"Consiliul Concurentei supune dezbaterii publice angajamentele formulate de GlaxoSmithKline (GSK) in cadrul investigatiei privind un posibil abuz de pozitie dominanta, pe care compania farmaceutica o detine in Romania, pentru medicamentele Avodart si Seretide", se arata intr-un comunicat al autoritatii pentru concurenta citat de Mediafax.

In urma evaluarii preliminare, Consiliul Concurentei si-a exprimat ingrijorarea ca GSK ar fi abuzat de pozitia sa dominanta printr-un ansamblu de practici avand ca scop si/sau efect limitarea comercializarii si restrictionarea exporturilor paralele.

Aceste practici au fost implementate in contextul in care GSK si-a restructurat modelul de distributie pe piata din Romania, pentru trei dintre produsele sale (Avodart - hiperplazie benigna de prostata, Seretide - astm si Tyverb - cancer de san), trecand de la distributia clasica prin distribuitori independenti la una de tipul Direct to Pharmacy (Europharm). Astfel, compania a stabilit cote de furnizare, atat la nivelul pietei din Romania, in ansamblu, cat si la nivelul fiecarei farmacii.

"Prin angajamentele propuse, in urma carora ar putea sa isi modifice din nou modelul de afaceri pe piata din Romania pentru cele trei produse, compania doreste sa elimine ingrijorarile de natura concurentiala care au condus la declansarea investigatiei", se arata intr-un comunicat al Consiliului Concurentei. Dupa analiza observatiilor formulate de partile terte interesate, Consiliul Concurentei poate solicita companiei implicate modificarea propunerilor si poate decide acceptarea sau respingerea angajamentelor.

Angajamentele se monitorizeaza pe o perioada stabilita prin decizie a Consiliului Concurentei, verificarea indeplinirii acestora fiind realizata de autoritatea de concurenta sau de catre un mandatar desemnat in acest sens. In cazul neindeplinirii angajamentelor, compania poate fi sanctionata cu amenda de pana la 10% din cifra de afaceri. Pe parcursul procedurii Consiliul Concurentei poate redeschide la cerere sau din oficiu investigatia, daca se constata anumite nereguli. GSK a propus Concurentei un model hibrid de distributie care va functiona pe baza maimultor principii fundamentale.

Citeste si:

Astfel, GSK va continua sa furnizeze pe piata din Romania cantitati suficiente de medicamente Avodart si Seretide, iar acestea vor fi permanent verificate de GSK pentru a se asigura ca sunt conforme cu datele de piata actualizate puse la dispozitie periodic de furnizorul extern independent de date al GSK.

In plus fata de mentinerea canalului de distributie directa existent pentru cele doua produse, GSK va constitui un nou canal de distributie separat ("Canalul de Distributie Traditionala"), care urmeaza sa functioneze in paralel si suplimentar fata de Canalul Direct prin intermediul a cel putin trei distribuitori angro desemnati de GSK in urma unui proces transparent bazat pe criterii obiective, detaliate mai jos. Totodata, comenzile plasate initial de farmacii prin intermediul Canalului Direct sau al Canalului de Distributie Traditionala si ramase neonorate vor continua sa fie livrate prin intermediului Canalului de Urgenta pentru a se asigura continuitatea aprovizionarii pacientilor cu cele doua medicamente. GSK va primi aceste comenzi exceptionale de Avodart si Seretide prin intermediul liniei telefonice "Pacientul pe Primul Loc" si va inainta aceste comenzi pentru a fi livrate prin intermediul Canalului de Urgenta, in limita stocului - tampon mentinut de GSK aferent Canalului de Urgenta si a indeplinirii anumitor conditii.

Consiliul Concurentei a declansat in 2013 o noua ancheta sectoriala privind piata farmaceutica, in cadrul acesteia analizandu-se, printre altele, schimbarea sistemului de distributie a medicamentelor,in contextul in care mai multi producatori si-au exprimat intentia de a trece de la modelul clasic de distributie (prin mai multi distribuitori), la un model de distributie realizat direct de catre producatori sau printr-un numar redus de distribuitori.

Potrivit unor concluzii preliminare ale anchetei Concurentei, publicate in luna mai, decizia unor producatori farmaceutici de a utiliza un sistem restrans de distributie a afectat nivelul discounturilor transferate farmaciilor. Consiliul Concurentei a analizat doua cazuri de schimbare a sistemului de distributie, cel al GlaxoSmithKline - direct-to-pharmacy si cel al Pfizer - distributie restransa. Pfizer a apelat la distributia restrinsa, cu distribuitorii Farmexpert, Mediplus si Romastru, pentru trei medicamente: Diflucan (infectii invazive), Ecalta (candidoza invaziva) si Vfend (antifungic).