Activitatea grupului din Romania a inregistrat in continuare o crestere, datorata in special continuarii procesului de extindere. In anul 2008, reteaua Praktiker Romania a crescut cu 5 unitati noi, numarul deschiderilor corespunzand astfel unui nivel superior al ritmului mediu de expansiune anuala.

Pentru anul 2009, Praktiker estimeaza o temperare a acestui ritm, ca urmare a adaptarii strategiei sale de dezvoltare la schimbarile actuale de pe piata, aparute sub presiunea situatiei economice generale.

„Romania s-a aflat anul trecut in centrul atentiei din punct de vedere al expansiunii grupului pe plan international. In 2009, nevoia de adaptare a strategiei noastre se inscrie pe linia de dezvoltare asumata la nivelul intregului grup, in conditiile economice din actuala perioada”, declara Guenter Vosskaemper, director general Praktiker Romania.

Grupul Praktiker a atins cel mai bun rezultat operational din istoria organizatiei: cu o valoare de 129,1 milioane euro, EBITA a depasit rezultatul din anul precedent, de 116 milioane euro (+11,3%).

Ambele segmente ale activitatii Praktiker, cel din Germania si cel international, au contribuit la cresterea rezultatului operational din 2008. In Germania, EBITA s-a situat la nivelul de 45,2 milioane euro (fata de 41,1 milioane euro in 2007), ceea ce inseamna o crestere de 10%.

Activitatea internationala a corespuns unei valori EBITA de 83,9 milioane euro, cu 12,1% peste cea din 2007 (74,9 milioane euro). Excluzand deprecierea monedelor nationale din majoritatea tarilor Europei de Est, aparuta in special in ultimul trimestru al anului 2008, EBITA ar fi cu aproximativ 2,5 milioane euro mai mare.

Evolutia ratelor de schimb din aceste tari a afectat totodata cifrele vanzarilor exprimate in euro.
In total, Grupul Praktiker a realizat in 2008 un nivel al vanzarilor de 3,907 miliarde euro, cu 1% sub valoarea record din 2007 (3,945 miliarde Euro).

Activitatea din Germania corespunde unei valori de 2,666 miliarde Euro din acest total, cu 6,9% sub vanzarile anului precedent (2,862 miliarde euro). Pe piata germana, vanzarile au avut o scadere like-for-like de 8%. La totalul acestora, marca Praktiker a contribuit cu 1,963 miliarde euro (cu 9,7% mai putin decat in 2007), iar Max Bahr a generat vanzari de 702 milioane euro, cu 2.1% peste nivelul din 2007.

Pe segmentul international, vanzarile au crescut cu 14,6%, pana la 1,241 miliarde euro. In termeni like-for-like, acest rezultat se traduce printr-o scadere de 0,5%, ce urmeaza unei rate de crestere ridicata atinsa cu un an in urma. Daca nivelul ratelor de schimb s-ar fi pastrat, vanzarile ar fi crescut in termeni nominali cu 16,3%, iar in termeni like-for-like cu 0,6%.

Tendinta vanzarilor Grupului Praktiker a fost influentata in 2008 in principal de doi factori. In Germania, volumul vanzarilor a avut un declin ca urmare a recalibrarii strategiei de marketing pentru marca Praktiker si a reducerii promotiilor, declin asumat insa in mod deliberat din motive ce tin de asigurarea rezultatului operational. Pe segmentul international, cresterea vanzarilor in 2008 este atribuita procesului de expansiune, cu un numar de 13 magazine noi, dar si magazinelor deschise in 2007, care au intrat astfel pentru prima data in calculul vanzarilor anuale.

Ritmul expansiunii internationale, usor incetinit

La sfarsitul anului fiscal 2008, Grupul Praktiker opera un total de 436 de magazine in 9 tari (in 2007: 425). Aceasta cifra include 336 de unitati in Germania, din care 76 functioneaza sub marca Max Bahr.

Expansiunea pe plan international s-a redus usor, fiind deschise 13 magazine noi pe toata durata anului. Numarul unitatilor internationale a crescut in 2008 la un total de 100. Atentia din punct de vedere al extinderii a fost concentrata pe Romania, unde s-au deschis 5 magazine noi. In Ucraina si Ungaria au fost deschise cate doua unitati, iar retelele din Polonia, Turcia, Bulgaria si Grecia au crescut cu cate un magazin.