Se ridica astfel problema daca nu cumva FMI si Uniunea Europena au devenit chiar absurde, sau mai catolice decat Papa, in materie de deficit, in conditiile in care Guvernul se pregatea sa negocieze chiar cresterea tintei de deficit la 1,9%.

In realitate, lucrurile sunt simple, logice, si decurg tocmai din "artificiul" prin care Guvernul a crezut ca isi va usura situatia in 2015. Guvernul a anuntat recent ca va plati in avans drepturile salariale castigate in instanta (2,3 miliarde lei), precum si anumite despagubiri din partea ANRP (dupa unele evaluari, efectul cumulat ar putea tinti catre cca. 0,5% din PIB).

Acesti bani erau prevazuti in bugetul pentru 2015. Rezulta deci ca astfel guvernul muta niste angajamente de plata din 2015 in 2014. Asadar, cheltuielile din 2015 se vor reduce proportional cu suma respectiva (0,5% din PIB).

Astfel, FMI nu face decat sa corecteze tinta de deficit din 2015 cu aceasta plata in avans, care nu va mai figura in bugetul pentru 2015. Este insa evidenta incapacitatea guvernului de a fi avut in 2014 o executie bugetara mai... "investitionala". Aceasta a fost insa optiunea guvernului, a preferat ca pana acum sa inregistreze excedent, insa aceasta nu va usura, contrar pretentiilor, constrangerile de deficit din anul urmator.