Potrivit studiului "Piata fortei de munca din Romania si migratia", dat publicitatii, miercuri, de Fundatia Soros Romania, desi aproape jumatate din companiile cuprinse in esantion declara ca s-au confruntat cu dificultati atunci cand au facut angajari si majoritatea se asteapta la accentuarea acestui tip de probleme pentru viitor, totusi, investitia in solutii care sa le asigure forta de munca este mai degraba slaba.

Cresterea productivitatii muncii si tehnologizarea sunt de departe optiunile cele mai frecvente pentru a raspunde problemelor legate de personal. Astfel, investitia in cresterea productivitatii muncii se bucura de cea mai mare popularitate intre angajatorii din esantion (83% din companii), potrivit NewsIn.

O alta solutie gasita de angajatori este externalizarea unor activitati sau modificarea programului de lucru. Studiul arata ca in jur de o treime din firmele din esantion au recurs la modificarea programului de lucru (inclusiv la introducerea sau marirea numarului de ore suplimentare) sau la rezerva de pensionari si de studenti, categorii a caror implicare in munca are un caracter temporar. Totodata, peste o treime dintre companii (35%) au tendinta de a externaliza o parte din sctivitati. Totodata, 20% din firmele din esantion au in vedere deplasarea activitatii catre zonele mai bogate in forta de munca sau atragerea de personal din aceste zone.

Studiul mai releva si faptul ca managerii care se confrunta cu deficit de forta de munca nu ar aduce muncitori din strainatate, nici straini, nici lucratori romani care au plecat la munca in alte tari in ultimii ani. Astfel, doar trei procente dintre managerii chestionati au adus forta de munca din strainatate, 12% s-au orientat catre romanii care au muncit in strainatate, iar cinci procente au incercat extinderea dincolo de granitele Romaniei. Aducerea de personal din strainatate este nu numai o practica putin raspandita, ci si foarte recenta, primele cazuri aparand in anul 2000, in Romania.

Pe fondul unei lipse de personal pe piata muncii care tinde sa se adanceasca, Romania nu se va transforma dintr-o tara de emigrare intr-una de imigrare, in conditiile in care nici in viitorii ani firmele din Romania nu intentioneaza sa aduca forta de munca din alte tari. Astfel, numai sapte procente din firme intentioneaza sa aduca forta de munca din strainatate, desi un procent similar (9%) se declara indecise, fara a respinge insa aceasta posibilitate.

Citeste si:

Fara ca diferenta sa fie mare, pare a exista totusi o oarecare preferinta pentru romanii care lucreaza in strainatate,13% din companii declarandu-se interesate de angajarea de romani care lucreaza in strainatate. Cunostintele de limba, convingerea ca experinta de munca in strainatate schimba mentalitatea, rezolvarea cheltuielilor de cazare pot fi cateva dintre explicatiile pentru o asemenea preferinta.

Tarile din care angajatorii ar aduce muncitori sunt variate, atat din proximitate, cat si de pe alte continente. Realizatorii studiului apreciaza ca este probabil ca nevoile de personal sa fie foarte inegale din punct de vedere al calificarii. Miscarea "naturala" de forta de munca dinspre tarile dezvoltate spre cele mai putin dezvoltate este cea a personalului inalt calificat (specialisti).

Daca exista companii romanesti care au nevoie de personal din tari ca Germania, Spania, Italia, Japonia, atunci este probabil vorba despre specializari care lipsesc, sau sunt insuficienti indivizi care le poseda, pe piata fortei de munca romanesti. In acest fel se explica si deschiderea companiilor de a plati costul mult mai mare al angajarii fortei de munca din tari mai dezvoltate. In al doilea rand apare o categorie de state aflate in proximitate teritoriala (Bulgaria, Iugoslavia, Macedonia, Serbia, Ucraina, Moldova, Turcia sau Moldova). In ceea ce priveste tarile din Asia (cu exceptia Japoniei) si Mexicul, este vorba deja de tari recunoscute ca exportatoare de forta de munca.

Studiul "Piata fortei de munca din Romania si imigratia" face parte din programul "Migratie si dezvoltare", initiat si finatat de Fundatia Soros Romania. Ancheta de teren a fost realizata in perioada 20-30 octombrie 2007, pe un esantion de 600 companii, reprezentativ pentru domeniile constructii, textile si hotelier din Romania. Marja de eroare este de +/- 4%. Culegerea si introducerea datelor au fost asigurate de Metro Media Transilvania.

Agentii economici cuprinsi in ancheta au raportat profit, in proportie de 80%, la sfarsitul anului 2006, iar circa 60% afirma ca in ultimele 12 luni vanzarile lor au crescut. Procentaje similare de manageri se asteapta ca si in urmatoarele 12 luni vanzarile firmelor lor sa creasca.