Premierul Victor Ponta a cerut telefonic SGG modificarea in Parlament. Premierul Victor Ponta, aflat la Ruse, in Bulgaria, i-a telefonat imediat secretarului general al Guvernului, dupa ce agentia Mediafax a observat necocordanta si l-a intrebat cum explica situatia, si i-a cerut sa modifice textul din programul noului Guvern, care sa prevada ca statul va vinde pachetul majoritar de actiuni, si nu o participatie minoritara, la CFR Marfa, potrivit Mediafax.

"Asa a aparut, minoritar? Este o greseala", a spus Ponta, dupa care l-a sunat pe secretarul general al Guvernului si i-a cerut sa modifice textul in Parlament, acolo unde programul a fost deja transmis in aceasta forma. Anterior, ministrul Transporturilor, Dan Sova, nu a dorit sa raspunda intrebarii daca este vorba de o greseala rezultata prin simpla copiere, fara verificare, a textului din 2012.

Textul privind vanzarea doar a unui pachet minoritar la CFR Marfa este preluat integral din vechiul program de guvernare, doar cu introducerea sintagmei "national" la referirea legata de societatea feroviara de marfa, program adoptat in decembrie 2012 cand insa se renuntase la vanzarea pachetului majoritar de actiuni.

In ultima scrisoare de intentie convenita cu FMI, semnata in luna martie a acestui an, Guvernul isi asuma o restructurare agresiva a CFR Marfa si continuarea procesului de privatizare cu un "investitor strategic".

In vara anului trecut, statul a scos la vanzare 51% din actiunile companiei, dar procedura nu a fost finalizata prin transferul de actiuni. In septembrie 2011, Consiliul Suprem de Aparare a Tarii (CSAT) a decis vanzare a peste 50% din actiunile detinute de stat la CFR Marfa, respectiv un pachet mai mare decat cel anuntat initial de autoritati, de 20%. Ulterior, insa, in noiembrie 2012, cu doar o luna inainte de adoptarea programului de guvernare USL, presedintele Traian Basescu si premierul Victor Ponta au convenit sa amane privatizarea CFR Marfa si sa astepte numirea managerilor privati care sa creasca valoarea companiei, ei apreciind atunci ca momentul nu era prielnic pentru privatizare.

Citeste si:

In aceste conditii, in decembrie 2012, in programul de guvernare USL a fost prevazuta vanzarea doar a unui pachet minoritar de actiuni, iar o luna mai tarziu, in ianuarie 2013, premierul Ponta anunta ca decizia CSAT este ca CFR Marfa sa nu mai fie vanduta, iar ministrul Transporturilor de atunci, Relu Fenechiu, afirma ca va incerca sa ii convinga se reprezentantii FMI sa fie de acord ca CFR Marfa sa nu mai fie privatizata.

In februarie 2013, insa, dupa discutiile cu Fondul Monetar International (FMI), CSAT a aprobat privatizarea CFR Marfa cu vanzarea unui pachet majoritar de actiuni, diferit de ceea ce prevedea programul de guvernare USL.
Acum, in noul program al Guvernului, este preluata aceeasi formulare din 2012, cand statul renuntase insa la vanzarea majoritara: "Relansarea activitatii societatii nationale feroviare romanesti de marfa prin management profesionist, orientat pe obtinerea de profit si valorificarea la maximum a potentialului acestei companii si, abia dupa atingerea unui anumit nivel de crestere economica, vinderea unui pachet minoritar de actiuni".

Compania CFR Marfa, controlata de stat, prin Ministerul Transporturilor, este cel mai mare transportator feroviar de marfa local. In luna iunie a anului trecut, compania GFR, controlata de omul de afaceri Gruia Stoica, a fost declarat castigatoare in procesul de privatizare a companiei feroviare, oferind un pret de 202 milioane euro pentru 51% din actiuni.

Tranzactia nu a fost finalizata insa pana la termenul limita, 14 octombrie, pentru ca unele banci creditoare ale CFR Marfa nu si-au dat acordul pentru schimbarea actionariatului, iar Consiliul Concurentei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunta asupra operatiunii.

Ulterior, autoritatile au anuntat reluarea procedurii. Fostul ministru al Transporturilor Ramona Manescu a declarat recent ca procesul de privatizare se afla in prezent la stadiul finalizarii noului caiet de sarcini.