“In acest an, clientii solicita preponderent finantari de echipamente pentru acumularea de active si de extindere a activitatii firmelor. Dintre acestea majoritatea reprezinta finantari in infrastructura, sectorul medical si agricultura”, a spus Felix Daniliuc (foto).

El a explicat ca strategia Raiffeisen Leasing de anul trecut a vizat crearea unui echilibru intre expunerea pe echipamente si cea pe auto, compania sporind ritmul de finantare pe primul segment. Astfel, distributia pe tipuri de active finantate a fost de 41% echipamente, vehiculele comerciale si autoturismele de 47%, iar leasingul imobiliar de 12% din portofoliu.

Aceasta tendinta se va manifesta si la nivelul intregii piete in 2011 ceea ce reprezinta un lucru pozitiv, deoarece leasingul de echipamente poate contribui la eforturile depuse ca Romania sa iasa din criza. "Exista din ce in ce mai multe palnuri de afaceri realiste ale clientilor, ceea ce reprezinta un element de confort in executia contractelor de finantare", sustine seful Raiffeisen Leasing.

Evolutia piežei de leasing din acest an va depinde, insa, de doi factori, sustine Daniliuc. In primul rand, confirmarea cresterii economice din primul trimestru, care se va traduce printr-o majorarea a volumului de bunuri noi finantate de 13-15%, iar in al doilea rand, faptul ca majoritatea jucatorilor din leasing financiar constientizeaza procesul de contractie continua a portofoliului de finantari inca de la inceputul crizei.

"In aceste conditii, desi piata de leasing financiar este mult mai matura, exista inca jucatori care incearca sa atraga clienti noi pentru a se incadra in volume de finantare, prin oferte cu avans zero sau dobanzi reduse in primul an. Acest lucru ar putea determina o noua cadere a pietei deoarece firmele de leasing vor fi tentate sa creasca dobanzile, iar clientii vor intra din nou in incapacitate de plata" a spus Daniliuc.

Citeste si:

El a adaugat ca Raiffeisen Leasing vizeaza in special finantarile acordate sectorului corporate si IMM si nu are ca obiectiv creditarea persoanelor fizice, deoarece acesta prezinta un grad de indatorare ridicat, atat la nivel individual cat si de masa, iar potentialul este unul destul de moderat.

Raiffeisen Leasing a finantat bunuri in valoare totala de 53 milioane euro in 2010, inregistrand o crestere cu 500% comparativ cu 2009. Compania s-a clasat astfel pe locul 4 in topul companiilor de leasing, cu o cota de piata de 4,7%. Profitul net inregistrat pe grup a fost de 1,9 milioane euro, din care aproape 900 mii euro au fost realizati de catre Raiffeisen Leasing. Diferenta pana la suma totala a fost data de profitul net realizat de celelalte doua companii cu rezultate consolidate in cadrul grupului, respectiv Raiffeisen Broker Asigurare-Reasigurare si Raiffeisen Leasing Moldova.

Modelul de business al companiei anul trecut a fost axat pe trei directii, respectiv de management al riscului (colectari, restructurare, reposesii, revanzare), eficientizare procese si fluxuri si reorganizare vanzari. De asemenea, produsul de leasing a fost integrat in gama de produse a Raiffeisen Bank, forta de vanzare a bancii avand o contributie de 33% in totalul de contracte de leasing financiar incheiate.

In 2010, activitatea de recuperare si revanzare a activelor a inregistrat o scadere. Raiffeisen Leasing a continuat strategia de curatare si stabilizare a portofoliului, concentrandu-se pe reducerea stocului de bunuri reposedate, care la sfarsitul anului era de 95 de active.

Raiffeisen Leasing este membra a grupului financiar austriac Raiffeisen si activeaza pe piata romaneasca din anul 2002. Clientii Raiffeisen Leasing sunt, in principal, persoane juridice, de la IMM-uri la corporatii multinationale si municipalitati. Compania are acoperire nationala, fiind prezenta in 12 mari orase din Romania.