Posibilitatea de a achita impozitele pentru veniturile agricole la primarii, in cazul in care nu exista o unitate ANAF in localitate, a fost adoptata la sfarsitul lunii august prin ordonanta de Guvern, insa procedura de incasare si virare a contributiilor la bugetul de stat si cel al asigurarilor sociale trebuie aprobata prin ordin comun al ministrului Finantelor Publice si cel al Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice.

"Aceasta posibilitate vizeaza situatia in care in localitate nu exista o unitate teritoriala a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si are ca scop diminuarea cheltuielilor de conformare pe care trebuie sa le suporte contribuabilul pentru a-si indeplini obligatiile de plata. Se evita, astfel, deplasarea contribuabililor in cauza pe distante foarte mari pana la unitatile administratiilor finantelor publice la care sunt inregistrati ca platitori de impozit si contributii aferente veniturilor din activitati agricole", se arata in motivatia adoptarii acestei masuri.

Directia generala regionala a finantelor publice trebuie sa transmita, in doua zile de la publicarea ordinului de ministru in Monitorul Oficial, doua exemplare semnate ale protocolului catre primariile localitatilor unde nu sunt unitati fiscale, iar primariile care sunt de acord cu incheierea protocolului vor trimite inapoi un exemplar semnat si completat, in doua zile de la data primirii documentului.

Daca termenul este depasit, primaria poate solicita ulterior incheierea protocolului, se arata in proiectul de ordin.
Lista cu primariile care au semnat protocolul va fi publicata pe site-ul web al fiecarei directii regionale a finantelor publice, pe cel al ANAF si al prefecturii judetului. Totodata, primariile vor publica protocolul la sediile lor, dar si in alte locuri, precum unitati medicale, culturale etc.

Fiscul transmite lunar (in primele cinci zile ale lunii pentru cea precedenta) departamentelor de specialitate din cadrul primariilor lista agricultorilor care au de achitat impozite si penalitati datorate la sfarsitul lunii de referinta.
Pentru obligatiile fiscale datorate de contribuabili pana la data incheierii protocolului, lista se comunica compartimentului de specialitate al primariilor in termen de doua zile de la data incheierii protocolului.

Citeste si:

Compartimentul din primarie incaseaza sumele platite de contribuabil, care poate achita chiar si o suma partiala din totalul datoriilor. In documentul de plata eliberat se va mentiona cuantumul si natura obligatiei fiscale achitata de contribuabil, precum si contul bugetar al obligatiei fiscale ce face obiectul platii, respectiv impozite sau contributii de asigurari sociale de sanatate.

"Sumele incasate in numerar reprezentand obligatii fiscale datorate de contribuabili in conditiile prezentului ordin se depun de catre compartimentul de specialitate al unitatii administrativ-teritoriala, in termen de cel mult cinci zile lucratoare de la incasare, in contul Disponibil din sume colectate de unitatile administrativ-teritoriale pentru alte bugete, care se deschide pe numele acestora la unitatea teritoriala a trezoreriei statului", se mai spune in proiectul actului normativ.

Totodata, compartimentul de specialitate al primariei prezinta unitatii teritoriale a trezoreriei statului si situatia privind sumele incasate reprezentand obligatii fiscale, iar aceasta la randul sau transmite organului fiscal competent, la sfarsitul fiecarei zile lucratoare, sumele incasate in ziua respectiva reprezentand obligatii fiscale, pentru fiecare contribuabil in parte.

Codul de procedura fiscala stabileste ca administrarea impozitelor si taxelor datorate bugetului de stat este de competenta ANAF. Aceasta regula se aplica si in ceea ce priveste administrarea impozitului si contributiile aferente veniturilor din activitati agricole.