Reducerile practicate de magazine in lunile august-septembrie, care marcheaza finalul sezonului de vara si pregatesc lansarea colectiei de toamna-iarna, au adus comerciantilor incasari cu pana la 40% mai mari decat perioadele obisnuite.

Chiar daca perioadele de reduceri ieftinesc o paleta foarte larga de produse, cele mai cunoscute si mai extinse sunt cele practicate in magazinele de haine si accesorii, unde preturile coboara cu 20% pana la 70-80%. "In intervalul august-septembrie, vanzarile au crescut cu aproximativ 35%", a declarat directorul de marketing al companiei TinaR, Ema Dovletiu, citata de Mediafax. Practica perioadelor de reduceri a aparut in Romania in urma cu circa zece ani, odata cu intrarea marcilor straine, reprezentantii acestora fiind si in prezent principalii promotori ai campaniilor. Lanturilor de magazine internationale li s-au alaturat de-a lungul timpului si firmele autohtone, care au inteles importanta unei politici de acest gen in cresterea vanzarilor si a bazei de clienti.

In general, vanzarile realizate de magazine in aceste intervaluri de timp reprezinta cel putin 10-20% din totalul anual. O evolutie ascendenta a incasarilor a inregistrat cu ocazia reducerilor de la sfarsitul sezonului de vara si lantul de hipermarketuri Carrefour, avansul fiind de circa 20-25%, in functie de magazin.

Promotii de cinci ori pe an

In afara de perioadele de reduceri, stabilite prin lege in intervalele 15 iulie si 15 septembrie pentru reducerile de vara, si 15 ianuarie - 15 martie, pentru cele din sezonul de iarna, comerciantii isi cresc vanzarile si prin intermediul promotiilor. Daca reducerile clasice marcheaza sfarsitul unui sezon si schimbarea colectiilor (de vara sau de iarna), promotiile au loc chiar in timpul sezonului respectiv, cele mai raspandite pretexte fiind zilele de 1 si 8 martie, 1 iunie, Pastele si Craciunul, momente in care si "nevoia" de cadouri a consumatorilor este mai mare.

"Reducerile se fac doar in perioade bine stabilite de lege, in timp ce promotiile se pot face oricand in timpul anului, cu conditia sa nu se vanda sub pretul de achizitie", a spus francizorul Terranova in Romania, Dacian Damian, care mentioneaza ca intre cei doi termeni exista inca o oarecare confuzie pe piata locala.

Intrate deja in rutina, campaniile de promotii si reducerile de sezon creeaza anumite obisnuinte de consum, clientii planificandu-si tot mai des shoppingul in functie de momentele in care stiu ca pot beneficia de preturi mai mici.