In opinia lui Emil Deliu, exista o presiune constanta asupra reducerilor costurilor de achizitie, fapt care se observa si in discutiile cu clientii companiei, care sunt atenti la fiecare cheltuiala, oricat de mica ar fi aceasta.

“Pentru noi, mentinerea rezultatelor financiare pe un trend ascendent si a portofoliului de clienti a insemnat eforturi mai mari in 2013. Am crescut volumul produselor vandute cu aproximativ 12-13% si am pierdut aproximativ 6% la profitabilitate. In ciuda acestor dificultati, raportat la perioada ianuarie-septembrie 2013, cifra de afaceri a inregistrat o crestere de aproximativ 6%”, a afirmat Deliu.

Pentru anul acesta Austral estimeaza un avans usor al cifrei de afaceri, pana la 10,3 mil. euro, in timp ce profitabilitatea se va situa in jurul a 6-7%.

In cazul companiilor din Romania bugetul mediu alocat per angajat pentru produse de birotica si papetarie este de circa 50 de euro pe an, de 3 pana la de 4 ori mai putin decat media europeana.

“Cuvintele cheie ale acestei perioade au fost: prudenta, taieri de bugete si atentie crescuta in privinta cheltuielilor, aspecte care s-au resimtit acut in relatia cu clientii nostrii care erau dispusi sa migreze catre concurenta cu mai multa usurinta si sa renunte la calitate in favoarea pretului. Pe de alta parte, vorbim despre un client mult mai educat care are acces la surse variate de informatii si care acceseaza aceste surse pentru a le folosi in negocieri”, completeaza Deliu.

De asemenea, o alta tendinta observata a fost migrarea treptata a consumatorilor catre mediul online. In acest context, cifra de afaceri a magazinului online al Austral, lansat in urma cu 3 ani, a crescut in 2013 cu 57% fata de anul trecut si genereaza profit.

Pentru perioada urmatoare, obiectivele companiei merg in directia majorarii cifrei de afaceri si a cotei de piata, respectiv mentinerea profitabilitatii la aproximativ 7%. Investitiile vizeaza astfel zona de optimizare a stocurilor, resurse umane, includerea unor branduri noi si dezvoltarea brandului propriu Austral.

Compania este prezenta si pe piata din Republica Moldova, unde are o filiala la Chisinau. Austral a raportat in perioada ianuarie-septembrie o crestere de doar 4% a cifrei de afaceri, evolutie influentata in mare de diferentele de curs leu moldovenesc-euro.

Citeste si:

“Strategia noastra curenta vizeaza consolidarea pozitiei de pe piata Romaneasca si cresterea cotei de piata pe Romania. Nu excludem insa extinderea pe alte piete in masura in care sunt identificate astfel de oportunitati in viitor. Pentru anul urmator insa nu avem in vedere o extindere”, explica Deliu.

Potrivit estimarilor companiei, Austral detine 8-10% din segmentul business to business, iar din piata totala de birotica si papetarie 5-7%.

Piata de birotica si papetarie este detinuta in proportie de 40% de companiile mari, restul apartinand furnizorilor mici si foarte mici.

“Treptat piata incepe sa se consolideze insa prin disparitia sau absorbtia jucatorilor mai mici de catre cei care dispun de rezerve de eficienta operationala. Presiunea asupra pretului, care a fost o constata in ultimii ani, se va mentine, fortand companiile sa isi regandeasca portofoliile de produse si servicii si ne asteptam totodata la accentuarea competitiei in vederea mentinerii portofoliilor de clienti. Vor castiga insa cei care reusesc sa fie mai creativi in fidelizarea clientilor existenti, dar si in atragerea si mentinerea in portofoliu a unor clienti noi”, considera Emil Deliu.

Austral are in prezent 135 de angajati, cu 85 mai putini decat la debutul crizei financiare.

“Plecarile au fost naturale insa si am preferat ca pe pozitiile unde puteam optimiza activitatea departamentului sau acolo unde se puteau face promovari interne, sa nu facem angajari”, explica seful Austral.

Printre cei mai importanti jucatori din piata de papetarie si birotica din Romania, evaluata la 180-200 mil. euro, sunt RTC Proffice Experience si Dacris.