In scrisoarea de intentie semnata de Guvern si FMI in luna septembrie a anului trecut, CFR Marfa era inclusa in grupul primelor noua companii pentru care va fi angajat un manager privat, cu perspectiva vanzarii doar a unui pachet de 20% din actiuni, scrie Mediafax.

Cateva saptamani mai tarziu, CSAT a decis vanzare a peste 50% din actiuni, presedintele Traian Basescu afirmand ca CFR Marfa a fost "profund capusata" prin serviciile care i s-au prestat si ca singura metoda de diminuare a vulnerabilitatii companiilor de stat este privatizarea.

Ulterior, in luna decembrie, Guvernul si FMI au convenit ca CFR Marfa sa fie scoasa de pe lista companiilor cu management privat si vanduta unui investitor strategic, intr-un proces care sa fie incheiat pana la sfarsitul lunii octombrie si in care sa poata fi implicate BERD si IFC, divizia de investitii a Bancii Mondiale.

Statul va publica prospectul de vanzare a actiunilor pana la jumatatea lunii iunie 2012 si va incheia privatizarea pana la sfarsitul lunii octombrie 2012, potrivit datelor din luna decembrie.

In acest interval vor continua masurile prin care firmele rau-platnice sa fie convinse sa isi achite facturile restante, prin trimiteri de preavize si dispunerea de "masuri legale" impotriva acestora.

MTI intentioneaza sa selecteze un consultant de reputatie internationala, respectiv o banca de investitii sau firma de consultanta cu experienta in achizitii si privatizare, se arata in anuntul institutiei.

Termenul limita pentru exprimarea interesului fata de licitatie a fost stabilit la 16 februarie, urmand ca lista scurta a candidatilor sa fie publicata pe site-ul MTI la 21 februarie.

Dupa publicarea listei, consultantii preselectati vor primi de la MTI scrisori de invitatie cu privire la cererea de oferta pentru a putea participa la licitatie individual sau in asociere.

Citeste si:

Ofertele finale pot fi depusa pana la 12 martie, data la care vor fi deschise.

Firma castigatoare va propune strategii de privatizare a CFR Marfa (pe baza unei analize diagnostic preliminare), care apoi va fi agreata de MTI si aprobata de Guvern, va evalua compania in vederea stabilirii valorii de piata a actiunilor si va asigura asistenta tehnica in derularea procesului de privatizare.

Pentru a participa la licitatie, firmele interesate trebuie sa faca dovada ca au acumulat in ultimii zece ani experienta in achizitii sau privatizari de succes ale unor companii de stat din Romania, Uniunea Europeana sau Statele Unite ale Americii cu o cifra de afaceri de minim 100 milioane euro si in privatizarea in domeniul transporturilor in Europa, in principal a operatorilor de transport feroviar, cu valori ale tranzactiilor mai mari de 20 milioane euro.

Potrivit anuntului, in 2010, CFR Marfa ocupa locul 10 in Europa din punct de vedere al volumului de marfuri transportate, cu 31 milioane tone, si avea la finele anului trecut aproximativ 8.268 de salariati.

Operatorul feroviar dispune de 907 locomotive electrice si diesel pentru transport si manevra si 39.741 vagoane de marfa de diverse tipuri si este dotata cu doua ferryboat-uri.

Potrivit datelor financiare preliminate ale CFR Marfa cuprinse in proiectul de buget pe 2012, operatorul a inregistrat anul trecut pierderi de 133,5 milioane lei, mai mari cu 67,9% fata de nivelul aprobat de Guvern prin bugetul de venituri si cheltuieli al companiei, de 79,5 milioane lei.

Ultimul an cand CFR Marfa a inregistrat profit a fost in 2007, cu un castig de 6,12 milioane lei, in scadere cu 85,7% fata de anul precedent, potrivit datelor Ministerului Finantelor. Operatorul de transport feroviar a inregistrat pierderi de 169,44 milioane lei in 2008, de 341,95 milioane lei in 2009 si de 535,26 milioane lei in 2010.

Compania a incheiat anul trecut cu datorii de 1,25 miliarde lei, cu 200 milioane lei mai putin fata de anul precedent, si estimeaza pentru acest an o crestere de 4%, la 1,3 miliarde lei.