OFENSIVA. Conducerea MOL si-a trimis liderul, Gyorgy Mosonyi, in control in Romania
"MOL este al doilea operator pe piata carburantilor din Romania, cu o proportie de 11%-12 % in termeni de volume vandute, dupa preluarea lantului Shell", a declarat recent György Mosonyi, directorul general al grupului ungar MOL. "Compania intentioneaza sa ajunga la o cota de piata de 15%-20% prin investitii in extinderea retelei", a mai spus Mosonyi. Cu diferite alte proportii atat Lukoil, cat si Rompetrol isi revendica acelasi loc secund.

Rezultatele MOL Romania pentru 2004 ale societatii nu sunt finale, dar s-ar putea raporta profit, la o cifra de afaceri de circa 300 milioane de euro, in crestere cu 80% fata de anul precedent, a mai spus Mosonyi.

CONCURENTA. Ritmul accelerat de exploatare autohtona va influenta piata, iar concurentii OMV cauta solutii in marile blocuri petroliere. "Titeiul romanesc este parte a afacerii Petrom, dar noi avem forta necesara pentru aceasta competitie", sustine Mosonyi.

Circa 30% din activitatea MOL este dedicata domeniului explorarii si extractiei de titei. Capacitatea de rafinare a MOL este acoperita in proportie de 30% cu titeiul propriu. Recent, MOL a descoperit un al doilea nou zacamant in Tal Block, din zona de nord-vest a Pakistanului, a mai anuntat György Mosonyi. MOL mai dispune de un parteneriat extins cu gigantul rus Yukos. La randul sau, OMV a anuntat prima descoperire de zacamant de petrol in Zagros (vestul Iranului). MOL concureaza nu numai cu OMV, dar si cu Lukoil, care dispune de rezerve proprii de titei considerabile, chiar daca sunt mai indepartate. La randul sau, Rompetrol are activitati de explorare si exploatare in zona Caspica.

ASIMILARE. Oficialul ungar a incheiat "o etapa de consultari cu responsabilii din Romania ai companiei privind problemele manageriale ale preluarii retelei achizitionate de la Shell". In privinta achizitiei, MOL a primit deja avizul consiliului concurentei din Ungaria si asteapta raspunsul celui roman. Saptamana trecuta, Mosonyi a petrecut doua zile in Romania, cu un program foarte strans. Oficialii MOL i-au asigurat pe clientii Shell ca vor beneficia de serviciile lansate de aceasta firma. Surse din companie spun ca asimilarea lantului presupune modificari organizatorice mult mai substantiale.

Citeste si:

PRETURILE. "In domeniu s-au investit si urmeaza sa se investeasca sume mari de bani, iar companiile respective vor dori sa-si recupereze investitiile", a spus oficialul ungar, raspunzand unei intrebari privind efectul preluarii Petrom de catre OMV asupra nivelului preturilor carburantilor pe piata romaneasca. Mosonyi a adaugat ideea devenita raspuns-standard al operatorilor straini: piata petroliera este una globala, si nimeni nu se poate sustrage globalizarii.

Marti, globalizarea si-a facut efectul, din cauza frigului neobisnuit din SUA si a insecuritatii din Nigeria, preturile petrolului crescand din nou pana la aproape 50 de dolari/baril (la titeiul de referinta de la bursa din New York) si pana la 47 de dolari/baril pentru titeiul de tip Brent. Ulterior, bursele s-au mai calmat, dar nu s-au linistit.

TITEIUL ROMANESC

Preluarea Petrom de catre OMV, principalul concurent al MOL in Europa Centrala si de Est, a schimbat raportul de forte regional si in privinta rezervelor de titei pe care operatorii le au la dispozitie. Potrivit unor surse apropiate Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale, rezervele zacamintelor romanesti s-ar putea epuiza in 17 ani, daca se mentine ritmul de extractie actual. Exista observatori care spun ca OMV va creste ritmul, iar peste 10 ani Romania nu va mai avea titei. Aceasta ar fi una dintre justificarile pentru care redeventa pe care Petrom o plateste statului pentru titeiul extras nu se va schimba in urmatorii 10 ani.