Inchirierea de personal, numita si munca temporara sau leasing de personal, permite angajatului sa lucreze pe o durata limitata, conform nevoilor angajatorului. Ea se face printr-un intermediar, agentul de munca temporara. Practic, acesta angajeaza si apoi inchiriaza serviciile angajatului unui client in schimbul unui comision. Plata salariului se face de compania de recrutare si, doar in cazul exceptional in care aceasta intirzie 15 zile, plata e facuta de cel pentru care presteaza angajatul.

Salariul primit de salariatul temporar pentru fiecare misiune nu poate fi mai mic decit cel al salariatului permanent, care presteaza aceeasi munca sau una similara. Intre doua misiuni, salariatul temporar se afla la dispozitia agentului de munca temporara si beneficiaza de un salariu platit de agent, care nu poate fi mai mic decit salariul minim brut pe tara. Durata misiunii de angajare poate fi de pina la 12 luni si se poate prelungi pentru a insuma o perioada de 18 luni. Cele mai frecvente contracte pe piata romaneasca au fost cele de 3 luni. Au existat si contracte pentru evenimente, cele mai multe avind o durata de 5 zile.

Cine presteaza

Aceste servicii se adreseaza unor categorii variate. Absolventii de liceu si somerii se pot integra pe piata muncii mai usor optind pentru un post temporar. Mai sint si studentii si tinerii absolventi care doresc sa intre in contact cu mediul de business, sa capete experienta si sa se hotarasca asupra carierei viitoare. In plus, sint si posturi care se intind pe durata unui proiect, care sint recomandate specialistilor intr-un domeniu. Iar uneori un contract temporar duce la unul pe durata nedeterminata.

Cine inchiriaza?

Marile companii de recrutare Lugera&Makler, Manpower si Adecco au incredere in capacitatea acestei piete. Lugera estimeaza ca la nivelul anului 2005 au fost angajati temporar aproximativ 15.000 de oameni. Alte surse din piata sustin ca e posibil ca numarul tuturor celor care au ales aceasta forma de munca, la nivelul intregii tari, sa ajunga la 100.000. In plus, pe linga companiile mari de recrutare, mai presteaza unele mici si unii angajatori care recruteaza singuri personal pentru perioada determinata.

In 2004 si 2005 Lugera & Makler a incheiat mai mult de 5.000 de contracte de munca noi pentru activitatea de leasing de personal. Profitul firmei pe un an obtinut doar din aceasta activitate, s-a ridicat la 4,5 milioane de euro. Manpower Romania si-a dublat cifra de afaceri si numarul de contracte in 2005 fata de 2004. Adecco nu a incheiat contracte de munca temporara in perioada 2004-2005, deoarece a obtinut autorizarea ca agent de munca temporara abia in octombrie 2005. „Avind in vedere ca prestarea serviciului de munca temporara se afla inca intr-o faza incipienta, cifra de afaceri pentru acest gen de serviciu nu atinge cote exceptionale in prezent. Toate previziunile sint insa optimiste“, spune Magdalena Gogoi, Legal Affairs Manager, Adecco Romania.

Afacerea nu este insa pentru oricine. „Munca temporara este o activitate gestionata preponderent de companiile de resurse umane cu putere si stabilitate financiara. Spre exemplu, Manpower a investit pina acum in Romania mai mult de un milion de euro pentru a-si consolida pozitia pe piata si a-si extinde reteaua si catre orasele importante din provincie“, sustine Camelia Stanculescu, director general Manpower Romania. Aceasta conditie este necesara pentru a garanta siguranta platii salariilor. Mai mult, cererea de personal pentru munca temporara poate fi sezoniera. De aceea, este nevoie de stabilitate financiara pentru a putea face fata fluctuatiilor.

Cine angajeaza

Citeste si:

Interesate sa incheie acest tip de contracte sint in special multinationalele, pentru ca au deja o politica flexibila de resurse umane. Aceasta politica vine din tara de origine, unde conceptul de munca temporara este familiar.

Leasingul de personal e cautat in cazul in care nevoia de forta de munca este sezoniera sau ocazionala ori exista fluctuatii in activitate. In plus, unii angajatori prefera sa testeze persoana. Din acest motiv, o angajeaza mai intii pe o perioada scurta, oferindu-i apoi, eventual, un contract pe perioada nedeterminata.

Avantajele obtinute de angajatori se leaga si de costuri. De exemplu, o societate de logistica/productie de talie medie, care are comenzi mari in perioada sarbatorilor de Paste si de Craciun, este greu de crezut ca ar putea sa se ocupe de activitatile complete de Resurse Umane (inclusiv relatia cu Inspectoratul de Munca), e de parere Cristina Coman, de la Lugera&Makler. De aceea, apeleaza la agenti. Din estimarile Lugera, recursul la serviciile de leasing de personal economiseste in medie echivalentul unui salariu brut pentru fiecare angajat. Magdalena Gogoi crede ca „utilizarea muncii temporare se concretizeaza mai degraba intr-o crestere a eficientei companiei utilizatoare“.

Departamentul de resurse umane al acesteia nu mai este nevoit sa se ocupe de formalitatile administrative legate de angajarea, gestionarea si apoi concedierea fortei de munca suplimentare. In plus, salariatii permanenti nu mai trebuie sa presteze ore suplimentare cu cost dublu si probabil mai putin eficiente. Mai mult, prezenta salariatilor temporari alaturi de ceilalti genereaza competitivitate, deoarece salariatul temporar care atinge un nivel inalt de performanta poate fi preluat cu contract de munca pe durata nedeterminata. In competitie se simt si angajatii permanenti care urmaresc sa-si pastreze statutul „preferential“.

In Romania, munca temporara a fost introdusa in noul Cod al muncii (Legea nr. 53/2003) si exista mari sperante de dezvoltare. Dar exista, de asemenea, si foarte multe intrebari legate de punerea in practica a acesteia.

Modelul European

Comparativ cu tarile dezvoltate din Uniunea Europeana care au 50 de ani de experienta in domeniu, sintem inca mult in urma in privinta muncii temporare. De exemplu, Franta, Olanda si Germania o promoveaza la nivel institutional. Ca rezultat, ea reprezinta aproximativ 5% din totalul de contracte de munca semnate intr-un an. Statisticile releva ca tarile care au un inalt grad de utilizare au o rata a somajului mai mica. Piata Bulgariei si a Ungariei seamana destul de mult cu a noastra. Totusi, Romania are un avantaj: are cel mai mic pret de facturare pentru o ora de lucru. De aceea, planurile de viitor ale companiilor au in vedere o crestere rapida a acestei piete.