Asteptarile privind evolutia profitului sunt, de asemenea, pozitive - 81% dintre companii proiectand cresterea profitabilitatii in anul in curs. Aproape una din trei companii se asteapta la un avans de peste 10% al acestui indicator, in timp ce 48% estimeaza ca vor inregistra cresteri care nu vor depasi acest nivel.

Tendinta ascendenta a vanzarilor va fi sustinuta prin cresterea investitiilor, 64% dintre firme planificand cresterea acestora cu 5-30% pana la sfarsitul anului. Pentru finantare, companiile respondente apeleaza in special la resursele proprii, la reinvestirea profitului si la imprumuturi de la societati afiliate, din acelasi grup, urmate de imprumuturi bancare, arata concluziile studiului “O noua viziune a cresterii” publicat de EY Romania.

Studiul are la baza raspunsurile a 267 executivi de top si analizeaza perceptia acestora in privinta perspectivelor mediului de afaceri din Romania in 2016 si 2017. 13% dintre respondenti conduc companii cu cifra de afaceri mai mare de 50 de milioane euro, 27% companii cu cifra de afaceri intre 10-50 milioane euro, 41% intre 1-10 milioane euro si 19% sub 1 milion de euro cifra de afaceri. Executivii au raspuns chestionarului EY Romania in perioada 1 - 16 septembrie 2016.

"Romania traverseaza o perioada buna din punct de vedere economic. Conform prognozei FMI, Romania va inregistra in acest an cea mai mare crestere economica din Europa. Cu toate acestea, rezultatele acestei editii a studiului reflecta ingrijorarea executivilor romani fata de modelul de crestere a economiei romanesti, bazat puternic pe consum. Astfel, 98% dintre acestia indica nevoia unei strategii de tara care sa asigure Romaniei o crestere sustenabila si recuperarea decalajelor structurale fata de tarile din Vest", a declarat Bogdan Ion, country managing partner, EY Romania.

Cum se vede economia in programele de guvernare ale partidelor

Cum se vede economia in programele de guvernare ale partidelor

Aproape 60% dintre respondenti sunt increzatori in evolutia economiei romanesti in urmatoarele 12 luni. Optimismul respondentilor vine pe fondul cresterii puternice a economiei romanesti in primul semestru 2016. Avansul economic indicat de Institutul National de Statistica in aceasta perioada s-a ridicat la 5,2%, fiind stimulat mai ales de cererea interna.

Mediul de afaceri - ingrijorat de cresterea consumului

Peste jumatate dintre executivii de top se declara ingrijorati de modelul de crestere economica al Romaniei bazat pe stimularea consumului. Ultimele date ale INS arata ca avansul economic a fost impulsionat puternic in primul semestru 2016 de cresterea acestuia (7,2%), comparativ cu investitiile care au contribuit doar cu 1,6%, in vreme ce exportul net a avut o contributie negativa, de -2,8%, pe fondul excesului de cerere care nu a putut fi satisfacuta de oferta interna.

Industria romaneasca a revenit pe crestere in august

Industria romaneasca a revenit pe crestere in august

Citeste si:

Avand in vedere aceasta ingrijorare, oamenii de afaceri respondenti indica in proportie de 98% nevoia unei strategii de tara care sa asigure Romaniei un model de crestere sustenabila.

Evolutiile pozitive ale cifrei de afaceri si cererii pentru produse si servicii se reflecta si in evolutia salariilor si a numarului de angajati. In timp ce 33% dintre angajatori se asteapta la o crestere modesta (sub 5%), 34% afirma ca vor creste numarul de angajati intre 5-30%.

82% dintre companii intentioneaza sa creasca salariile, dar 48% dintre respondenti nu estimeaza o crestere mai mare de 5%. 34% vor creste salariile propriilor angajati intre 5-20%, fata de 43% cati planificau acest lucru la inceputul anului. Aceste procente reflecta intentiile mediului de business si nu masoara cresterile efective inregistrate in piata.

Cresterea productivitatii – in topul prioritatilor executivilor din Romania

Cresterea productivitatii (35%) si introducerea de noi produse pe piata (17%) sunt printre prioritatile cele mai importante ale executivilor romani. Imbunatatirea productivitatii a urcat pe agenda executivilor de top din Romania cu 8 puncte procentuale fata de inceputul anului, in timp ce reducerea costurilor a continuat sa scada in ordinea prioritatilor, de la 30% in 2015, la 21% la inceputul lui 2016 si la 16% in septembrie 2016. Atragerea de talente valoroase marcheaza o crestere de 5 puncte procentuale la aceasta editie a studiului, ajungand la 11% din optiuni.

In pofida cresterii cererii de produse si servicii inregistrate in acest an, companiile continua sa se concureze mai ales la nivel de pret (39%). Notorietatea brandului se regaseste pe locul al doilea in topul avantajelor competitive, dar marcheaza o tendinta de scadere in optiunile respondentilor, de la 30% la inceputul anului 2016 la 12% in editia curenta, la egalitate cu parteneriatele de business.

Sursa foto: Pixabay