Dupa un an 2004 in care vanzarile de autoturisme noi marcau o crestere istorica de 36%, optimismul analistilor era pe sfarsite. Cei mai multi se pronuntau cu prudenta in privinta cifrelor posibile pentru anul 2005. In conditiile in care ultimii patru ani adusesera o dublare a pietei, se vorbea de o crestere de cel mult 10-11%.

Ce s-a intamplat insa in primele sase luni a rasturnat toate asteptarile. In anul 2004, in Romania se vindeau peste 180.000 de automobile. In prima jumatate a anului 2005, vanzarile au atins aproape 130.000 de unitati. Cauzele acestui boom sunt multiple. In primul rand, totul pare a fi functionat in favoarea cresterii vanzarilor. In luna noiembrie a anului trecut, leul a inceput sa se aprecieze fata de euro. Majoritatea masinilor au pretul in moneda unica, iar deprecierea a venit ca un avantaj pentru clienti. Din ianuarie, a intrat in vigoare cota unica de impozitare de 16%.

Cei care inainte plateau un impozit pe salariu cuprins intre 25% si 40% s-au trezit, de la inceputul anului, cu un surplus financiar care putea fi foarte usor transformat intr-o rata pentru un autoturism. Unul dintre motoarele cresterii pietei a fost programul de inlocuire a parcului auto.

Circa 15.000 de masini noi au intrat pe piata, iar influenta lor in evolutia pietei s-a facut simtita in ultimele doua luni. “Partial, cresterea din iunie se poate spune ca s-a datorat si primei de casare. Efectele ei se vor vedea si in rezultatele lunilor iulie si august”, spune Nicolas Ianculescu, directorul general Renault Nissan Romania.

“Trebuie inteles faptul ca piata a crescut in 2005 pentru ca mai multi factori s-au combinat intr-un mod fericit. Acest efect nu are cum sa dureze mai mult de sase-noua luni, dupa care vom reveni la normal.”

Nicolas Ianculescu, director general Renault Nissan Romania

Au mai fost insa si ofertele de finantare la dobanzi din ce in ce mai atractive. Cornel Coca Constantinescu, presedintele Asociatiei Societatilor de Leasing din Romania, spune ca din totalul unei piete a leasingului de 1,8 miliarde euro in anul 2004, circa 94% au provenit din contracte de leasing auto. “Anul acesta, piata va creste cu 20-25%, insa ponderea leasingului auto va scadea, dar valoarea contractelor va creste”, spune Coca Constantinescu.

Dar programul de inlocuire a “rablelor” nu tine la nesfarsit si nici piata nu are un potential de crestere nelimitat. Multi analisti spun ca ritmul sustinut de crestere va continua pana la finele anului si aduc drept argument gradul scazut de motorizare din Romania, care ne plaseaza pe penultimul loc din Europa (doar 113 automobile la mia de locuitori). Insa este clar ca aceasta nevoie de masini s-a simtit si in anii trecuti. “Trebuie inteles faptul ca piata a crescut in 2005 pentru ca mai multi factori s-au combinat intr-un mod fericit. Acest efect nu are cum sa dureze mai mult de sase-noua luni, dupa care vom reveni la normal”, explica Ianculescu.

Ca in orice alta tara, piata auto romaneasca are un anumit potential. Comparand cu ceea ce s-a intamplat la vecini si incercand sa facem o ponderare in functie de venitul mediu pe cap de locuitor, putem spune ca pragul de sus al vanzarilor ar fi undeva la 250-300.000 de masini pe an. Dupa varful de 130.000 de unitati din primele sase luni, analistii preconizeaza vanzari de inca 100-110.000 de unitati in restul anului.

Citeste si:

Ceea ce inseamna apropierea de limita maxima de absorbtie a pietei din acest moment. Este clar ca dupa cum arata estimarile, in a doua jumatate a anului in curs nu vom mai intalni aceeasi efervescenta a vanzarilor. “Cresterea va continua sa se simta, insa dinamica se va pondera spre final de an. Pe ansamblu, ne asteptam la o crestere de maximum 40% fata de 2004”, spune Brent Valmar, presedintele APIA. De fapt, este un lucru normal care s-a petrecut si in tarile mai avansate din regiune. Aceasta perioada de crestere sustinuta a pietei se apropie de final, urmand ca vanzarile sa se inscrie pe un trend normal.

“Cresterea va continua sa se simta, insa dinamica se va pondera spre final de an. Pe ansamblu, ne asteptam la o crestere de maximum 40% fata de 2004”

Brent Valmar, presedinte APIA

Piata auto din Romania, pe locul III In regiune in 2004

Dupa un an 2003 extrem de dinamic pentru pietele auto din Europa Centrala si de Est, vanzarile au scazut abrupt in trei dintre cele mai importante tari. Vanzarile din Polonia, Cehia si Slovacia au marcat scaderi cuprinse intre 11% si 14%, in vreme ce piata maghiara a crescut cu doar 2%.
In acelasi timp, Romania si Bulgaria s-au distantat de pluton cu cresteri importante.

Experienta tarilor din regiune arata ca, dupa o perioada de cresteri importante ale pietei auto, urmeaza o temperar, sau chiar scadere. Analistii spun ca pietele auto din Romania si Bulgaria se gasesc acum in faza in care erau cele din Polonia, Cehia si Ungaria in urma cu cativa ani.

Evolutia pietelor auto In Europa Centrala si de Est

Tara Unitati vandute Variatie (2004/2003)
Polonia 318.000 -11%
Ungaria 212.000 +2%
Cehia 133.000 -11%
Slovacia 57.000 -14%
Bulgaria 25.000 +28%
Romania 145.000 +36%

Sursa: Eurostat