Sorin Buse a acordat interviul cu doua luni inainte de finalul mandatului, inceput in luna iulie, cand premierul Dacian Ciolos l-a numit in locul fostului ministru, Dan Costescu. Ciolos si-a motivat alegerea facuta atunci prin nevoia de accelerare a executiei proiectelor de autostrazi si a reformei la fosta Companie Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), actuala Companie Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

Buse a venit la Transporturi cu o experienta in mediul privat, fiind fost sef al Renault Technologie Roumanie, de unde a ajuns, pentru o scurta perioada, director general adjunct al companiei aeriene de stat Tarom. Mandatul lui Sorin Buse a fost, insa, unul in care au fost programate mai multe evenimente importante, precum spargerea CNADNR in doua companii, modalitatea aleasa de catre actualul guvern pentru restructurarea "mamutului" drumurilor din Romania. Prima este CNAIR, care se ocupa de intretinerea drumurilor nationale si de autostrazi, dar va incheia si santierele deschise in acest moment, iar a doua este Compania Nationala de Investitii Rutiere (CNIR), care va deschide noi lucrari de constructie sau modernizare a autostrazilor, drumurilor expres si a drumurilor nationale.

In mandatul lui Sorin Buse s-au deblocat santierele pe circa 300 de kilometri de drumuri nationale si autostrazi, intre care autostrada Sebes-Turda (A10), tronsoanele Gilau-Nadaselu si Suplacu de Barcau-Bors, Drumul National 76 Oradea-Deva (DN76) si centura de nord a Capitalei.

Insa principalul eveniment din mandatul lui Sorin Buse a avut loc in septembrie, cand Guvernul a aprobat noul Masterplan General de Transport, documentul care indica prioritatile Romaniei in materie de infrastructura de transport pana in 2030 si implica investitii totale de 43,5 miliarde de euro. Acesta prevede construirea a 6.800 de kilometri de drumuri, dintre care 1.500 de kilometri de autostrada si 1.300 de kilometri de drumuri expres, precum si modernizarea a 5.000 de kilometri de cale ferata, 15 aeroporturi si 32 de porturi.

Ministrul sustine ca, dupa deblocarea constructiei mai multor proiecte de autostrada din iulie pana acum, urmeaza demararea licitatiilor pentru toate sectiunile de autostrada cuprinse in masterplan si ramase nelicitate. ”De la 1 noiembrie incepem un val foarte mare de licitatii. Vom licita absolut tot ce este licitabil in masterplan, peste 500 de kilometri de autostrada. Lucrarile la loturile 1 si 5 din autostrada Sibiu-Pitesti vor fi licitate pana in 5 decembrie, iar pentru lotul 4 o saptamana mai tarziu”, a spus Buse, in interviul acordat News.ro.

Autostrada Pitesti-Sibiu, parte din Autostrada Bucuresti-Nadlac (A1), este, in prezent, cel mai important proiect de sosea rapida din Romania, pentru ca realizarea sa ar permite traficul neintrerupt pe autostrada intre Capitala si frontiera cu Ungaria. In plus, autostrada de circa 117 kilometri ar fi prima care ar trece muntii, facand legatura intre Muntenia si Transilvania, peste Muntii Carpati.

Evenimentul nu se va produce, insa, decat la mai mult de un secol de la Marea Unire din 1918, termenul avansat in prezent pentru finalizarea lucrarilor fiind 2021, in cel mai bun caz.

In prezent, proiectul se afla in faza de revizuire a studiului de fezabilitate, contractul suferind, insa, mari intarzieri.

Buse a precizat ca licitatiile pentru proiectul tehnic si obtinerea autorizatiei de construire vor fi finalizate pana in 30 noiembrie pentru loturile 1, 4 si 5, iar lucrarile ar urma sa fie terminate in 2021. O alta autostrada importanta peste munti, dar intre Moldova si Transilvania, este Targu Mures - Iasi - Ungheni, dar doar portiunea dintre Targu Neamt si frontiera cu Republica Moldova va fi finalizata intr-un orizont previzibil.

Citeste si:

”Licitatia pentru studiul de fezabilitate, proiectul tehnic si autorizatia de constructie pentru tronsonul Targu Neamt - Iasi - Ungheni, lung de 135 kilometri, parte din Autostrada Targu Mures-Iasi (A8), va fi finalizata pana in 15 noiembrie”, a afirmat Buse. Costul realizarii acestui tronson este estimat la 1,1 miliarde euro, potrivit informatiilor cuprinse in masterplan.

In cazul tronsonului Ditrau-Targu Mures, parte din A8, contractul de revizuire a studiului de fezabilitate a fost deblocat, iar pentru portiunea Ditrau-Targu Neamt va fi lansata licitatia pentru proiectul tehnic, studiul de fezabilitate si acordul de construire pana in 15 noiembrie. Autostrada A8 ar urma sa aiba o lungime de circa 320 de kilometri.

In cazul construirii autostrazii Craiova-Pitesti, licitatia ar urma sa fie lansata pana in 7 noiembrie. In septembrie, la Craiova, Buse declara ca licitatia pentru autostrada Pitesti-Craiova va fi lansata in data de 1 noiembrie. Autostrada ar urma sa aiba o lungime de 124 kilometri, iar valoarea lucrarilor, care ar trebui finalizate in 2020, este estimata la 900 milioane euro.

Totodata, ar trebui lansata licitatia pentru finalizarea lucrarilor la nodul Gilau si conexiunea dintre Sectiunea 2B cu Subsectiunea 3A1, lucrare care implica construirea unui pod peste raul Somes.

Lucrarea este importanta pentru a asigura conexiunea dintre doua tronsoane din Autostrada Transilvania, Gilau - Nadaselu si Gilau-Turda. Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere a anuntat inca din septembrie ca a transmis catre Agentia Nationala pentru Achizitii Publice (ANAP), spre validare, documentatiile de atribuire pentru proiectul podului de peste Somes.

”In curand, va fi lansata pe Sistemul Electronic de Achizitii Publice (SEAP) licitatia pentru drumul expres Ploiesti - Focsani - Bacau - Pascani, lung de 328 kilometri, pentru care documentatia a fost depusa la ANAP pentru a doua oara”, a mai spus Buse. Acest drum expres, conceput initial ca o autostrada, este foarte important pentru ca la Pascani va fi la intersectia intre autostrada A8 si Drumul Expres DX5 (Siret Expres) Ploiesti-Siret.

In plus, vor fi lansate in curand licitatii pentru centurile ocolitoare din mai multe orase.

”In urmatoarele saptamani vor fi lansate licitatii pentru centurile ocolitoare a opt orase: Agigea, Satu-Mare, Zalau, Alesd Sud, Stei, Slatina, Bals si Oradea”, a precizat ministrul. Un alt proiect major gestionat de Ministerul Transporturilor este extinderea metroului bucurestean. In urmatoarele doua saptamani, ministerul va lansa licitatia pentru proiectul tehnic pentru sectiunea a doua a magistralei 5 de metrou, dintre Eroilor si Piata Iancului.

Buse a anuntat, in octombrie, ca va demara pana la inceputul lunii noiembrie licitatia pentru extinderea magistralei 5 de metrou pe sectiunea Eroilor-Iancului, urmand ca lucrarile sa fie finalizate cel mai probabil in 2021. In prezent, in capitala sunt realizate lucrari la doua tronsoane de metrou - magistrala 5 Drumul Taberei - Eroilor si magistrala 4 1 Mai - Straulesti, ambele inregistrand mari intarzieri. Potrivit estimarilor actuale, ambele tronsoane vor fi finalizate anul viitor.

Sursa foto: Shutterstock