Vanzarile totale de farmaceutice de pe piata locala s-au ridicat anul trecut la 5.476,3 miliarde lei (1,62 miliarde de euro), in crestere cu 19% fata de 2005, potrivit unui raport al companiei de cercetare Cecedim. Cea mai mare pondere este detinuta in continuare de segmentul de retail, unde vanzarile s-au ridicat la 4.341,4 miliarde de lei (aproximativ 1,28 miliarde de euro), in timp ce vanzarile din spitale s-au ridicat 1.135 miliarde de lei (aproximativ 336,16 milioane de euro).

Ultimul trimestru din 2006 a imbunatatit rata de crestere a pietei totale (+ 19,2% fata de + 17,9% la sfarsitul trimestrului trei), marcand redresarea semnificativa a anului 2006, dupa un inceput mai dificil. In linii mari, piata farmaceutica a evoluat astfel: pe canale, piata de retail a crescut puternic (+ 25,0%), iar cea de spital a crescut putin (+ 1,2%), in timp ce pe segmente, produsele cu prescriptie medicala au crescut cu ceva mai mult decat cele fara prescriptie medicala (+ 25,7%, respectiv + 22,5%).

Pe tendinta de crestere a pietei totale, toate grupelor terapeutice mari au inregistrat cresteri, cele mai importante fiind pentru grupa B (sange si organe hematoformatoare + 33,3%, grupa C (sistem cardiovascular + 32,2%) si grupa M (sistem musculo-scheletic + 27,0%).

Schimbare de pozitii

Pe prima treapta a clasamentului companiilor farmaceutice s-a situat si in 2006 GlaxoSmithKline (inclusiv Europharm), care potrivit estimarilor Cecedim a inregistrat vanzari de 442,2 milioane lei, in crestere fata de anul 2005. Cu toate acestea, cota de piata a companiei a scazut de la 9,1% in 2005 la 8,1% anul trecut.

Pe pozitia a doua s-a situat Hoffman La Roche, care detine o cota de piata de 7,1% (in crestere de la 6,7% in 2005), prin vanzarile de 389 milioane lei inregistrate in 2006. A treia companie farmaceutica din punct de vedere al vanzarilor a fost Sanofi-Aventis care a depasit pe Novartis situata in 2005 pe a treia treapta. Sanofi-Aventis a inregistrat in 2006 vanzari totale de 353,1 milioane de euro, in crestere fata de 290,9 milioane de euro in 2005, cota de piata a companiei fiind de 6,4%, in crestere cu 0,1 procente comparativ cu anul precedent. Novartis a inregistrat de asemenea vanzari mai mari (339,3 milioane lei comparativ cu 294,4 milioane lei in 2005), dar si-a micsorat cota de piata de la 6,4% in 2005 la 6,2% anul trecut.

Citeste si:

Ultima clasata din cele mai bune cinci companii farmaceutice din tara este Phizer, care a inregistrat 325,6 milioane de lei, ceea ce se transpune intr-o cota de 5,9 din piata. Zentiva a inregistrat vanzari de 284 milioane lei, ceea ce se traduce printr-o cota de piata de 5,2 procente, in timp ce Terapia a inregistrat vanzari de 235,9 milioane lei (cota de piata 4,3%). Antibiotice s-a clasat pe treapta a noua in randul companiilor farmaceutice, cu vanzari de 175,8 milioane lei (3,2% cota de piata).

Cresterea va incetini in 2007

Pentru anul 2007 Cecedim estimeaza o usoara scadere fata de performanta anului trecut (aproximativ +15% fata de +19,2% in 2006), rata de crestere ramanand insa notabila in comparatie cu alte piete din regiune sau din Uniunea Europeana.

Aceasta crestere poate fi depasita in conditiile unei finantari si functionari corespunzatoare a sistemului public, dublata de cresterea importantei starii de sanatate pentru publicul larg; de asemenea, riscul turbulentelor periodice de tip reglementari sau finantare nu a disparut complet, asa incat nu este exclus nici sa avem o crestere mai modesta.

In privinta companiilor, rezultatele vor depinde in continuare de portofoliul de produse, de strategia de promovare si de eficienta operationala, in conditiile in care este de asteptat o inasprire a concurentei si o oarecare consolidare pe piata de distributie, iar sistemul de farmacii publice asteapta forma finala a legii farmaciei.

Bolile romanilor fac sute de milioane de euro

Bolile romanilor fac sute de milioane de euro

Bolile romanilor fac sute de milioane de euro