Produsul informatic pe baza caruia functioneaza automatul se numeste „eXtended Sell” si este realizat in intregime de catre S.C. Informatica Feroviara.

“Pentru inceput vorbim doar despre un proiect pilot, care se va derula in urmatoarele trei saptamani. Daca reactia pietei va fi una pozitiva, vom dezvolta acest proiect prin introducerea platii cu cash si prin montarea a inca 10 automate de vanzare a legitimatiilor in sistem xSellKiosk in statiile CFR resedinta de judet din tara, in cursul anului 2010”, a declarat, pentru Wall-Street, Adrian Vlaicu, director de marketing CFR Calatori.

Pretul unui bilet de tren achizitionat cu ajutorul automatelor este identic cu cel achizitionat de la casele de bilete din Gara de Nord.

Cum functioneaza automatul

Automatele de vanzare a biletelor, numai in trafic intern, sunt dotate cu touch-screen, iar pentru plata au incorporat cititor de card bancar (POS).

In afara de eliberarea biletelor, ele pot oferi informatii despre orele de plecare si de sosire a trenurilor, cu posibilitatea tiparirii lor.

Dupa efectuarea platii, se va emite o chitanta care tine loc de bilet si poate fi prezentata conductorului de tren. Deocamdata, nu este posibila cumpararea de bilete la vagoane de dormit sau cuseta, sau bilete dus-intors. "Sistemul este unul destul de simplu. Pentru cei familiarizati cu PC-ul, prima achizitie dureaza in jur de 2-2,5 minute”, a mai declarat directorul de marketing al CFR Calatori.

Calatorii sunt curiosi, dar sceptici

In prima zi de functionare a automatului din Gara de Nord, foarte putini calatori stiau despre aceasta noua metoda de distributie a biletelor. “Da, au instalat un automat pentru emiterea biletelor? Interesant, insa voi continua sa cumpar de la casa de bilete pentru ca nu am incredere in astfel de aparate. Voi apela doar in caz de extrema urgenta, cand casele de bilete vor fi foarte aglomerate, desi in ultima vreme nu prea sunt”, declara o doamna in varsta de 50 de ani.

Dupa aproximativ jumatate de ora de singuratate, automatul este, in sfarsit, bagat in seama de un cuplu de tineri curiosi. “Este un lucru benefic introducerea acestui automat, insa ar fi bine sa se poata plati si cu cash. Meniul este cam complicat, cel putin prima data”, afirma acestia dupa 10 minute de butonare, luandu-si apoi locul la coada, la casa de bilete.

Casierele nu se inteleg cu noul sistem

“Automatele vor fi supravegheate de casiere, care vor ajuta calatorii ce nu se descurca cu meniul aparatelor”, a mai declarat directorul de marketing la CFR Calatori.

La fata locului insa, casierele nu prea dau importanta noului aparat instalat si sunt putin debusolate atunci cand li se cere ajutorul. “Sincer, nu stiu inca cum functioneaza automatul, dar am sa invat”, spune una dintre casierele disponibile si care teoretic ar trebui sa ofere indrumare.

Ea mai declara ca in prima zi circa 10 persoane si-au achizitionat bilete cu ajutorul noului automat, insa mult mai multe au fost curioase sa incerce noua “jucarie” din Gara de Nord.

Potrivit oficialului CFR Calatori, noul sistem nu are in vedere inlocuirea casierelor, ci doar extinderea serviciilor, pentru a evita cozile de la casele de bilete.

Parteneriat cu Raiffeisen

Raiffeisen Bank Romania asigura pentru CFR Calatori serviciul de acceptare la plata a cardurilor pentru automatele de vanzare a biletelor de tren instalate in Gara de Nord din Bucuresti.

Automatele permit emiterea legitimatiilor, rezervarea locurilor si obtinerea de informatii privind mersul trenurilor, iar plata se face prin card.

Gara de Nord este prima din tara in care vor fi montate automate de vanzare a legitimatiilor de calatorie, cu ecran tactil si cititor de card (POS) incorporat.

Raiffeisen Bank pune la dispozitia CFR Calatori serviciul de acceptare la plata a cardurilor, care asigura tot sistemul de plata, dupa momentul in care clientul alege biletul si pana la transferul sumelor in contul companiei, inclusiv suport pentru reconciliere automata.

Serviciul a fost implementat prin intermediul Raiffeisen Bank, CFR Calatori, Informatica Feroviara, Printec si IIRUC.

Business IT pe calea ferata

Business IT pe calea ferata