Cand intri in Mic.ro 1, primul magazin al retelei, in zona Dorobanti din Bucuresti, esti transportat in vremurile comunismului - rafturi goale, ici-colo cateva pungi de cereale sau conserve deja prafuite.

Doar partea din fata, la casa de marcat, pare mai bine aprovizionata. Aici sunt dulciurile si alte produse zaharoase, cu termen lung de valabilitate. Ce se intampla de nu aveti marfa, il intreb pe vanzatorul care ma primeste cu mainile incrucisate. „Cred ca se indreapta spre faliment. Lucrurile au inceput sa scartaie de prin vara”, imi raspunde tanarul. Nu stie ce se va intampla cu magazinul si pare sa nu-i mai pese pentru ca acum este in preaviz dupa ce si-a dat demisia.

La doi pasi insa, un alt Mic.ro este inchis. Cel putin asa scrie pe usa, pe o foaie alba, cu carioca. Inauntru, in semiintuneric, desi este ora 14.00, il zaresc pe vanzator. Imi face semn ca e inchis, iar cand insist, deschide timid usa. „Nu avem lumina”, imi explica sec; blocul la parterul caruia se afla are curent si nici probleme cu reteaua nu sunt. Marfa nu prea este si oricum vanzarile au mers mai tot timpul prost, subliniaza angajatul. In plus, competitia este acerba: alaturi, doua alimentare mari, iar peste drum – un supermarket Mega Image.

Iar exemplele de magazine inchise sunt mai multe. Pe strada Margeanului, doua Mic.ro au obloanele trase. Un altul, in apropiere de Calea Rahovei, e inchis de mai bine de doua zile, asta dupa ce si-a scurtat programul de functionare, de luni pana vineri, fara sambata si duminica. „De cand s-a deschis aici, nu stiu daca am intrat de doua-trei ori. Preturi mari si nu gaseai legume si fructe ca lumea”, spune o locatara a blocului de langa magazin.

Am sunat apoi la 15 alte unitati Mic.ro, atat din Bucuresti, cat si din restul tarii, din Sibiu, Cluj-Napoca, Timisoara si Constanta. „Este deschis, poftiti”, mi s-a raspuns, multi dintre interlocutori refuzand sa dea mai multe informatii. „Momentan, avem deschis, nu stiu ce sa va spun mai mult”, mi s-a replicat. Anul trecut, opt unitati Mic.ro din Oradea au fost inchise.

Zvonuri versus varianta oficiala

Primele zvonuri despre intrarea in faliment au Mic.ro au aparut inca din toamna anului trecut. Dinu Patriciu a declarat atunci ca a trebuit sa restructureze reteaua Mic.ro, dar ca nu s-a pus problema vanzarii si nici a insolventei. In octombrie, trei magazine MiniMax, detinute de Mercadia, au fost inchise.

De curand, ziarul Puterea a scris ca reteaua se va inchide. O alta varianta a fost avansata de Capital, care a anuntat ca afacerea ar putea fi cumparata de un investitor sau un grup de investori americani.

Contactati de wall-street.ro, oficialii companiei Mercadia Holland BV, grup de care apartine lantul de bacanii, nu au oferit nicio informatie si au precizat doar ca zilele acestea vor veni cu o declaratie oficiala privind strategia de viitor a Mic.ro.

Lantul de magazine Mic.ro nu si-a respectat angajamentele fata de furnizori, iar platile se faceau cu intarzieri de peste 8 luni, sustin cei de la Coface, companie de management si evaluare financiara.

Citeste si:

„Marfa primita initial de retailer de la furnizori a fost vanduta, iar banii s-au cheltuit pe dezvoltare. In prezent, reprezentantii Mercadia le spun furnizorilor ca daca nu primesc marfa nu pot plati facturile mai vechi”, potrivit lui Cristian Ionescu, directorul Coface pentru Romania.

De altfel, acum o luna si jumatate, cativa patroni ai unor firme de transport si depozite din Bacau, Ploiesti si Constanta au protestat pentru ca nu-si primisera banii pe munca prestata in ultimele sase luni, potrivit StirileProTv.ro. Furnizorii sustineau atunci ca datoriile se cifrau la cateva milioane de euro.

Socoteala de acasa nu se potriveste cu cea din targ

La momentul lansarii retelei Mic.ro, Dinu Patriciu anunta o dezvoltare exploziva: 3.000 de magazine Mic.ro, dintre care 2.000 mobile (rulote). Pozitionate drept bacanii, cu produse alimentare si nealimentare de stricta necesitate, Mic.ro-urile ar fi trebuit sa deserveasca 300-400 de familii si sa se regaseasca din „800 in 800 de metri” in orase, dar si in mediul rural.

Mai mult decat atat, Patriciu tintea pentru Mic.ro afaceri de 1,5 miliarde de euro, adica mai mult decat Metro Cash & Carry, care in 2010 realizase o cifra de afaceri de 1,2 miliarde de euro.

In 2010, Mic.ro Retail, parte a Mercadia Holland BV, a inregistrat in 2010 o cifra de afaceri de 51,33 milioane de lei (circa 12,22 milioane de euro) si pierderi de 50,29 milioane de lei (11,97 milioane de euro).

In mai 2011, Dinu Patriciu a lansat primul magazin Macro, brand sub care urmau sa fie repozitionate cele circa 50 de unitati foste MiniMax, preluate de Mercadia in august 2010. Miliardarul spera sa poata deschide 150 de astfel de unitati, incluzand fostele MiniMax.

In septembrie 2011, el a revenit asupra planurilor de inceput. A anuntat atunci ca se va implica „ceva mai puternic” in dezvoltarea afacerii si a aprobat o noua structura de management, pe trei trepte. In plus, planurile de dezvoltare au fost revizuite: etapa finala de extindere viza 2.000 de unitati fixe si 750 mobile.

Patriciu anunta o noua structura de conducere a Mic.ro si Macro. Vezi cine sunt "locotenentii" miliardarului

Patriciu anunta o noua structura de conducere a Mic.ro si Macro....

Investitiile totale erau estimate la 250 de milioane de euro, dintre care 50 de milioane de euro reprezentau credite ale furnizorilor. La momentul respectiv, reteaua numara 830 de unitati, dintre care 720 fixe, numarul angajatilor depasind 4.000. In total, in cadrul Mercadia Holland BV erau peste 5.400 de salariati.

In prezent, planurile lui Dinu Patriciu par cel putin iluzorii, in conditiile in care magazinele Mic.ro au, de mai multa vreme, probleme cu aprovizionarea, iar furnizorii au incetat sa le mai alimenteze. In plus, mai multe companii, printre care si Meridian Taxi, au cerut insolventa Mic.ro.