna noiembrie o fabrica de lactate in localitatea Halchiu, judetul Brasov, in cadrul careia vor lucra pentru inceput 80 de angajati.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri