"Guvernul Suediei se oferise sa ne acorde un grant de 50% din valoarea acestui studiu de fezabilitate, conditionand ca firma care va realiza studiul sa fie suedeza. Insa ei nu au fost de acord cu aceasta licitatie deschisa si s-au retras, astfel ca Transelectrica si Nuclearelectrica vor suporta costurile necesare studiului de fezabilitate", a declarat , citat de NewsIn, directorul Diviziei de Dezvoltare Afaceri al transportatorului de electricitate, Razvan Purdila.

Licitatia este organizata la mai bine de patru ani de la semnarea Memorandumului de Intelegere semnat de cele doua state, in aprilie 2004, care sta la baza acestui proiect, a mai spus Purdila.

Potrivit acestuia, contractul cu firma castigatoare va fi semnat probabil in luna ianuarie 2009, iar studiul de fezabilitate ar urma sa fie gata la noua luni dupa data atribuirii contractului, adica in toamna anului 2009.

Costurile acestui studiu de fezabilitate vor fi suportate de Transelectrica in proportie de 75%, iar platile vor fi facute prin transfer bancar, a anuntat compania. Restul de 25% din costuri va fi suportat de Nuclearelectrica.

Pentru licitatie, firmele interesate trebuie sa depuna o garantie de participare de 15.000 euro. De asemenea, cifra de afaceri medie anuala pentru ultimii trei ani a companiilor ofertante trebuie sa fie de cel putin 1,5 milioane euro.

Citeste si:

Cererile de participare pot fi trimise pana la 10 decembrie 2008, data la care vor fi deschise ofertele.
Proiectul privind o noua interconexiune in cablu submarin "HVDC Link" este dezvoltat in comun de Transelectrica si TEIAs, transportatorul turc de energie electrica, si ar permite Romaniei, care dispune de un excedent de productie, sa vanda direct energie electrica pe piata deficitara a Turciei, fara a mai trece prin reteaua Bulgariei, tara care percepe taxe mari de tranzit.

Costurile de constructie a cablului sunt estimate la 400 de milioane de euro, fiecarei tari revenindu-i constructia statiei de conversie de pe teritoriul sau si a portiunii de cablu ce va tranzita platforma continentala.
Prin cablul subteran ce va uni Romania de Turcia se va putea transporta energie electrica intre Rusia, Ucraina, Moldova, Romania si Turcia. Alte variante includ transportul de electricitate intre Turcia, Romania, Polonia, Serbia si Ungaria, iar studiul de fezabilitate urmeaza sa stabileasca si alte posibilitati de trasport al energiei intre statele europene.

Transportatorul turc de electricitate, TEIAs, partenerul Transelectrica in proiectul cablului submarin, nu poate efectua investitii in afara granitelor Turciei, astfel ca va avea doar un rol de consultant tehnic in etapa de realizare si aprobare a studiului de fezabilitate.

Dupa finalizarea studiului de fezabilitate al cablului submarin, Romania si Turcia vor face un anunt international pentru atragerea investitorilor interesati de acest proiect.

Transelectrica este compania nationala de transport a energiei electrice. Compania gestioneaza, opereaza, intretine, modernizeaza si dezvolta o retea de transport formata din 77 de statii electrice de transformare, cu o capacitate de circa 35.000 MVA, si 8.955 km de linii electrice aeriene de 110/220 kV, 400 kV si 750 kV, aflate in gestiunea a opt sucursale de transport. Transelectrica este listata cu 10% din actiuni la prima categorie a Bursei de Valori Bucuresti (BVB), cu simbolul TEL.