Liberalizarea pietei auto ii determina pe principalii actori sa investeasca masiv in dezvoltarea retelelor de dealeri. Incepand cu anul 2006, producatorii unei marci auto vor putea incredinta calitatea de importator mai multor firme. Cel putin teoretic, efectele liberalizarii asupra pietei auto vor fi majore. Daca in acest moment o companie care a obtinut de la un producator avizul de a importa o marca auto nu are nici un fel de bataie de cap in ceea ce priveste concurenta, incepand cu prima zi a anului 2006 lucrurile se vor schimba. Actualii importatori vor ramane cu prerogativele pe care le au, insa si alte firme vor putea convinge producatorii sa le acorde aceasta calitate. Cu alte cuvinte, pe piata vor putea exista mai multi importatori ai aceleiasi marci.

Specialistii pietei auto nu se asteapta insa la schimbari majore in perioada imediat urmatoare liberalizarii, ci incepand cu 2007, o data cu intrarea Romaniei in Uniunea Europeana. Actualii importatori au simtit insa pericolul si au inceput sa ia masuri. Urmarea: investitii masive in dezvoltarea retelelor de dealeri la nivel national. In acest moment aproape ca nu trece o saptamana in care sa nu fie anuntata aparitia unui nou dealer sau deschiderea de showroom-uri sau service-uri auto.

„Dorim sa ne consolidam prezenta in teritoriu, astfel incat cand vine domnul Schmidt (n. red. denumire generica data pentru investitorii germani) sa se gandeasca de doua ori daca mai investeste cinci milioane intr-un dealer pentru a ma concura pe mine, care sunt in piata de atatia ani“, spunea Ion Tiriac intr-un interviu acordat revistei Capital. Companiile din holdingul TiriacAuto detin calitatea de unic importatori in Romania pentru zece marci si au dezvoltat o retea de aproximativ 70 de dealeri. Investitiile in extindere au devenit vitale pentru majoritatea actorilor importanti din piata auto.

„In primul rand va fi o aliniere la noile reglementari. Acum toate firmele lucreaza in directia consolidarii pozitiei de piata, ceea ce le va asigura o baza mult mai solida in fata oricarei schimbari a climatului concurential. Nu este insa nici un pericol ca vreunul dintre actori sa fie scos din piata“, spune Marius Carp, director la Asociatia Producatorilor si Importatorilor Auto. Desi majoritatea se declara optimisti in ceea ce priveste posibilitatea aparitiei unui concurent pe marca pe care o detin, majoritatea au crescut ritmul de investitii. Grupul Autoitalia, unicul importator in Romania al marcilor Fiat, Alfa Romeo, Maserati si SsangYong, detine in prezent o retea de 22 de dealeri si 23 de showroom-uri.

Pana la inceputul acestui an, investitiile in dezvoltarea centrelor de vanzare si service se cifrau la 16 milioane de euro. „Pentru 2005 sunt prevazute investitii de 6,4 milioane de euro pentru spatiile de expunere si service. In viitor, Autoitalia se pregateste sa investeasca zece milioane de euro in constructia unui mall auto care se va intinde pe circa 20.000 de metri patrati“, spune Valeriu Tones, reprezentant PR la Autoitalia. Aceasta politica investitionala din ultima perioada apare intr-un context aparte, in care piata auto din Romania a marcat anul trecut o crestere cu 33%, tendinta continuata si in primele doua luni ale lui 2005. Ion Tiriac vorbeste despre o piata potentiala de circa un milion de autoturisme anual in urmatorul deceniu. Cine va profita de aceasta oportunitate? „Daca distributia este bine pusa la punct, vei pastra piata si doar importatorul va fi altul“, explica Tiriac.

Porsche Romania, importatorul marcilor Volkswagen, Skoda, Porsche, Seat si Audi, detine in acest moment o retea de 65 de dealeri in intreaga tara. In 2004 investitiile au fost de circa 45 milioane de euro in deschiderea a 20 de noi dealeri. Pentru anul 2005 sunt preconizate investitii de 35 milioane de euro in deschiderea altor 15 dealeri. „In acest moment importatorii se preocupa sa isi „taie“ o felie cat mai importanta din piata, atata vreme cat aceasta este in crestere. Dupa saturare, lupta se va da pentru mentinerea cotelor de piata“, spune Brent Valmar, directorul general al Porsche Romania. In afara acestor campanii de investitii, care vor fi insa efectele liberalizarii pietei? „Pe termen scurt nu este asteptat sa apara nici unul. Treptat insa, se va simti concurenta sporita din piata“, spune Marius Carp. Desi unul dintre scopurile liberalizarii pietei la nivel european a fost scaderea preturilor autoturismelor, este destul de greu ca acest lucru sa se petreaca si in Romania, preturile fiind deja inferioare celor din tarile din jur. In schimb, este de asteptat ca accentuarea concurentei sa duca la o imbunatatire a serviciilor catre clienti, la o mai buna acoperire a retelelor de vanzari si la sisteme mai atractive de creditare.

Miza: dezvoltarea retelelor de dealeri

• Cele mai mari retele de dealeri din acest moment sunt cele detinute de Dacia-Renault (70 dealeri), TiriacAuto (70 dealeri) si Porsche Romania (65 de dealeri). Specialistii pietei auto apreciaza ca pentru Romania o retea cu 100 de dealeri este optima.
• Investitia medie pe care un dealer trebuie sa o faca intr-un complex integrat (showroom si service auto) la standarde cerute de producatori este de circa 2,5 milioane de euro. Ea poate ajunge insa si la patru milioane de euro. Acum sunt in curs de aparitie inclusiv asa numitele mall-uri auto, care se intind pe zeci de mii de metri patrati si care beneficiaza de investitii de pana la zece milioane de euro.