Exodul romanilor in strainatate si mai ales faptul ca valoarea remiterilor acestora a scazut foarte mult in ultimii ani este una dintre principalele cauze pentru care piata constructiilor, in general, si cea a lacurilor si vopselelor, in special, au avut de suferit in ultima perioada.

“Una dintre cele mai serioase probleme ale pietei din Romania tine mai ales de exodul romanilor in Vest, fapt ce a condus si la o scadere a populatiei tinere si active. O depopulare de 3 milioane de locuitori este un soc demografic care nu poate fi inlocuit, astfel ca a vorbi din nou de cresteri de doua cifre in piata de profil este greu de crezut ca se va materializa prea curand”, a declarat Dragos Militaru, directorul general Fabryo Corporation intr-un interviu acordat wall-street.ro .

Potrivit managerului Fabryo o astfel de depopulare a tarii nu este benefica deloc pentru piata. “Oamenii care au ramas nu mai vor sa contruiasca. In momentul de fata aproape toata piata traieste din renovari, lucru care nu este deloc rau, insa statisticile noastre arata ca renovarile nu se mai realizeaza anual sau o data la doi ani, ci intr-o perioada mai lunga, iar in unele cazuri un astfel de angajament fiind amanat cu luni, daca nu chiar si cu ani”, apreciaza reprezentantul producatorului de lacuri si vopsele, subliniind faptul ca exodul in vestul Europei a lasat Romania fara marii mesteri si meseriasi, zugravi, medici, chiar si oameni de IT.

Dragos Militaru a mai subliniat si faptul ca, spre deosebire de modelul Vest European, in care populatia de la tara tinde catre zonele urbane, in Romania exista clar o migrare catre natura, catre spatiul rural. “Vorbim despre un trend oarecum diferit, dar care totusi este sanatos. Migrarea populatiei catre zona rurala este benefica”, a completat managerul.

Dupa cinci ani de scaderi revine optimisul, desi clientii migreaza catre solutii mai ieftine

Piata de lacuri si vopsele a fost zguduita puternic de criza care a pus stapanire chiar si pe marii jucatori, rulajele acestora inregistrand regrese pe care nimeni nu le-ar fi putut anticipa, dar in momentul de fata exista un optimism de revenire a consumului solutiilor de tencuieli decorative. “Simtim o revenire, chiar daca vorbim de o crestere anemica a consumului absolut. Am atins deja limita de jos. Revenirea nu se va simti brusc, va fi treptata pentru toti jucatorii din piata. (…) Prima parte a anului a adus din nou increderea in piata – volumele au crescut, dar nu si valoarea. Practic a crescut cererea de solutii cu preturi mai mici, care nu aduc neaparat si o crestere valorica a pietei, dar este un semn”, a mai precizat Dragos Militaru.

“Renovarile sunt motorul pietei de lacuri si vopsele”

Militaru sustine ca piata este clar dominata in aceasta perioada de renovari, desi numarul lor a scazut simtitor de la un an la altul. “Renovarile sunt motorul pietei de lacuri si vopsele, fara indoiala. Dupa estimarile noastre circa 80-85% sunt renovari, diferenta fiind acoperita de constructiile noi sau, mai nou, de proiectele de termoreabilitare a fatadelor de locuinte. (…) O cerere crescuta in piata am observat in randul vopselelor lavabile. In opinia noastra, inceputul anului a fost unul bland, practic iarna s-a incheiat devreme, dar a adus schimbari in plin sezon de renovari, cand ploaia a incurcat intr-o anumita masura planurile activitatii la exterior”.

O piata lovita puternic de criza, dar inca suprasaturata: “Nu sunt excluse alte noi fuziuni si achizitii”

Piata lacurilor si a vopselelor, un important segment in piata materialelor de constructii din Romania, evaluat de unii jucatori la 120 – 125 milioane de euro si de altii la 130 – 135 milioane de euro, da semne de revenire pentru prima data in cei cinci ani de criza, anul 2014 fiind primul care ar putea aduce semnale imbucuratoare privind consumul, arata datele Fabryo Corporation.

“Piata de profil a fost direct lovita de criza, mai ales din momentul in care creditarea a fost blocata, iar constructia de case noi a scazut intr-un ritm alert. Vorbim de o piata in care activeaza circa 150 de producatori si are o valoare de 120 – 125 milioane de euro, vorbim astfel despre o piata suprasaturata. Nu excludem sa asistam la noi fuziuni si achizitii in industrie, fiind o piata extrem de fragmentata. Primii patru jucatori din industria producatoare de lacuri si vopsele acopera circa 65% din totalul pietei de profil”.

Dragos Militaru a mai subliniat ca in momentul de fata in piata se lucreaza la o capacitate de productie de sub 25%, in conditiile in care capacitatile de productie instalate in Romania nu au depasit niciodata 70% din productie.

TVA de 24%, cea mai mare greseala economica in plina criza

Cresterea Taxei pe Valoarea Adaugata la 24% a fost “cea mai mare greseala economica din criza”, o decizie care nu a facut altceva decat sa adanceasca si mai mult problemele din sectorul de business din Romania, cu precadere cel al constructiilor. “Cresterea TVA a fost una dintre cele mai proape decizii economice pentru piata. Ea nu a facut altceva decat sa accelereze scaderea. A fost un dezastru ceea ce s-a intampla in anul 2010. Prin cresterea TVA s-a erodat puterea de cumparare a romanilor, moment care a coincis cu o scadere brusca a vanzarilor si a condus la o reorientare a strategiei de cumparare din piata”, a mai precizat seful Fabryo.

In ceea ce priveste business-ul, directoul general Fabryo Corporation mizeaza in acest an pe o crestere usoara a rulajului, de o singura cifra, in conditiile unei piete care incepe sa isi revina de dupa criza. “ Am incheiat anul 2013 cu afaceri cumulate (Fabryo + Atlas Paints – n. red.) de circa 40 de milioane de euro, iar pentru anul in curs mizam pe o usoara crestere, de 3 – 5%. In momentul de fata o pondere de 85-88% este reprezentata de tencuielile decorative (vopsele), in timp ce 13 – 15% este generata de vanzarile non – decorative (adezivi, etc).
Potrivit datelor Fabryo, circa 55% din vanzarile grupului sunt realizate prin intermediul comertului modern (DIY, centre vanzari, B2B si online), in timp ce 45% din acestea sunt realizate prin intermediul comertului traditional, in mod indirect.

Compania si-a bugetat pentru acest an investitii de 3 – 4 milioane de euro in promovare si R&D si investitii in facilitatile de productie, ce mai mare pondere fiind reprezentata de marketing, o valoare estimata la peste doua milioane de euro.

Principalii concurenti ai Fabryo Corporation pe plan local sunt Kober, Policolor, Deutek sau Azur.

Sursa foto: Patrick Vrabie | WALL-STREET.RO

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri