Evolutiile macroeconomice favorabile din ultimii ani si continuarea procesului de restructurare a economiei au condus la o imbunatatire a soliditatii companiilor nefinanciare din Romania, precizeaza un studiu al Bancii Nationale. Printre parametrii economici a caror evolutie este considerata pozitiva, specialistii BNR evidentiaza consolidarea pozitiei bilantiere, cresterea profitabilitatii, reducerea costului indatorarii si imbunatatirea lichiditatii. Parametrii din perspectiva carora a fost analizata evolutia companiilor sunt capacitatea companiilor de a face fata unui soc negativ si capacitatea institutiilor financiare de a aloca resurse catre sectorul companiilor.

Serviciile si comertul, mereu in top

Numarul societatilor nefinanciare a crescut in perioada decembrie 2003-iunie 2005 cu 75.000 de unitati pana la 498.000, precizeaza studiul BNR. Chiar daca cea mai mare parte a acestor companii se regasesc in categoria IMM-urilor (72,8% in 2005), ponderea valorii adaugate produse de acestea in total companii nefinanciare este de numai 42%, restul datorandu-se corporatiilor. In ceea ce priveste distributia companiilor pe sectoare de activitate, serviciile si comertul detineau 77% din totalul companiilor nefinanciare (in prima jumatate a lui 2005), sectorul industrial si energetic reprezentand doar 13%.

Valoarea adaugata produsa de aceste doua sectoare depaseste 90% din totalul valorii adaugate a companiilor nefinanciare, in conditiile in care aportul sectorului industrial si energetic reprezinta 44,6% in 2005. Astfel, se observa o concentrare a activitatii economice pe sectorul industrial si energetic, care ar putea afecta stabilitatea financiara in conditiile unei deteriorari ale performantelor acestuia. Totodata, in cadrul sectorului industrial si energetic se regaseste aproximativ 50% din totalul fortei de munca active in cadrul companiilor nefinanciare.

Eficientizarea indatorarii a ridicat profitabilitatea

In ceea ce priveste indicatorii de performanta financiara, cresterea profitabilitatii companiilor a fost insotita de o reducere a costului indatorarii, de o sporire a capacitatii de acoperire a cheltuielilor cu dobanzile si de o imbunatatire a lichiditatii, evidentiaza analiza. Cresterea economica din 2004 a avut drept consecinta o crestere semnificativa a profitabilitatii companiilor nefinanciare. In 2005, nivelul profitabilitatii s-a mentinut relativ constant fata de 2004, in timp ce indicatorii de lichiditate au inregistrat o imbunatatire. Cresterea profitabilitatii a avut un impact pozitiv si asupra capacitatii companiilor dea-si acoperi serviciul datoriei, care a crescut concomitent cu gradul de indatorare.

De cinci ori mai multe companii in lichidare

In perioada analizata de BNR, numarul companiilor aflate in lichidare a crescut de la 2.623 in 2003 la 12.384 in octombrie 2005. Aceasta evolutie, spun specialistii Bancii Centrale, nu reprezinta neaparat o consecinta a inmultirii numarului de falimente, ci mai degraba o tendinta de dizolvare a companiilor fara activitate.

Analizand evolutia numarului de lichidari la nivelul companiilor care au expuneri fata de sectorul bancar, BNR semnaleaza ca aceasta a inregistrat o diminuare de la 898 (la sfarsitul lui 2003) la 767 de societati in primele 10 luni ale lui 2005. De asemenea, nivelul restantelor companiilor in lichidare fata de sectorul bancar s-a diminuat in perioada analizata; o posibila explicatie ar putea fi recuperarea unor datorii sau preluarea unei parti din restante de catre companii de recuperare a creantelor.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri