Din ce am observat, 2014 a fost anul marilor decizii. Companiile alaturi de care am lucrat anul trecut au trecut, intr-o masura sau alta, prin procese de reorganizare, restructurare, simplificare. Daca marile hotarari au fost deja luate, e timpul ca, in 2015, planurile sa fie implementate. Insa nu oricum: e nevoie ca echipele organizationale sa isi regaseasca bucuria si motivatia de a le duce pana la capat.

Mediul organizational de anul acesta aduce cateva lucruri in plus de care e nevoie sa tinem cont. Pe de o parte, vorbim de necesitatea unei infuzii de energie, angajament si pasiune pentru a pune deciziile in miscare, cu aceleasi resurse. Pe de alta parte, e important ca executivii sa isi dea seama ca au nevoie sa ii aduca pe oameni in jurul lor si sa construiasca impreuna cu acestia. 2015 este anul in care lucrurile ar trebui sa se aseze, iar oamenii sa isi recastige increderea si sa se dedice mai mult.

Iata care ar fi cele 4 lucruri pe care, din punctul meu de vedere, ar fi bine ca organizatiile si liderii lor sa le faca in 2015:

• Proiectati-va la finalul anului 2015

Un exercitiu de imaginatie e esential la inceput de an. Sa ne proiectam la finalul anului 2015 ne ajuta sa ne setam mai bine indicatorii de performanta si modul de lucru, precum si sa ne proiectam intreaga activitate pentru a ajunge in punctul final imaginat. Nu degeaba imaginatia si memoria lucreaza cu aceleasi circuite neuronale. Daca nu ne proiectam in viitor, nu putem sti unde vrem sa ajungem.

• Nu neglijati puterea personala a fiecaruia dintre noi

Poate ca va intrebati uneori de ce e important sa stim cine este ,,persoana”, atunci cand ,,rolul” primeaza in viata profesionala. De fapt, nicicand mai mult ca acum nu a fost vizibila necesitatea de a ne uita in primul rand la noi insine inainte de a construi in exterior. Cred in puterea liderilor de a construi imperii invizibile astfel si de a-i influenta in mod pozitiv pe cei din jur. Mai des decat credem, suntem modelul la care ei se raporteaza atunci cand se uita la ceea ce au de facut intr-o organizatie. Atitudinea este molipsitoare.

• Gasiti lucrurile care va fac fericit la locul de munca si in tot ceea ce faceti

Intotdeauna prima ratiune verbalizata a unei organizatii a fost aceea de a realiza profit; ratiunea rareori spusa a fost aceea de a-si servi clientii la cel mai inalt nivel. Desi lucrurile nu s-au schimbat in aceasta privinta, modul in care ajungem la acest profit este cu totul diferit astazi. Pe langa profit, a crea plus valoare, a gasi un sens mai mare in ceea ce facem, precum si a simti ca suntem multumiti cu noi insine sunt la fel de importante. Satisfactia muncii pe care o facem nu poate fi mimata. Daca avem in mod natural o atitudine pozitiva, ea se va transmite. Daca ea ne lipseste, insa, acest lucru se va vedea.

• Evitati judecatile de tipul ,,bine/rau”

De foarte multe ori, tindem sa clasam ceea ce observam in exterior: lucrul acesta e bun, celalalt e rau; unul e pozitiv, altul e negativ s.a.m.d. E necesar sa renuntam, treptat, la acest obicei, pentru ca nu ne lasa uneori sa vedem cu adevarat toate oportunitatile in situatiile in care suntem. In cele din urma, tot ceea ce ni se intampla seamana cu niste piese de lego, de diferite marimi si forme: unele sunt mai mici, altele mai mari, unele se potrivesc imediat, altele mai tarziu, insa putem construi cu ele, in ciuda nepotrivirii exacte. Si la nivel orgaizational, vorbim de o continua miscare, iar noi trebuie sa facem uneori un pas in lateral pentru a observa cum ne pot folosi piesele de puzzle in diverse contexte.

Lucrurile nu se sfarsesc odata cu luarea unei decizii. E nevoie sa mergem mai departe de atat. Atunci cand simtim ca totul este dificil si ne intrebam care e, pana la urma, rostul, e important sa ne reconectam la noi insine. Reintorcandu-ne la noi, putem sa ii insotim si pe ceilalti si sa ajungem la succesul organizational pe care ni-l dorim in 2015.