Piata produselor electrice si electrocasnice a inceput sa se aseze. Dupa boom-ul din 2003, cind pe seama sistemelor de creditare, unele companii de profil au inregistrat cresteri de pina la 300% fata de anul anterior, a urmat un 2004 destul de bulversat de normele BNR si un 2005 cu cresteri moderate.

Pentru anul viitor, actorii din acest sector se asteapta ca piata sa creasca in continuare, cu acelasi ritm inregistrat si anul acesta, sau chiar sa stagneze. „Volumul pietei nu credem ca va creste mult in 2006. Piata retailului de elecronice si electrocasnice se afla intr-un proces de maturizare, lucrurile se asaza si schimbarile de la un an la altul nu mai sint atit de radicale. Estimarile noastre vizeaza o crestere a volumului pietei de aproximativ 15%“, ne-a declarat Lorand Szarvadi, CEO DOMO. In schimb, previziunile FLANCO sint mai putin optimiste. „Este de asteptat ca temperarea creditului de consum sa influenteze negativ vinzarile companiilor de retail. In 2006 piata va stagna“, apreciaza Violeta Sirbu, marketing manager Flanco.

Scad preturile

Anul acesta s-a caracterizat si printr-o crestere a competitiei, lucru observat atit in magazine, cit si pe TV. Astfel, consumatorii au putut asista la un sir nesfirsit de promotii si oferte speciale, precum si la o confruntare uneori exagerata in timpul calupurilor publicitare. De anul viitor, batalia pe cotele de piata se va resimti insa si in buzunare, marii retaileri anuntind de pe acum potentiale reduceri de preturi. „Preturile vor scadea, insa costurile vor creste“, ne-a declarat Marius Ostahie, CEO Altex. Acesta sustine ca echilibrul se va restabili prin cresterea volumelor pentru acoperirea costurilor fixe. Fenomenul este consemnat si de DOMO. „Tendinta preturilor ar trebui sa fie de scadere. Concurenta puternica din acest sector are efect si asupra preturilor, in favoarea consumatorilor. In plus, ne asteptam la o crestere a puterii de cumparare“, apreciaza Szarvadi.

Alte sisteme de creditare

2006 va aduce noutati si in ceea ce priveste sistemul de creditare. Daca pina acum marii retaileri si-au facut concurenta popularizind creditul cu buletinul sau cel cu fluturasul, pentru anul viitor acestia se asteapta sa se treaca la o etapa urmatoare: cardurile de credit. „In 2006 vor aparea noi sisteme de creditare legate de carduri. Este vorba in primul rind de cele co-branded“, sustine Ostahie. De altfel, se poate observa si o scadere a apetitului romanilor pentru credite atunci cind este vorba de produse care nu au o valoare foarte mare. „Procentul vinzarilor prin credit este in scadere. La noi, spre exemplu, in 2003, ponderea creditului din total vinzari a fost de 80%, in 2004 a scazut la 70%, in 2005 la 60%, iar pentru 2006 ne asteptam sa ajunga la 50%. Trendul va fi acelasi si in 2007“, exemplifica Ostahie.

La Flanco insa ponderea achizitiilor prin credit a fost anul acesta ceva mai mare, reprezentind 70% din totalul vinzarilor.

IT&C - cel mai dinamic

Chiar daca cei trei mari retaileri de pe piata electricelor si electrocasnicelor au inregistrat diferente in ceea ce priveste dinamica vinzarilor pe categorii de produse, cert este ca romanul a inceput sa se orienteze cu preponderenta catre tehnologia de ultima generatie. De aceea, produsele IT&C au fost printre cele mai vinate. Tendinta este valabila si pentru anul viitor. „In 2005 au crescut vinzarile la majoritatea categoriilor de produse. Segmentul IT&C s-a dovedit a fi, insa, cel mai dinamic, inregistrind o cota de 30% din totalul vinzarilor, iar in 2006 ne asteptam ca produsele din aceasta categorie sa fie in continuare pirghia vinzarilor din domeniu, dar intr-un ritm mai lent decit in 2005“, sustin reprezentantii Altex.

Citeste si:

In perioada ianuarie-noiembrie compania a inregistrat vinzari de aproape doua ori si jumatate mai mari decit in aceeasi perioada a lui 2004. Din aceasta categorie s-au remarcat vinzarile de calculatoare Davio si televizoare Teletech. Mai precis, Teletech a ajuns, conform estimarilor Altex, lider pe piata locala de televizoare din punct de vedere al unitatilor vindute, cu o cota de 10%, in timp ce Davio detine peste 30% din piata de retail de calculatoare.

Vinzari cu 80% mai mari

Altex estimeaza pentru anul in curs un volum al vinzarilor de 300 de milioane de euro, cu 80% mai mari decit in 2004. „Evolutia tehnologica aduce in prim-plan produsele IT&C precum si electronicele. Probabil ca acestea sint produsele care vor fi pe val anul ce vine. Pe de alta parte, confortul la care fiecare dintre noi tinjeste mentine vinzari bune si la electrocasnice. Avantajul in acest domeniu este ca mereu apare ceva nou, mai performant, care sa provoace in consumatori dorinta de noi achizitii“, apreciaza si reprezentantii Domo.

Flanco si electrocasnicele

In vreme ce Altex si Domo au inregistrat cele mai semnificative vinzari pe segmentul IT&C, Flanco a obtinut cele mai mari vinzari la electrocasnicele mari si la electronice. Acestea detin impreuna doua treimi din valoarea totala a vinzarilor companiei, in vreme ce telefonia si electrocasnicele mici se situeaza la polul opus, ca pondere.

„Consumatorii se orienteaza spre tehnologiile noi. Achizitionarea, cu preponderenta, de produse care costa mai mult, precum electrocasnicele mari si electronicele, este si un rezultat al liberalizarii, intr-o prima etapa, a creditului de consum, credit care acum este limitat prin noile norme ale BNR. Putem vorbi apoi despre o anumita ordine a prioritatilor pentru cei care fac achizitia. Pentru o familie care se indatoreaza, o masina de spalat sau un frigider sint mai importante decit un telefon mobil sau un computer“, explica Violeta Sirbu, marketing manager Flanco. Cu toate acestea, si pe segmentul IT si telefonie dubla, Flanco si-a dublat vinzarile. „Este evidenta orientarea romanilor catre noile tehnologii, chiar daca pe segmentul de IT si telefonie s-au inregistrat vinzari mai mici, in raport cu celelalte segmente, insa, raportat la anul anterior, dinamica este dubla“, mai spune Sirbu.

Profituri in scadere

Cel mai mare jucator de pe piata de retail, Altex, estimeaza pentru anul acesta o reducere a profitului raportat la anul anterior. El mizeaza pe un profit de 4% din cifra de afaceri, fata de 4,6 % cit au inregistrat in 2004. Reprezentantii companiei explica acest trend prin „scaderea marginii operationale la o gama larga de produse“. Altex detine in momentul de fata o cota de piata de 30%, avind peste 120 de magazine si o cifra de afaceri pe 2004 de aproximativ 100 de milioane de euro. De asemenea, Domo, care ocupa locul doi pe piata, cu o cota de 17-18%, previzioneaza pentru 2005 o cifra de afaceri de 120 de milioane de euro, fata de 101 milioane de euro, cit a semnalat cu un an in urma. Domo are o retea nationala formata din 110 magazine. Flanco a obtinut anul trecut un profit net de trei milioane de euro si o cifra de afaceri de 96 de milioane de euro.