In schimb, pe fondul contextului international si a scaderii exporturilor, cresterea economica de anul viitor ar putea cobori spre 2,5%, caz in care deficitul bugetar s-ar putea situa la aproximativ 4,2% din PIB, este de parere Valentin Lazea (foto sus).

“Criteriul deficitului bugetar este urmarit cu cea mai mare atentie de organismele europene, de institutile financiare internationale, de agentiile de rating, de investitorii straini si de speculatori. De aceea, orice masuri de reducere a acestuia sunt esentiale pentru capacitatea Romaniei de a se imprumuta in conditii rezonabile”, a precizat economistul-sef al BNR, care lauda initiativa guvernului, existenta cel putin pe hartie, de a nu relaxa politica salariala si cea referitoare la pensii in orizontul urmatorilor trei ani in pofida calendarului electoral.

Analistii par sa confirme varianta pesimista legata de cresterea economica a Romaniei. In acest sens, BCR si-a redus estimarea de avans al economiei, de la 2% la 1,4% in acest an si de la 3,9% la 2,9% in 2012.

“Pe fondul unui comportament volatil al pietelor externe si a persistentei temerilor legate de extinderea crizei la nivel european, am ajustat in scadere perspectiva economica pentru Romania. Riscul de contagiune este semnificativ in cazul tarii, iar efectele adverse se pot transmite prin intermediul cererii de export si influxurilor de capital”, a explicat economistul-sef al BCR, Lucian Anghel.

Valentin Lazea a mentionat ca in cazul in care nervozitatea de pe pietele financiare internationale se mentine, aceasta va scumpi orice finantare a deficitului si va creste cheltuielile guvernamentale cu dobanzile. Solutia propusa de economistul-sef al bancii centrale pentru reducerea deficitului bugetar anul viitor este triplarea impozitelor pe proprietate.

“Guvernul ar trebui sa identifice urgent masuri suplimentare de reducere a deficitului bugetar cu circa un procent din PIB. Cel mai clar candidat in acest sens il constituie impozitele pe proprietate, care actualmente aduc la buget doar circa 0,4% din PIB si a caror triplare de abia le-ar aduce in linie cu nivelurile din alte tari din Europa Centrala si de Est”, a adaugat Lazea.

Statul a colectat anul trecut din impozitele si taxele pe proprietate 3,8 miliarde lei, cu 12,5% mai mult decat in 2009. In primele sapte luni din 2011, incasarile din aceste impozite s-au ridicat la 2,5 miliarde lei, in crestere cu 6% fata de anul anterior.

Fiscalitatea romaneasca, o problema inca nerezolvata

Citeste si:

Seful Deloitte Romania, George Mucibabici (foto jos), a declarat pentru Wall-Street.ro ca sistemul fiscal romanesc este aproape blocat, atat mental, cat si conceptual, in acel dinainte de 1990.

“Romania stie sa impozite si sa incaseze TVA-ul, ca atare masura cu cresterea TVA. Pe termen lung ne trebuie o reforma profunda a fiscalitatii. Continui sa afirm ca nu 16%, ci 10% ar fi suficient cu conditia ca toata lumea sa plateasca impozite. Totodata, ar trebui sa nu mai existe arieratele la buget ale companiilor de stat, iar unele grupuri private sa nu mai fie iertate de datorii pe motive politice. Presedintele american Franklin Roosevelt a zis ca <<taxele sunt luxul pe care il platesc pentru a trai intr-un stat civilizat>>. Nu poti trai cu conceptia comica din opera lui Caragiale, care spunea ca in republica toata lumea nu mai plateste bir si are o slujba grasa de la stat”, a adaugat seful Deloitte Romania.

Pe langa cresterea economica, care ar putea inregistra un avans sub potential, anul 2012 mai este unul electoral. La precedentele alegeri, in 2008, Romania a afisat un deficit bugetar de 4,8% din PIB la finele anului, in conditiile in care in primele luni ale anului era pe plus la buget.

Indeplinim doar un criteriu de aderare la euro

La finalul lunii iulie, Romania indeplinea doar doua dintre cele cinci criterii de convergenta nominala de la Maastricht, necesare pentru aderarea la zona euro. Acesta este datoria publica, care la 31 decembrie 2010 era de 30,8% din PIB sub valoarea de referinta de 60%. In rest, la inflatia – 7,6% (referinta este de 2,8%), dobanzile pe termen lung – 7,1% (referinta este de 6,8%) si deficitul bugetar – 6,4% (referinta de 3%) sunt criterii pe care Romania inca nu le-a indeplinit.

Al cincilea criteriu de convergenta este reprezentat de stabilitatea de stabilitatea cursului de schimb, dar pentru ca Romania nu participa oficial la mecanismul ratelor de schimb (MRS-2), performanta sa nu poate fi contabilizata. Insa, in ultimii doi ani, cursul de schimb leu/euro a fluctuat intr-un culoar ingust de +3,7% (apreciere)/-3,5% (depreciere), ceea ce indica faptul ca si acest criteriu este indeplinit.

Economistul-sef al BNR, Valentin Lazea, spune ca un guvern ar putea fi catalogat prudent din punct de vedere macroeconomic daca respecta regula nedepasirii lui 2% (nivelul ratei inflatiei), 3% (nivelul deficitului bugetar consolidat), 4% (nivelul anual al cresterii PIB), 5% (nivelul deficitului de cont curent), 6% (nivelul cresterii salariilor in sectorul bugetar) si 7% (nivelul ratei somajului).