Mici atentii, cadouri simbolice, tichete cadou in valoare de maxim 150 de lei. Acestea sunt primele de Paste acordate salariatilor din companiile private, care, inca de la inceputul anului reduc bugetele sau chiar apeleaza la disponibilizari.
“Primele de Paste au cam fost taiate din bugetele companiilor, fie ele mari sau mici. Companiile mari inca ofera daruri neinsemnate sau chiar prime pentru zilele de sarbatoare, dar cu bugete extrem de restranse, cu 50-60% mai mici decat in anii anteriori”, a spus Dana Pascu, managing partner al firmei de recrutare HR Business Consulting.

In anii trecuti primele de Paste contineau tichete cadou, de multe ori dublate, sau acordarea unui procent din salariul net al angajatului. In prezent sistemul de calcul al primelor poate avea un impact negativ asupra imaginii companiilor ce se confrunta cu probleme financiare. "Efectele crizei traduse in venituri mai mici, discounturi mari, profit aproape inexistent si lichiditatea redusa vor schimba politica de recompensare a angajatilor, iar primele vor avea directa legatura cu performanta firmei si a salariatului", a mentionat Kurt Weber, managing partner al companiei de consultanta Horvarth & Partners .

Companiile furnizoare de tichete au observat insa o crestere a cererilor pentru tichetele cadou. Accor Services, cea mai importanta companie de pe piata tichetelor,estimeaza ca 30% din cele 35 000 de companii din portofoliu vor aacorda tichete cadou,
a peste 35 000 de companii, cu peste 1 500 000 de salariati, in timp ce Sodexho, al doilea mare jucator, acorda tichete cadou la peste 11 000 de companii.

Tichetele achizitionate de companiile-client si acordate salariatilor de Paste, in limita sumei de 150 lei per beneficiar, sunt deductibile fiscal si integral scutite de plata taxeor si impozitelor salariale si patronale. In acest fel, companiile isi pot permite mai usor sa acorde un stimulent salariatilor, inregistrand economii de pana la 50% in costurile totale, potrivit reprezentantilor Accor.

“In contextul actual, este posibil ca o parte dintre companii sa fie afectate de criza. Insa exista o alta categorie de companii care, in dorinta de a-si optimiza costurile, vor incepe sa ofere tichete angajatilor lor”, a declarat Adina Popa, directorul de marketing al Sodexho.

Una dintre companiile care au decis sa acorde prima de Paste pentru angajati este LaborMed, companie care activeaza in industria pharma. Prima care va ajunge in buzunarele celor 520 de angajati – 15 dintre acestia cu o vechime mai mica de doua luni in companie - este 150 de lei, in tichete cadou.

“Oferim tichete cadou celor 520 de angajati, inclusiv celor care s-au alaturat companiei doar de cateva luni”, declara o sursa din companie. Prima, in valoare de 150 de lei – valoarea maxima a unui tichet cadou, deductibil – este mai mica valoric decat in urma cu un an, cand formula de calcul includea si acordarea unui procent de 50% din salariul net.

Exista insa si companii a caror politica de recompensare se axeaza strict pe evaluarea si recompensarea performantei angajatului si nu pe prime fixe. “Raiffeisen Bank nu a acordat niciodata prime de Paste. Noi realizam o evaluare interna a personalului si ii recompensam in functie de rezultate”, a declarat Anca Hasegan, specialist in comunicare pentru Raiffeisen Bank.

Cand sunt intrebate daca vor acorda prime de Paste, majoritatea companiilor refuza sa faca publice aceste date. “Nimeni nu vrea sa apara ca fiind un angajator prost”, spune Weber.

“Este vorba de protejarea imaginii companiei si protectia in fata concurentilor directi. Este un moment in care fiecare firma isi protejeaza masurile luate de reducere a costurilor. Exista tendinta de a ascunde fata de concurenta masurile luate”, completeaza Aura Cadis, consultant al Horvarth & Partners.



Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri