"Metrorex a fost cea care a solicitat suspendarea procedurii de atribuire pana la finalizarea cercetarilor, iar Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor a respins cererea de suspendare a procedurii prin Decizia nr. 75s/C6/352, 357/24.04.2015 cu privire la procedura de achizitie a 51 de trenuri de metrou. Suspendarea solutionarii contestatiilor depuse de catre S.C. Alstom S.A si de catre S.C. Astra Vagoane S.A., in contradictoriu cu S.C. Metrorex S.A. a fost hotarata tot de Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor - prin aceeasi decizie, pana cand autoritatile statului vor pronunta o hotarare definitiva in cercetarea ce se afla in derulare", se arata in comunicatul companiei, scrie Mediafax.

Reprezentantii Metrorex mai spun ca nu pot comenta procedura judiciara aflata in derulare si asteapta finalizarea cercetarilor in acest caz si incheierea procesului de solutionare a contestatiilor legate de procedura de achizitie publica. Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC) a suspendat solutionarea contestatiilor depuse de Alstom Transport si Astra Vagoane Calatori la licitatia Metrorex pentru trenuri noi de metrou la magistrala Drumuul Taberei - Pantelimon, atribuita companiei spaniole CAF, pana la o hotarare definitiva intr-un dosar penal instrumentat de DNA.

Trei membri ai comisiei de licitatie din Metrorex sunt cercetati penal de DNA in legatura cu licitatia de atribuire a acordului-cadru privind achizitia trenurilor de metrou pentru Magistrala 5 Drumul Taberei - Pantelimon, de catre Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) SA Bilbao. Potrivit unui raspuns oficial al DNA procurorii anticoruptie fac verificari cu privire la posibila savarsire a infractiunilor de luare de mita, abuz in serviciu si folosire, in orice mod, direct sau indirect, de informatii ce nu sunt destinate publicitatii ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informatii.

Ancheta DNA ii vizeaza pe Valeriu Picu, Gabriel-Constantin Sburlan si Mihai-Marian Andronescu, membri ai comisiei de licitatie din cadrul Societatii Comerciale de Transport cu Metroul Bucuresti Metrorex SA. De asemenea, procurorii il ancheteaza si pe Ovidiu Bancescu, reprezentant al Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) SA Bilbao. El este suspectat de complicitate la abuz in serviciu, instigare la folosire, in orice mod, direct sau indirect, de informatii ce nu sunt destinate publicitatii ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informatii si dare de mita.

"In perioada octombrie 2014 – martie 2015, suspectii Picu Valeriu, Sburlan Gabriel-Constantin si Andronescu Mihai-Marian, in calitate de membri ai comisiei de evaluare a ofertelor, privind procedura de achizitie publica pentru atribuirea acordului – cadru 'Achizitia de trenuri noi de metrou pentru Magistrala 5 Drumul Taberei – Pantelimon', au contribuit la trucarea licitatiei avand ca rezultat adjudecarea acesteia de catre Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) SA Bilbao. Firma castigatoare a subcontractat lucrarile unei societati romanesti", arata Directia Nationala Anticoruptie.

Conform sursei citate, la adjudecarea acestei licitatii de catre CAF SA Bilbao a contribuit si Ovidiu Bancescu, care l-a instigat pe Valeriu Picu sa ii furnizeze informatiile vizand ofertele si conditiile celorlalte firme participante la licitatie. "Astfel, in aceeasi perioada, suspectii Picu Valeriu, Sburlan Gabriel-Constantin si Andronescu Mihai-Marian, in calitate de membri ai comisiei de licitatie, au furnizat informatii reprezentantilor CAF Bilbao, avand ca rezultat vicierea grava a procedurii si semnarea, de catre CAF Bilbao, a procesului-verbal de adjudecare a licitatiei", sustin procurorii anticoruptie.

Totodata, in perioada 15 - 18 februarie, suspectii cei trei membri ai comisiei de licitatie din Metrorex au acceptat o calatorie in Spania, la sediul fabricii CAF din Beasain, platita de CAF SA Bilbao, aceasta fiind intermediata de catre suspectul Bancescu, iar ulterior, Picu a incasat de la reprezentantul firmei spaniole contravaloarea unor servicii de traducere, la pret supraevaluat.

La jumatatea lunii aprilie, CNSC a anuntat ca a primit doua contestatii la licitatia pentru achizitia de trenuri noi la metrou si ca asteapta raspunsul DNA privind eventuale nereguli anchetate in legatura cu desfasurarea procedurii organizate de Metrorex, contractul atribuit companiei CAF neputand fi semnat pana la clarificarea situatiei. Astra Vagoane Calatori, detinuta de omul de afaceri Valer Blidar, si Alstom Transport, parte a grupului francez Alstom, au contestat, la finele lunii martie, la CNSC, licitatia Metrorex.

Citeste si:

"Autoritatea contractanta, in cazul nostru Metrorex, a solicitat suspendarea solutionarii cauzei de catre CNSC deoarece exista pe rolul DNA o plangere penala sau o cercetare sau o urmarire penala, cu privire la procedura de achizitie publica in cauza. Noi am solicitat DNA sa ne comunice daca exista sau nu inceperea urmaririi penale. Cand vom primi un raspuns, vom analiza si ne vom pronunta in consecinta. Deocamdata nu stim care va fi raspunsul", a declarat la 15 aprilie, raspunzand unor intrebari pe aceasta tema, presedintele CNSC, Lehel-Lorand Bogdan. Termenul de solutionare a celor doua contestantii este de 20 de zile, dar procedura nu poate fi lansata in lipsa unui raspuns din partea DNA.

Solicitarea catre Directia Nationala Anticoruptie a fost transmisa inainte de sarbatorile de Paste, a spus reprezentantul CNSC. Licitatia cu o valoare estimata de aproximativ 440 milioane euro, cu TVA, vizeaza achizitia a minim 43 si maxim 51 de trenuri pentru Magistrala 5 Drumul Taberei - Pantelimon, cu 258, respectiv 306 vagoane, printr-un acord-cadru cu pana la patru contracte subsecvente. Pentru acest contract, Metrorex a primit la 15 octombrie oferte din partea Astra Vagoane Calatori (1,14 miliarde lei), Alstom Transport (322,2 milioane euro), CAF (309,3 milioane euro), CSR din China (272,3 milioane euro) si Pesa din Polonia (1,5 miliarde lei). Sumele nu includ TVA.

Presa a relatat in martie ca procurorii DNA au facut perchezitii la Metrorex, fiind suspectate fapte de coruptie in cazul licitatiei pentru cumpararea trenurilor. Metrorex anunta in decembrie 2014 ca amana pana cel tarziu in luna martie desemnarea castigatorului contractului, din cauza "complexitatii ofertelor". La 10 martie, administratorul metroului bucurestean a comunicat ca a finalizat etapa de evaluare a ofertelor, dar rezultatele finale, stabilirea castigatorilor si atribuirea contractelor de achizitie publica vor fi comunicate printr-un anunt de atribuire, publicat in Sistemul Electronic de Achizitii Publice si in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, dupa expirarea termenelor de contestare sau solutionare la CNSC.

Contractul estimat la 1,556 miliarde lei fara TVA va fi finantat dintr-un credit extern de la BEI, garantat de stat, si bani de la buget, potrivit anuntului de participare lansat la jumatatea anului trecut de Metrorex. Luand in calcul valoarea estimata, contractul ar fi cel mai mare de acest tip incheiat pana in prezent de Metrorex. Metrorex a mai atribuit companiei spaniole Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF), in anul 2011, un contract in valoare de 97 milioane euro, pentru livrarea a 16 garnituri. Acordul a fost extins la finele anului trecut cu inca opt trenuri, cu un cost de 47 milioane de euro.

Cele mai multe trenuri ale Metrorex sunt produse de compania canadiana Bombardier. Parcul de metrouri al Metrorex include si mai multe trenuri vechi produse de Astra Arad. Cu francezii de la Alstom, Metrorex a incheiat in 2003 un contract cu o durata de 15 ani pentru asigurarea serviciilor de mentenanta a trenurilor.