Marile grupuri straine au investit, in 2006, aproape 700 milioane euro in deschiderea de magazine de tipul cash&carry, super sau hyper marketuri, suma care reprezinta a saptea parte din investitiile straine directe si urmeaza cursul unei amplificari a consumului populatiei, sustinute si de credite, se arata intr-o analiza intocmita de NewsIn.

Retelele mari s-au extins in 2006 in teritoriul Romaniei, dar si-au marit prezenta si in Capitala, cucerind cartiere noi. Investitiile de aproape 700 milioane euro reprezinta 14,28% din totalul investitiilor straine directe de 4,9 miliarde euro, potrivit datelor afisate de banca centrala pentru luna octombrie.

Explozia investitiilor marilor lanturi de magazine poate fi atribuita si unei mariri a consumului populatiei, care a crescut, in primele noua luni ale anului 2006, cu 12% fata de aceeasi perioada a anului trecut, pana suma de 180,42 miliarde lei (aproximativ 51 miliarde euro). in esenta, consumul populatiei reprezinta, in primele noua luni din 2006, mai bine de doua treimi (78,59%) din produsul intern brut (PIB) al Romanie, iar statisticile trimestrului III indicau o tendinta de crestere.

Explozia consumului, care a urcat cu 12%, nu poate fi atribuita, insa unei cresteri, in aceeasi masura, a salariilor, ceea ce l-a determinta probabil, pe guvernatorul Mugur Isarescu, sa presupuna ca romanii se imprumuta in exces.

Salariile medii nete ale romanilor au crescut cu 40 de lei in acest an (4,8%), de la 826 lei, cat erau in ianuarie, pana la 866 lei, in octombrie, ritm inferior miscarii consumului.

Totusi, dupa ce a prins mana creditelor cu "usa" restrictiilor bancii centrale, guvernatorul Isarescu a admis, la ultimul raport asupra inflatiei, ca si datoritor marile lanturi magazine, care au intrat in competitie cu preturi mici, inflatia a atins un nivel confortabil, de 4.67%."Nu degeaba a aparut aceasta avalansa de supermarketuri. Influenta lor urma sa-si spuna cuvantul", a declarat Isarescu, la prezentarea ultimului raport despre inflatie.

Citeste si:

Un sfert din cumparaturi se fac la supermarket

Un studiu facut de compania de cercetare de piata GfK Romania arata ca, in 2005, 27% din vanzarile din Romania au fost facute prin lanturile de retail, in timp ce in 2001 doar 6% din vanzari s-au realizat prin astfel de retele de magazine.

Conform aceluiasi studiu, vanzarile realizate prin lanturile de magazine ar putea depasi 50% din totalul vanzarilor din Romania in 2010. in Polonia, unde ascensiunea hiper si supermarketurilor a inceput mai devreme, 45% din vanzari se realizau prin astfel de retele de magazine inca din 2002.

Cota de piata relativ scazuta, dar si potentialul mare de crestere a pietei ca urmare a asteptarilor analistilor ca puterea de cumparare a romanilor se va mari in anii urmatori, a determinat companiile de retail sa deschida tot mai multe magazine noi in 2006.

Batalia pentru consumatori se da cu preturi mici si cu investitii

Cresterea este determinata in principal de expansiunea retelelor de hipermarketuri si magazine cash&carry deja existente pe piata romaneasca (Carrefour, Selgros, Cora), de intrarea unora noi, precum Real, Auchan sau Spar, de extinderea retelelor de discounteri(Plus Discount, miniMax Discount, XXL Megadiscount; Penny Market, Kaufland) dar si de strategiile de consolidare si extindere ale principalilor retaileri de electronice, IT&C si electrocasnice (Altex, Flamingo International si Domo).