Lucian Trofin a ajuns la Eisberg in anul 2004, dupa ce a incercat pe rand experienta antreprenoriatului (a infiintat alaturi de doi prieteni o scoala de schi care functioneaza si acum la Sinaia), dar si lucrul in cadrul unei firme straine de turism sau dezvoltarea unui centru comercial alaturi de alti doi fosti colegi de facultate.

In cei noua ani de cand conduce operatiunile elvetienilor pe piata romaneasca Trofin a reusit sa creasca afacerile de opt ori, pana la 3,5 mil. euro in 2011. Ritmul anual de crestere s-a mentinut in jurul a 15-20%.

“In 2002 compania a intrat pe profit in Romania si a ramas asa pana in 2011 cand am intrat pe minus din cauza investitiei in fabrica, facuta din surse proprii. Rata de amortizare este repartizata pe o perioada de peste 20 de ani. Fondurile proprii sunt in perioada de gratie pana la momentul la care piata locala va fi macar la nivelul Ungariei”, explica seful Eisberg Romania.

Compania detine o fabrica in Cernica, cu o capacitate de productie de 2.000-2.500 de tone. In unitatea de productie lucreaza 20 de angajati, producatorul avand in Romania o echipa formata din 40 de oameni.

Producatorul elvetian, prezent in Polonia, Italia si Ungaria, a investit in total pe piata locala 5 milioane de euro.

Lantul de restaurante american McDonald’s reprezinta in prezent 50% din vanzarile Eisberg, restul fiind impartit intre alte restaurante si lanturi de retail internationale, printre care Mega Image si Carrefour. Pentru cei doi retaileri cu care colaboreaza, compania Eisberg dezvolta si produse in exclusivitate. De exemplu, pentru Mega Image mixul Amarone, iar pentru Carrefour Baby Batavia.

“E clar ca ce producem noi nu este ceva de stricta necesitate, noi chiar il vedem ca produs de impuls. Eu nu am considerat business-ul in care sunt un business de vandut salata, ci o afacere prin care obtii timp”, crede Lucian Trofin.

O directie de dezvoltare pentru acest an a fost incheierea de parteneriate pe zona centrelor de fitness si a restaurantelor. Spre exemplu, incepand din acest an Eisberg a incheiat un parteneriat cu reteaua World Class prin intermediul caruia compania isi promoveaza produsele in randul abonatilor.

“Baza noastra fidela de consum este constituita din cei care sunt interesati de sport sip e cei interesati de gust. Romanii comparativ cu vecinii nostri au un pronuntat spirit italian, sunt foarte deschisi la nou, creativi. Cu toata aceasta criza consider ca vor exista permanent oameni care cu un spirit sanatos de munca vor reusi sa castige bani si sa isi faca o viata frumoasa. Noi facem parte din viata frumoasa”, mai spune Trofin.

O tendinta observata de acesta consta in aparitia unui nou concept – restaurantul de acasa – in conditiile in care iesirile in oras ale consumatorilor romani s-au redus drastic odata cu criza.

Citeste si:

“Sistemul de servit masa in oras s-a depreciat foarte mult si continua sa scada. Aveam anumite asteptari de la acest segment pana in 2015. Exista mai nou conceptul <<restaurantul de acasa>> si beneficiem de aceasta tendinta fortata prin intermediul retailului. Pana in 2009 ne permiteam sa iesim de 2-3 ori pe saptamana in oras, acum din ce in ce mai putin. Eu consider ca vanzarile noastre nu au scazut din cauza consumului, ci pe fondul opririi risipei. Foarte multe restaurante cumparau fara sa aiba o atentie pentru portionare”, crede Lucian Trofin.

Salatele produse de Eisberg pot fi achizitionate din retail la un pret cuprins intre 4 pana la 10 lei.

Compania are in vedere pe viitor dezvoltarea de partneriate cu furnizorii locali, care pentru moment asigura materia prima doar pe perioada verii.

“In sezoane bune am avut maxim 15% productie locala. Anul acesta este primul an in care vom incepe livrarile de rosii si rosii cherry locale. Trebuie sa asiguram o continuitate a fluxului, in istoria companiei nu a existat nici macar o zi in care nu am livrat. De aceea, pentru Romania avem rezerve in Polonia, Ungaria Italia, Spania si nordul Africii. In Romania exista zone de interes precum Constanta, Tecuci, Brasov, Adunatii Copaceni, Galati”, declara Trofin.

Pe langa piata locala, fabrica din Cernica livreaza si in Bulgaria (incepand cu 2010) si Republica Moldova (din 2012).

“Consumul depinde de niste parghii macro pe care nu le putem actiona fara factorul politic. Iar factorul politic este complet impredictibil".

Consumul in Romania este de zece ori mai mic decat in Ungaria, spune Lucian Trofin. Valoarea totala a pietei convenience este de 4-5 mil. euro, potrivit estimarilor managerului Eisberg, in timp ce volumul atinge 1.000 de tone.

Segmentul este reprezentat de circa 300.000 de consumatori. Dintre acestia, mai mult de 50% sunt concentrati in Bucuresti, capitala fiind urmata de Moldova si Banat.

“Consumul depinde de niste parghii macro pe care nu le putem actiona fara factorul politic. Iar factorul politic este complet impredictibil. Daca se poate acuza ceva in Romania este lipsa de predictibilitate a factorului politic, chiar o oarecare detasare. Politicienii nostri traiesc intr-o cu totul alta lume si din pacate factorul politic reprezinta ceea ce intr-o fabrica reprezinta managementul. Daca noi am avea propriile ambitii, iar muncitorii ar face ce ii taie capul in niciun caz nu am mai face profit”, sustine Lucian Trofin.

Pentru acest an, compania isi propune sa depaseasca cifra de afaceri obtinuta anul trecut, de 3,5 mil. euro, la o productie de 500 de tone.