Noul ministru al Muncii a spus ca proiectul de modificare a fost doar prezentat, Guvernul urmand sa ia in calcul si propunerile care vor fi facute in perioada de dezbatere publica.

Ioan Botis a adaugat ca el insusi va analiza cu atentie proiectul de act normativ, dar si sugestiile primite pentru modificarea acestuia.

"Dupa ce Guvernul va avea o pozitie, o vom exprima oficial. Deocamdata proiectul este in dezbatere publica", a mai spus Ioan Botis, care de vineri a preluat mandatul la Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale de la Mihai Seitan.

Premierul Emil Boc a discutat, vineri, intr-o intalnire informala, cu noii ministri ai Muncii si Finantelor, Ioan Botis si Gheorghe Ialomitianu, atat despre diferitele variante ale noii legi a salarizarii in sistemul bugetar, conform simularilor efectuate pornind de la niveluri diferite ale salariului minim pe economie, cat si despre modificarile la OUG 58/2010 si la normele de aplicare a acesteia.

Ministrul Finantelor, Gheorghe Ialomitianu, a declarat, dupa intalnirea cu Emil Boc, ca modificarile la OUG 58/2010 si la normele de aplicare a acesteia, care au fost alte subiecte de discutie cu premierul, vor fi definitivate dupa dezbaterea lor in Consiliul Economic si Social, urmand sa fie prezentate spre adoptare in sedinta de saptamana viitoare a Guvernului.

Legea 571/2003 privind Codul fiscal a fost modificata si completata in iunie 2010 prin OUG 58. Prin noile prevederi, din iulie 2010 persoanele care obtin venituri de natura profesionala, inclusiv din drepturi de autor, sunt obligate sa plateasca pentru acestea contributii de asigurari sociale pentru somaj, pensie si asigurari de sanatate.

Joi a fost supus dezbaterii publice un proiect de modificare si completare a Legii 571/2003 privind Codul Fiscal.
Actul normativ, care ar urma sa intre in vigoare la 1 ianuarie 2011 si sa se aplice incepand cu veniturile aferente lunii ianuarie 2011, prevede ca persoanele cu venituri din activitati independente vor plati contributii de asigurari sociale de cel putin 25,36% si pana la 35% din venituri, aproape dublu fata de nivelul actual.

Astfel, contributia de asigurari sociale de stat (pensii) ar urma sa creasca de la 10% la 24,43%, contributia de asigurari sociale de sanatate de la 5% la 8,35%, iar cea la bugetul asigurarilor pentru somaj de la 0,5% la 0,78%.

Citeste si:

Prin proiect se mai introduce o contributie pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate de 0,85% si o contributie de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale de 0,15%-0,85%, diferentiata in functie de clasa de risc.

Asigurarea in sistemul de asigurari sociale de sanatate, precum si pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate va fi voluntara pentru persoanele care realizeaza venituri comerciale, cele care realizeaza venituri din profesii libere, persoanele care incaseaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala in mod individual sau intr-o forma de asociere, incusiv din activitati adiacente si pentru cele care au calitatea de asociati, comandari sau actionari, membri ai asociatiei familiale care realizeaza venituri.

Astfel, persoanele care obtin venituri din activitati independente vor plati cel putin 25,36% din venituri, restul contributiilor fiind voluntare.

Potrivit legislatiei in vigoare, persoanele care obtin venituri din activitati independente platesc contributii pentru pensie, sanatate si somaj in cuantum total de 16,5%.

De asemenea, asigurarea in sistemul publice de pensii va fi voluntara pentru persoanele care realizeaza venituri impozabile din cedarea folosintei bunurilor, persoanele cu incasari din activitati agricole supuse impozitului pe venit, celor cu remuneratii din transferul proprietatilor imobiliare, altele cele decat patrimoniul personal, dar si pentru cele cu venituri din alte surse.
Toate categoriile de mai sus vor face insa plati catre sistemul de asigurari sociale de sanatate.

Pentru personale care platesc contributii de asigurari, baza de calcul va fi limitata la echivalentul a cinci salarii medii brute pe economie si nu poate fi mai mica decat un salariu de baza mediu brut pe tara.

Initiatorii proiectului sustin ca este nevoie atat de largirea bazei de calcul a contributiilor sociale cat si de corelarea prestatiilor de asigurari sociale cu sumele platite de contribuabili pentru asigurarile sociale obligatorii, cu respectarea principiului solidaritatii sociale.