Iordache a fost audiat incepand cu ora 2.00, impotriva sa nefiind luata, cel putin deocamdata, nicio masura preventiva.

Omul de afaceri va mai fi insa chemat pentru noi audieri.

In acelasi dosar ar fi vizate alte sase persoane, potrivit surselor citate.

Nelu Iordache a fost audiat dupa ce anchetatorii au perchezitionat in Capitala, timp de peste 12 ore, sediul firmei Romstrade detinuta de acesta.

Procurorii anticoruptie au ridicat documente, calculatoare si laptopuri de la sediul firmei, potrivit surselor citate.

Perchezitiile au inceput joi dimineata, la sediul firmei fiind prezent si omul de afaceri, insotit de avocatul sau.

Dosarul vizeaza posibile deturnari de fonduri in cazul lucrarilor la autostrada Arad-Nadlac.

Potrivit surselor citate, Nelu Iordache s-a asociat cu firme portugheze pentru a realiza segmentul de autostrada Arad-Nadlac, iar acestea ar fi sesizat mai multe institutii, printre care si Comisia Europeana, din cauza unor nemultumuri aparute in privinta lucrarilor.

Sursele citate au precizat ca prejudiciul in acest caz ar fi de aproximativ sase milioane de euro.

Un raport al Departamentului pentru Lupta Antifrauda arata ca Nelu Iordache, care detine si compania Blue Air, si Romstrade au deturnat sase milioane de euro din fondurile europene destinate constructiei autostrazii Nadlac-Arad, omul de afaceri utilizand doua milioane de euro pentru achizitionarea unui avion Boeing 737.

Tot din banii pentru autostrada, un asociat al lui Iordache ar fi cumparat terenuri in localitatea Adunati Copaceni, unde dorea sa realizeze un aeroport, scrie Gandul.

Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a reziliat recent contractul pentru construirea primului tronson al autostrazii Nadlac-Arad, incheiat cu o asociere din care face compania Romstrade, controlata de omul de afaceri Nelu Iordache, motivul principal fiind intarzierea lucrarilor.

Directorul general al CNADNR, Mircea Pop, a afirmat, joi, ca firma Romstrade, detinuta de Nelu Iordache, mai are inca doua contracte cu CNADNR, dupa ce miercuri a fost reziliat un altul. "Din punct de vedere al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale, noi am luat masurile pe care puteam sa le luam conform contractului incheiat cu firma Romstrade, adica am reziliat, am dat astazi sa executam scrisoarea de garantie pentru avans, tot ce este contractual", a declarat Pop.

Tot drectorul general al CNADNR declara, pentru Mediafax, ca motivul principal al rezilierii contractului pentru construirea primului tronson al autostrazii Nadlac-Arad este reprezentat de intarzierile in executie, proiectul fiind in prezent la stadiul de 20%, fata de 70%, cat ar fi fost indicat.
Pop adauga ca exista si alte motive pentru rezilierea contractului. "Este un complex de imprejurari, mai amplu", preciza seful CNADNR.
Premierul Ponta afirma, confirmand informatiile transmise anterior de Mediafax ca proiectul de constructie a autostrazii Arad-Nadlac, finantat si de catre Uniunea Europeana, a fost licitat in conditii considerate de Comisia Europeana ca fiind gresite, astfel ca este posibila rezilierea contractului si organizarea unei noi licitatii.

Mediafax anunta inca din luna iulie ca oficialii Comisiei Europene pregatesc o scrisoare de intrerupere a uneia din platile solicitate de catre CNADNR pentru un contract de constructie a autostrazii Arad-Nadlac in contextul in care au fost identificate "iregularitati si suspiciuni de frauda".

Constructia autostrazii Nadlac-Arad a fost impartita in doua loturi, pe o distanta totala de apropae 39 kilometri. Primul a fost adjudecat de asocierea romano-portugheza Romstrade-Monteadriano Engenharia e Construcao-Donep Construct, pentru 115,8 milioane euro, iar lotul al doilea revine companiei germane Alpine Bau, valoarea contractului fiind de 124,45 milioane euro.

Citeste si:

Finantarea este asigurata din Fondul de Coeziune al Uniunii Europene.

Lucrarile au inceput in toamna anului trecut, termenul de finalizare a ambelor tronsoane ale Autostrazii Nadlac-Arad fiind anul 2013.
CNADNR a mai reziliat un contract incheiat cu o asociere din care face parte compania Romstrade, pentru reabilitarea unui tronson al DN6, Alexandria-Craiova. Contractul incheiat cu asocierea Romstrade - Ezentis Infraestructuras - Euroconstruct Trading 98 viza reabilitarea DN6, lot 2, pe o portiune de aproape 53 de kilometri.

CNADNR preciza ca a transmis in 14 noiembrie instiintarea de reziliere a contractului, decizia fiind luata ca urmare a neindeplinirii obligatiilor contractuale de catre antreprenor, respectiv pentru ca nu a indeplinit "notificarea de remediere cu privire la recuperarea intarzierilor si nu a respectat termenele asumate cu privire la indeplinirea punctelor de referinta".

Compania de Drumuri mentiona ca antreprenorul nu isi poate indeplini obligatiile contractuale si nu poate finaliza toate lucrarile pana la expirarea duratei de executie a lucrarilor, de 730 zile, in contextul in care au trecut deja 560 de zile.

Contractul pentru acest lot din DN6 figureaza intr-un raport al Corpului de Control al premierului, finalizat in noiembrie, in care se arata ca lucrarile de constructie de drumuri nationale si autostrazile sunt intarziate deoarece firmele de constructii nu dispun de personal si utilaje suficiente, pe masura contractelor, si lucreaza in acelasi timp pe mai multe santiere. Verificarile au fost derulate la CNADNR pentru identificarea cauzelor care au determinat intarzierile in executia lucrarilor de infrastructura rutiera aflate in derulare, perioada verificata fiind 1 ianuarie 2007-31 august 2012.

Raportul a fost transmis Ministerului Transporturilor si CNADNR pentru a dispune masurile necesare.

Romstrade a fost fondata in anul 1994, capitalul social subscris si varsat al societatii Romstrade, de 16.151.800 lei, fiind repartizat celor doi asociati, respectiv 76% presedintelui firmei Nelu Iordache si 24% lui Gheorge Cruceru.

Din grupul de firme controlat de Nelu Iordache fac parte mai multe companii, cele mai importante fiind Romstrade si operatorul aerian low cost Blue Air.

Unul dintre cele mai importante contracte adjudecate in 2011 de Romstrade viza constructia primului lot si a drumului de legatura al tronsonului de autostrada Nadlac-Arad, in asociere cu Monteadriano Engenharia e Construcao-Donep Construct, pentru 115,8 milioane euro.

Totodata, Ministerul Dezvoltarii anunta ca a atribuit unor asocieri din care face parte Romstrade contracte de modernizare a drumurilor judetene din Prahova, Giurgiu, Ilfov, Arad si Bihor, derulate prin Programul National de Dezvoltare a Infrastructurii. Astfel, Romstrade si Primacons ar urma sa modernizeze drumurile din Prahova, Giurgiu si Ilfov pentru 781,4 milioane lei si pe cele din Arad si Bihor cu 527,2 milioane lei, fara TVA.

Romstrade a inregistrat, in 2011, un profit de 2,6 milioane de euro, adica jumatate din cel obtinut in 2010, potrivit Forbes Romania. In urma cu doi ani, cifra de afaceri a companiei era de 134 milioane de euro.

In 2009, Romstrade era cel mai mare constructor local, avand un profit de peste 31 milioane de euro si o cifra de afaceri de 268 milioane de euro.

In 2011, Romstrade avea, potrivit datelor depuse la Ministerul Finantelor, 1.623 de salariati.

Nelu Iordache a figurat in editia 2011 a Topului Forbes 500 Miliardari pe locul 28, cu o avere de 150 milioane de euro.