"Solicitam Comisiei Europene, sa recurga la investigatiile ce se impun in acest caz, pentru ca, pe cale de consecinta, sa se adopte masurile necesare pentru urgentarea modificarii Legii Codului Fiscal, ale caror prevederi sunt in contradictie flagranta cu legislatia Uniunii Europene", se precizeaza in scrisoarea adresata, comisarului european pentru fiscalitate si uniune vamala, Laaszlo Kovacs.

ACR considera ca "introducerea noilor taxe in Legea Codului Fiscal, incepand cu anul 2007, dezavantajeaza vizibil cetatenii romani, conduce la escaladarea preturilor automobilelor, in special second-hand si este incompatibila cu principiile liberei circulatii a marfurilor in Uniunea Europeana. Aceste taxe, adevarate bariere fiscale, sunt menite sa favorizeze grupuri de interese economice din randul importatorilor de automobile.", se mai mentioneaza in scrisoarea trimisa lui Laszlo Kovacs, potrivit NewsIn. ACR spune ca a solicitat inca din luna aprilie 2006, interventia Delegatiei Comisiei Europene la Bucuresti, pentru ca tara noastra sa respecte conditiile asumate in prevederile Capitolului 1 din negocierile de aderare „Libera circulatie a marfurilor”.

Taxa de inmatriculare a autoturismelor, in vigoare de la 1 ianuarie 2007, a carei incompatibilitate cu Tratatul de aderare a Romaniei a fost mentionata si in Raportul CE din septembrie, a fost introdusa la presiunea Finantelor si a Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile(APIA). Taxa se calculeaza in functie de trei variabile: vechimea masinii, tipul de catalizator (euro) si capacitatea cilindrica a masinii. in mod clar sunt avantajate masinile cu motor mai mic, noi si cu euro 4, categorie in care se incadreaza si masinile Dacia. Autoturismele cu o vechime mai mica de sase luni sunt considerate ca fiind noi.

Cel mai mic mic nivel al taxei, de 68 de euro, este perceput pentru autovehiculele noi, foarte mici, cu o capacitate cilindrica de 600 cm cubi si dotate cu euro 4. Pentru o masina noua, cu euro 4 si motor de 1400 cmc, taxa este de 160 euro si creste la 183 euro in cazul in care capacitatea cilindrica este de 1.600 cm. Pentru o masina tot noua si cu euro 4, dar cu un motor mare, de 2.000 cmc, taxa ajunge la 535 euro si se tripleaza la un motor de 3.000 cmc.

Ministrul finantelor, Sebastian Vladescu, a anuntat pe 12 ianuarie, ca taxa de prima inmatriculare auto nu va fi eliminata, urmand ca autoritatile romane sa continue discutiile cu oficialii europeni despre nivelul taxei.

Tariceanu: Taxa previne transformarea tarii in cimitir de rable

Premierul Tariceanu a declarat ca prin introducerea taxei de prima inmatriculare auto Guvernul a incercat sa impiedice transformarea Romaniei in "cimitir de rable". "Nu vrem ca toate rablele din Europa sa aterizeze in Romania si sa esueze aici si sa puna siguranta circulatiei in pericol", a declarat premierul Tariceanu.

Ministrul finantelor, Sebastian Vladescu, a anuntat, vineri, ca taxa de prima inmatriculare auto nu va fi eliminata, ci doar diminuata, prin modificarea Codului Fiscal, dupa ce autoritatile romanevor purta discutii cu oficialii europeni despre nivelul taxei. "In acest moment avem discutii cu Comisia Europeana pe baza tabelului cu nivelele de taxare. CE nu a spus niciodata ca Romania nu are drept de a aplica aceasta taxa, singura discutie fiind cea cu privire la nivelul taxei care nu trebuie sa fie mai mare decat valoarea reziduala a masinii, asa cum se intampla la noi", a precizat, Vladescu.

Conform lui Vladescu, CE doar analizeaza delansarea procedurii de "infringement" (incalcarea tratatelor europene - n.r.), ministrul finantelor exprimandu-si increderea ca se va ajunge la o situatie echilibrata. "Taxa auto este incompatibila cu articolul 90 al Tratatului European, dar Comisia Europeana asteapta ca Romania sa schimbe legislatia in acest sens", a declarat pentru NewsIn purtatorul de cuvant al comisarului european pentru taxe si uniune vamala, Laszlo Kovacs.

Pe de alta parte, raportul Comisiei Europene din septembrie 2006 a precizat ca singurul neajuns al legislatiei fiscale romanesti este introducerea noii taxe pentru inmatriculare, care contravine legislatiei europene. "Taxa de inmatriculare a autoturismelor este incompatibila atat cu Tratatul de aderare a Romaniei, cat si cu jurisprudenta Curtii Europene de Justitie", se arata in Raportul Comisiei Europene.

PD vrea suspendarea taxei pentru prima inmatriculare

Citeste si:

PD a solicitat, prin vocea presedintelui Emil Boc, suspendarea aplicarii taxei pentru prima inmatriculare, pe motiv ca Parlamentul a deformat prevederile legii in sensul introducerii unei fiscalitati abuzive.

"PD solicita suspendarea aplicarii taxei pentru prima inmatriculare", a spus Emil Boc, dupa sedinta Biroului Permanent National al PD. Presedintele PD a subliniat ca o astfel de taxa nu este obligatorie din punctul de vedere al legislatiei UE, unde prima inmatriculare se taxeaza numai in unsprezece state membre.

In al doilea rand, Boc a subliniat ca prevederile initiale ale legii, elaborate de Guvern, au fost modificate substantial de Parlament. Astfel, cuantumul taxei a fost majorat pana la a deforma legea si a introduce o fiscalitate excesiva, a apreciat liderul PD, care nu a comentat, insa, si faptul ca taxa, in forma ei excesiva, a fost votata si de parlamentarii PD.

El a subliniat ca taxa pentru prima inmatriculare trebuie suspendata temporar. intre timp, ar trebui analizata legislatia din cele 11 tari care nu au introdus aceasta masura pentru a se gasi modalitati alternative de a evita ca Romania sa fie protejata de "invazia de rable", a adaugat Boc. El a precizat ca a discutat inclusiv cu ministrul mediului, Sulfina Barbu, membru al Cabinetului care a sustinut oportunitatea taxei si pe care a reusit sa o convinga de faptul ca forma actuala a taxei trebuie corectata.

In vara lui 2006, la dezbaterea in Parlament a Codului Fiscal, majorarea taxei a fost sustinuta nu numai de Finante, prini ministrul Sebastian Vladescu si secretarul de stat Catalin Doica, ci si de catre senatorii si deputatii tuturor partidelor. Parlamentarii au aprobat masura, considerand-o binevenita pentru industria autohtona de automobile si chiar au fost de acord sa majoreze progresiv nivelul taxei pentru masinile fara euro 4.

Initiativa de a mari pragul dintre masinile euro 4 si celelalte printr-o taxa prohibitiva a pornit tocmai de la APIA, dupa cum a fost prezentata de Finante in fata parlamentarilor din comisiile de buget-finante. Presedintele Comisiei de specialitate din Camera Deputatilor, Mihai Tanasescu, fost ministru de finante in guverbul PSD, a sustinut prevederea si chiar i-a indemnat pe colegii sai sa o voteze, motivand ca vine in ajutorul industriei romanesti de masini.

Cuantumul taxei a fost majorat de cateva ori, prin concursul parlamentarilor, pentru masinile mai vechi de sase ani care, evident, nu au euro 4.

in Parlament modificarile au fost urmatoarele: pentru masinile euro 3 cu o capacitate cilindrica de pana in 1.600 cmc cu o vechime mai mica de sase luni taxa de inmatriculare creste de la 250 de euro, propusa de Finante, la 612 euro, iar pentru cele cu o capacitate cilindrica de peste 3.000 cmc dar cu o vechime de sase ani taxa creste de la 4.436 euro la 5.070 euro.

Pentru masinile euro 2, euro 1 si noneuro taxa de inmatriculare creste doar in cazul celor care au o vechime de peste sase ani, Astfel, pentru o masina euro 2 de pana in 1.600 de cmc taxa creste de la 940 euro la 2.700 euro, iar pentru cele cu o capacitate de peste 3.000 cmc taxa creste de la 4.300 de euro la 6.240 de euro. Pentru o masina euro 1 cu o capacitate cilindrica de pana in 1.600 de cmc taxa creste de la 1.316 euro la 3.744 euro, iar pentru cele cu o capacitate de peste 3.000 cmc taxa creste de la 4.584 de euro la 7.020 de euro.

In cazul masinilor noneuro taxa de inmatriculare creste pentru cele cu o capacitate cilindrica de pana in 1.600 cmc de la 2.444 euro la 4.000 euro, iar pentru cele cu o capacitate de peste 3.000 cmc taxa creste de la 4.584 euro la 7.500 euro.