Hotararea Guvernului 1454/2004 privind criteriile de implantare a structurilor de vanzare cu amanuntul cu suprafata mare si definirea tipologiei structurilor de vanzare a fost abrogata prin ordonanta de urgenta aprobata in sedinta de miercuri a Executivului.

Hotararea in cauza include o serie de cerinte legate de acordul centrelor comerciale concurente la emiterea autorizatiei si de prezentarea unui studiu de impact de catre investitorul care solicita avizul.

Astfel, actul normativ adoptat in 2004 stabileste ca deschiderea structurilor de vanzare cu amanuntul cu suprafata mare, de peste 1.000 de metri patrati, este autorizata de catre o comisie constituita la nivel autoritatii locale, din care face parte, alaturi de reprezentantii autoritatilor locale si ai asociatiilor profesionale, patronale si de protectie a consumatorilor, si un reprezentant al agentilor economici din imediata vecinatate a centrului comercial pentru care este ceruta autorizatia.

In acelasi timp, solicitarile de deschidere a unor astfel de magazine trebuie insotite obligatoriu de "un studiu de piata si impact", care sa prezinte motivul alegerii locului respectiv, harta comerciala a zonei, descrierea tipologica a structurilor de vanzare existente in zona, caracteristicile demografice si sociale ale zonei (structura populatiei, venituri, obiceiuri de consum), impactul deschiderii noului magazin din punct de vedere urbanistic, socio-economic si comercial, dar si impactul asupra comertului existent, respectiv protejarea structurilor de vanzare existente si "evitarea disfunctionalitatilor" din mediul concurential.

Citeste si:

La presiunea CE si a FMI, Guvernul s-a obligat inca din primavara anului trecut sa inlature aceste restrictii.

Avocati contactati atunci de MEDIAFAX au explicat ca, de exemplu, pentru deschiderea unui supermarket/hypermarket langa un centru comercial de vanzare cu ridicata sau care realizeaza comert de gros tip cash and carry este necesar inclusiv avizul reprezentantilor acestui centru comercial, regula care pare sa protejeze in continuare marile magazine deja existente, in pofida normelor UE in domeniul concurentei.

Prin scrisoarea de intentie trimisa celor doua institutii internationale in primavara anului trecut, Guvernul s-a angajat sa elimine toate aceste restrictii pana in septembrie 2011, dar promisiunea nu a fost respectata astfel ca FMI si CE au revenit si au acordat un nou termen, impunand autoritatilor romane sa rezolve problema pana la sfarsitul lunii ianuarie 2012.

La inceputul acestui an, Guvernul a anuntat FMI in mod eronat ca acest angajament a fost indeplinit, documentul fiind aprobat in aceasta forma de board-ul Fondului.