"Costurile medii pe care o firma le are cu salariul de baza al unui angajat au suferit cresteri destul de mici in ultimii 4 ani; modificarile privind taxele si impozitele din aceasta perioada au vizat insa largirea considerabila a bazei de impozitare cu alte venituri asociate salariilor: astfel, putem aprecia o crestere medie cu cca 30% a cheltuielilor unei firme cu taxele si impozitele globale pentru angajati si colaboratori", a aratat Mirela Serban, managing partner, R&M Audit Contabilitate.

In 2008, dintr-un salariu brut de 1.361 lei, angajatul platea catre stat taxe si impozite de 361 lei, astfel incat salariul net ramas era de 1.000 lei; la randul sau, angajatorul achita catre stat taxe si impozite in valoare de 367 lei, ajungandu-se astfel la un total de taxe si impozite de 728 lei la salariul brut mentionat. Incepand cu anul 2009, pentru ca un angajat sa ramana cu acelasi venit net de 1.000 lei, acesta a trebuit sa achite taxe si impozite catre stat in valoare de 379 lei, iar cele platite de companie au urcat la randul lor la 386 lei, obtinand un total cumulat de 765 lei. Astfel, in 2009 s-a inregistrat o crestere cu cca 5% a taxelor si impozitelor salariale platite catre stat fata de anul 2008.

De asemenea, in ultimii ani, pentru anumite categorii de contribuabili, au mai aparut mici cresteri ca urmare a variatiilor salariului mediu brut si deci a impactului asupra procentelor de calcul a unor taxe si impozite care se raporteaza la acesta.

"Daca in ceea ce priveste salariul de baza nu au fost modificari majore in ultimii ani, in schimb baza de impozitare a altor venituri salariale a crescut considerabil, cu tichetele de masa, tichetele de vacanta, impozitarea muncii dependente si independente in aproape acelasi regim (cu mici exceptii) si asa mai departe. Un alt exemplu- o alta masura recent introdusa in aceeasi directie- este includerea in baza de calcul a contributiei de asigurari sociale (datorata de angajat/angajator) si a diurnelor de deplasare care depasesc nivelul de 2,5 ori fata de cel stabilit pentru personalul din institutiile publice (pana acum aceasta prevedere se aplica doar pentru neplatitorii de impozit pe profit, respectiv ONG-uri, microintreprinderi etc)", a precizat Mirela Serban.

Pe partea pozitiva a schimbarilor din domeniul salarizarii se afla simplificarea documentelor care trebuie depuse la institutiile de resort.

Astfel, incepand cu anul 2011 a disparut multitudinea de declaratii (catre Inspectoratul Teritorial de Munca, ANOFM, Casa de Pensii si alte institutii) dintre care unele trebuiau depuse atat on-line, cat si pe suport hartie si s-a introdus sistemul raportarii exclusiv online, prin declaratia 112.

Citeste si:

In plus, din 2011 s-au eliminat si cartile de munca in format clasic (insa, desi sunt eliminate, procedura de scanare a carnetelor de munca in vederea incarcarii in sistemul electronic a informatiilor inregistrarilor din acestea, precum si procedura de predare a carnetelor catre salariati nu sunt inca finalizate). Modificari semnificative au aparut si in iulie 2012, prin introducerea obligativitatii declararii tuturor veniturilor supuse impozitarii in declaratia fiscala unica: impozitul pe veniturile din drepturile de proprietate intelectuala, pe veniturile din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil, aferente unor activitati agricole etc.

In ansamblu insa, simplificarea unor proceduri de raportare a veniturilor salariale sau asimilate salariilor a fost contrabalansata de introducerea unor noi categorii de venituri care trebuie luate in calcul pentru fiecare salariat in parte si, respectiv, per ansamblul unei companii.

Astfel, timpul dedicat segmentului de salarizare ocupa in general peste 25% din totalul activitatilor contabile dintr-o firma; procentul ajunge si la 50% daca trebuie calculate diferite sporuri, concedieri, mamici in concediu de maternitate, daca exista o fluctuatie medie a personalului, concedieri individuale si/sau colective pentru care trebuie eliberate salariatilor adeverinte privind stagiile de cotizare (certificatele si/sau adeverintele astfel eliberate trebuie sa poarte viza autoritatilor competente) etc.

"De la inceputul crizei din anii 2008- 2009 si pana in prezent, numarul firmelor care si-au externalizat serviciile de salarizare a crescut continuu, majoritatea avand nevoie de intreg pachetul, respectiv evidenta personalului plus salarizare ", a precizat Mirela Serban.

R&M Audit –Contabilitate ofera servicii de audit, consultanta fiscala si financiara, contabilitate, salarizare, controlling si arhivare.

Sursa foto: Freedigitalphotos.net