Pe o piata pharma agitata in ultimii ani de achizitii, preluari si fuziuni, doar doi mari jucatori au mai ramas independenti: Antibiotice Iasi, a carui privatizare este suspendata momentan, si Ozone Laboratories Romania. Aflata in esalonul al doilea al pietei de profil si cu o cota de piata osciland in intervalul foarte aglomerat de 1-2%, Ozone Laboratories cauta posibile achizitii, ceea ce nu inseamna neaparat ca nu poate fi ea insasi o buna oportunitate de achizitie.
Compania farmaceutica a reusit anul trecut sa revina in top 20 al marilor producatori in functie de vanzari, iar rezultatele pe primul trimestru al anului acesta arata o crestere a afacerilor mai mare decat media pietei de profil, dupa cum apreciaza Marius Chereches, group business development director al grupului.

“Rezultatele din primul trimestru ne arata ca am crescut peste media pietei, dupa cum apreciem noi. Pentru anul acesta, nu ma astept la miscari spectaculoase pe piata pharma. Nu prea ar mai fi nimic de cumparat. Ozone Laboratories si Antibiotice Iasi sunt singurele companii care au ramas independente. Deocamdata, investitorii nostri nu ne-au dat de inteles ca ar vrea sa vanda”, a declarat acesta pentru Wall-Street.

Pe de alta parte, Ozone pregateste extinderea retelei in estul Europei, pietele rusa si ucrainiana fiind cele mai atractive, in conditiile in care grupul este deja prezent pe piete similare din Ungaria, Bulgaria, Cehia si Polonia. Pe plan local, compania ia in considerare si preluarea unui producator, desi formula parteneriatelor pare a fi una de succes pentru Ozone Laboratories.

Cumpararea unui producator este una dintre posibilitati, insa noi operam destul de bine si prin parteneriate pentru ca beneficiem de flexibilitate si pentru ca putem invata cate ceva de la fiecare, mai ales de la producatori ca GSK (GlaxoSmithKline), Europharm sau Ranbaxy”, a explicat Chereches.

In primul trimestru al anului, compania a obtinut o crestere de 28% a cifrei de afaceri, pana la 9 milioane de euro, pe fondul implementarii noii strategii de dezvoltare, dar si a planului de investitii bugetat pentru 2008.

“Pentru intregul an, avem aceleasi asteptari ca pentru cele din primul trimestru, care s-au adeverit. Din 2006 si pana in prezent nu am contractat alte credite si mizam pe aceleasi resurse financiare ca si pana acum”, a spus Ruxandra Nastase (foto), directorul general al Ozone Laboratories Romania.

In mare, noua strategie de expansiune a business-ului, aplicata inca din anul trecut, se refera la restructurarea portofoliului de produse, la reorganizarea din interiorul companiei si deschiderea catre piata de retail, o premiera pentru grup in regiune.

In prezent, afacerile din Romania reprezinta 40% din totalul veniturilor grupului, piata poloneza fiind cea mai apropiata din punctul de vedere al evolutiei. Pana la sfarsitul anului, oficialii se asteapta sa mentina acelasi ritm de crestere, bazandu-se si pe cresterea cotei de piata pe lansari in segmente-cheie precum cele ale suplimentelor alimentare, ale medicamentelor digestive si cardio.

Profiturile marilor producatori pharma au luat-o la vale in primul trimestru

Reprezentantii Ozone Laboratories nu au oferit detalii cu privire la profitul obtinut in primul trimestru, declarand ca nu doresc sa intre in detalii legate de alti indicatori financiari. Cu toate acestea, situatia pentru alti jucatori din domeniu nu este foarte buna, un exemplu fiind chiar cealalta companie independenta, Antibiotice Iasi, care si-a facut publice rezultatele recent.

Astfel, producatorul de medicamente iesean a afisat pentru primele trei luni ale acestui an un profit net de 7,02 milioane de lei (1,9 milioane de euro), in scadere cu 35,7% fata de aceeasi perioada din 2007, pe fondul cresterii mai rapide a cheltuielilor fata de venituri.

Antibiotice Iasi a realizat, in perioada mentionata, venituri totale de 57,9 milioane de lei, cu 15,2% mai mari decat in aceeasi perioada din 2007, cand veniturile se cifrau la 50,24 milioane de lei. Pentru anul in curs, Antibiotice estimeaza un profit net de 36,17 milioane lei, in urcare cu 11,4% fata de cel din 2007 si o cifra de afaceri de 269,25 milioane lei, in crestere cu 17,3%.

Piata interna pharma, care a inceput sa dea semne de oboseala inca din semestrul al doilea al anului trecut, isi continua caderea, mari companii farmaceutice inregistrand deja scaderi de 30% a vanzarilor, pe fondul incertitudinilor din domeniul sanatatii. Companiile farmaceutice Terapia Ranbaxy si Zentiva sunt doar primii jucatori care si-au publicat rezultatele in declin pe primul trimestru al anului curent, iar previziunile pentru urmatoarele nu sunt deloc optimiste.

Terapia Ranbaxy, parte a grupului farmaceutic indian Ranbaxy Laboratories, a inregistrat, in primele trei luni ale anului, o scadere a vanzarilor cu 29%, pana la valoarea de 26 de milioane de dolari. Reprezentantii companiei au explicat ca vanzarile au fost afectate de neclaritatile de pe piata de profil cauzate de reformele din domeniul sanatatii, precum si de reintroducerea prescriptiei medicale in functie de brandul produsului farmaceutic.

Filiala romaneasca a producatorului ceh de medicamente Zentiva a inregistrat, in primul trimestru, o scadere a vanzarilor de 30% in lei, respectiv 40% in coroane cehesti, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, evolutie generata de concentrarea companiei pe profitabilitate financiara si eficientizare operationala.

Cei mai multi jucatori de pe piata pharma estimeaza o crestere a pietei de sub 15%, pe fondul stabilizarii acesteia si a deciziilor luate la nivel guvernamental care sustin mentinerea preturilor la nivelul actual.

Principalele variabile care vor influenta evolutia pietei vor fi evolutia cursului de schimb – majoritatea produselor vandute fiind importate), ca si politica de preturi, rambursare si finantare in general din sistemul public de sanatate. De asemenea, va fi interesant de urmarit performanta medicamentelor generice (copii ale medicamentelor originale) in 2008, deoarece in 2007 acestea au crescut cu o rata inferioara cresterii pietei totale, potrivit estimarilor Cegedim.

Principalii jucatori, in ordinea vanzarilor pe anul trecut, de pe piata pharma romaneasca sunt GSK, Hoffman La Roche, Sanofi-Aventis, Novartis, Pfizer, Servier, Terapia-Ranbaxy, Zentica, Antibiotice Iasi si Krka. Ozone se alfa pe locul al 20-lea al aceluiasi clasament, cu o cota de piata de 1,5% si venituri din vanzari de 91,5 milioane de lei.

Ozone Laboratories a intrat pe piata farmaceutica din Romania in 2002. Compania detine un larg portofoliu de produse atat din categoria medicamentelor etice cat si a OTC-urilor si a suplimentelor alimentare. Ozone Laboratories a incheiat pana in acest moment cinci parteneriate locale cu: Fabiol Bucuresti, Fiterman Pharma Iasi, Bioeel Targu Mures, Santa Brasov si Europharm, in timp ce pe plan international are parteneri pe trei continente: Europa, Asia si America de Nord. Ozone este prezenta, in acest moment, pe pietele din Polonia, Bulgaria, Cehia, Slovacia si Ungaria si Romania, unde se afla si nucleul care coordoneaza activitatile intregului grup.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri