Cu 160 de retele de franciza dezvoltate pana acum in Romania, din care 60 numai in ultimii doi ani, piata francizei este considerata de specialisti inca la inceput. Desi lucrurile au demarat cam greu, potentialul de dezvoltare este ridicat, iar integrarea europeana, care induce perceptia unei economii sigure si predictibile pentru intreprinzatori, va dinamiza lucrurile, sustine Andreea Bera, responsabil al Camerei de Comert pe acest domeniu. "Teoretic, piata poate absorbi in cativa ani cel putin un numar dublu de retele de franciza". McDonald's, Escada, Bigotti, Benneton, Hugo Boss, Carrefour, KFC, Lee Cooper, toate sunt francize. Care pot costa de la 0 la milioane de dolari.

Si companiile romanesti dezvolta francize

Din cele 160 de retele functionale de franciza, marea majoritate sunt dezvoltate de branduri straine. Exista insa si circa 20 de companii romanesti care au reusit sa-si dezvolte asemenea retele: Rodipet, Tina R, Ziua, Angst, Cris Tim, Coco Rico, Elvila sau Depozitul de calculatoare. Anca Stan, director de vanzari la Observatorul Francizei - un site care faciliteaza tocmai contactul intre francizori si francizati -, sustine ca piata s-ar putea dubla pentru ca firmele cunoscute din strainatate manifesta un interes din ce in ce mai mare pentru piata romaneasca. In acelasi timp, si IMM-urile romanesti incep sa fie mai informate pe acest subiect, corectand astfel una din piedicile in dezvoltarea sistemului - deficitul de informatie. Acum, site-ul are circa 200.000 de vizitatori lunar. Un studiu facut de CCIRB pe 100 de companii arata ca doar 10 la suta din repondenti cunosteau conceptul de franciza. Exista insa un interes mare - 90 la suta din mangeri vor informatii -, peste 75 la suta doresc consultanta, iar peste 80 la suta din repondenti isi doresc sa achizitioneze o franciza.

Exista "retete" pentru crese, gradinite si spalatorii
Domeniile care s-au pretat cel mai bine in Romania la achizitionarea unei francize sunt pe retail - comert (56 la suta din marcile francizate), servicii (23 la suta), restaurante si fast-food-uri (16 la suta) sau baruri si cafenele (5 la suta). Pana acum, mai putin productia. Un mare potential de dezvoltare o au francizele din domeniul serviciilor, considera Andreea Bera. Se pot dezvolta retele de gradinite, crese, curatatorii, agentii imobiliare, saloane de coafura sau spalatorii auto, care pot supravietui pe o piata din ce in ce mai competitiva beneficiind de notorietatea unei marci certe. Conform anchetei CCIRB, domeniile preferate de firmele romanesti interesate sa activeze in franciza sunt in principal serviciile si comertul (30% fiecare din totalul celor care au raspuns la chestionar), urmate de productie (peste 20%), intr-o masura mult mai scazuta constructiile (5%) si alte domenii. Puterea mica de cumparare a romanilor este unul dintre principalele obstacole in calea expansiunii francizei. Mai mult de jumatate din repondenti doresc sa aloce mai putin de 10.000 euro in achizitionarea unei francize, in timp ce numai 10% vor sa investeasca mai mult de 50.000 euro.

Citeste si:

Si francizorii sufera de lipsa banilor

Lipsa de finantare, eterna nemultumire a companiilor romanesti, franeaza si dezvoltarea retelelor de franciza. Andreea Bera spune ca firmele care doresc sa achizitioneze o franciza simt nevoia unui produs bancar specific pentru acest sistem. Costul achizitionarii unei francize inseamna o taxa de intrare care poate varia in marje foarte extinse, intre 0 - pentru Fornetti, cea mai extinsa retea de franciza din Romania - si 100.000 de euro, costuri pentru trainingul pe care il asigura francizorul, pentru achizitionarea mobilei - care trebuie sa respecte standardele impuse de brand. De asemenea, de regula, francizatul trebuie sa plateasca o taxa de marketing sau publicitate, costuri care ajung si ele la 2 - 5 la suta din cifra de afaceri. Apoi, francizatul trebuie sa plateasca o redeventa care poate fi platita lunar sau trimestrial si care poate fi calculata in suma fixa sau ca procent din cifra de afaceri realizata.

O investitie sigura

Avantajul principal al francizei este siguranta afacerii. In timp ce statisticile arata ca 80 la suta din afaceri dau faliment in primii trei ani, in domeniul francizei rata de esec este de numai 10 la suta. Totusi, pentru achizitionarea unei francize, solicitantul trebuie sa aiba abilitati manageriale dovedite si, de multe ori - mai ales pentru comert -, trebuie sa detina un spatiu comercial cu vad. Directorul Fornetti, Panczel Zoltan, sustine ca, desi rata de profitabilitate este mai mica in sistemul franciza, principala motivatie a investitorilor este legata e viabilitatea sistemului; francizatul nu are cheltuieli de publicitate, de cercetare, el este sustinut pe intreaga durata a colaborarii de know-how-ul francizorului.