"Evolutia pietei este determinata de ceea ce se intampla in industria auto, industria serviciilor financiare si in economie in general. Industria asigurarilor reactioneaza direct proportional si imediat la schimbarile economice. In plus furnizorii de servicii financiare - banci, societati de leasing - au o politica mult mai restrictiva de creditare. Din pacate, aceasta situatie ne face sa credem ca piata asigurarilor auto nu a atins inca un punct de minim", spune Aurel Badea.

In sustinerea acestei afirmatii managerul Allianz Tiriac-Asigurari a evidentiat mai multe tendinte, atat din piata asigurarilor auto cat si din alte sectoare adiacente, care influenteaza direct volumul de subscrieri: portfoliul de vehicule imbatraneste, ceea ce conduce la scaderea numarului de vehicule care participa la formarea pietei reale; vehiculele care ies din leasing nu se mai asigura; consumul, in general, este in continuare afectat de situatia economica generala; sunt inca mult prea prezente pe piata asigurarilor politicile agresive de pret care reduc nivelul primelor, cu consecinte pentru toata piata pe termen scurt si mediu.

"Chiar daca se asteapta o crestere usoara a leasingului financiar si operational, vorbim mai degraba de o tendinta de stabilizare, ceea ce nu va avea un impact imediat semnificativ asupra pietei de asigurari auto. In plus, ne asteptam ca vanzarile de vehicule contra cash sau prin credit bancar sa scada sau, intr-un scenariu optimist, sa stagneze. De asemenea, componenta comerciala va continua sa cantareasca greu in cadrul politicilor de marketing si vanzari dezvoltate pentru abordarea segmentului CASCO, dar isi va mai pierde din pondere la nivelul segmentului RCA", mai spune directorul Allianz-Tiriac Asigurari.

Primele brute subscrise pe segmentul asigurarilor generale au depasit 6,2 miliarde lei in 2011, in scadere nominala cu 6,53% fata de totalul de 6,6 miliarde lei aferent anului 2010. In timp ce clasele de asigurari auto au pierdut din cota detinuta in 2010, de la 74,51% la 65,72% in 2011, cea a asigurarilor de incendiu si alte calamitati naturale a depasit 19% din totalul subscrierilor generale.

Industria de asigurari din Romania, sustinuta cu resurse externe

"Statisticile din ultimii ani surprind, pe de o parte situatia unei piete locale a asigurarilor care, la nivel agregat, genereaza pierderi, iar pe de alta parte infuziile de capital directionate catre industrie. Altfel spus, functionarea sistemului de asigurari private din Romania, in ansamblu, trebuie sustinuta cu resurse externe", afirma Aurel Badea.

Sursa principala generatoare a acestei situatii se localizeaza la nivelul segmentului auto, si mai ales la nivelul asigurarilor de raspundere civila auto obligatorie, potrivit reprezentantului Allianz.

"Una dintre probleme este pretul. Apoi, insasi piata RCA, modul in care actioneaza clientii s-a modificat. Iar aici, foarte relevanta este tendinta inregistrata la nivelul pretentiilor de indemnizare pentru vatamari corporale. Am ajuns, in Romania, sa consemnam pretentii de despagubire nu doar mult mai mari decat in trecut, ci chiar in comparatie cu ceea ce se intampla in intreaga regiune Central si Est Europeana, si chiar in tari din vestul Europei", a spus Badea.

Romanii cer despagubiri de sute de milioane de lei pe RCA

Romanii cer despagubiri de sute de milioane de lei pe RCA

Romanii cer despagubiri de sute de milioane de lei pe RCA

In aceasta privinta, directorul executiv al Allianz-Tiriac Asigurari mentioneaza ca cele mai noi statistici locale par a indica faptul ca, in unul din trei cazuri, persoana vatamata ca urmare a unui accident auto solicita limita maxima de despagubire stipulat de normele legale in vigoare.

"Subiectul este sensibil cu siguranta pentru ca e vorba de oameni, de viata si de sanatatea lor. Ceea ce este, insa, clar este ca nu putem plati un sfert sau chiar mai putin din valoarea primei RCA pe care o plateste un cetatean german, iar in caz accident indemnizatia sa fie de patru ori mai mare decat media inregistrata in Germania", argumenteaza el.

Conform normelor emise de catre Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) pentru pagubele materiale produse intr-un accident, indiferent de numarul persoanelor prejudiciate, limita de despagubire se stabileste, pentru accidente produse in 2012, limita de despagubire pentru aceste riscuri se stabileste la un nivel de 1 milion de euro, in timp ce pentru vatamari corporale si decese, inclusiv pentru prejudicii fara caracter patrimonial produse in unul si acelasi accident, limita de despagubire se stabileste la un nivel de 5 milioane de euro.

Citeste si:

Analiza daunelor inregistrate pentru vatamari corporale si deces pe RCA in 2011 arata o scadere a numarului de dosare avizate, cu 10%, insotita de o crestere a despagubirilor platite, cu 140%, precum si a rezervelor de dauna constituite, respectiv cu 73%, comparativ anul precedent. In acelasi timp, suma totala a primelor de asigurare subscrise pentru asigurarile de raspundere civila auto RCA in anul 2011 a atins valoarea de peste 1.959 milioane de lei, in scadere cu 21% pe total piata, comparativ cu anul 2010, cand primele subscrise pentru asigurarile obligatorii RCA au fost de 2.464 milioane de lei. Valoarea daunei medii platite pentru vatamari corporale a fost de 62.868 lei.

UNSAR impreuna cu BAAR si Fondul de Protectie a Victimelor Strazii au lucrat la o propunere ce stabileste un sistem de referinta pentru indemnizarea vatamarilor corporale si daunelor morale la nivelul pietei romanesti, dar chiar in situatia in care lucrurile se vor reglementa, primele RCA actuale - mai ales pentru persoane fizice - nu sunt in masura sa acopere volumul cheltuielilor asociate acestei clase de asigurari.

Brokerii pot aduce un plus de valoare pietei de asigurari

Intermediarii in general si brokerii de asigurare in particular au un rol extrem de important intr-o piata de asigurari, este de parere managerul Allianz. "Tendinta de crestere a gradului de intermediere este normala si va continua si in perioada urmatoare". In alte piete din Uniunea Europeana (UE), distributia prin brokeri detine o pondere majoritara (de exemplu Belgia, Marea Britanie) sau exista un echilibru al contributiei brokerilor, comparativ cu cea a agentilor si a vanzarilor directe.

"Fara indoiala, brokerii aduc un plus atat pentru consumatori, dar si pentru companiile de asigurari. Pentru consumatori pentru ca brokerii pot aduce plus-valoare nu numai prin prezentarea de oferte comparative, dar si prin prezentarea unei opinii independenta si consultanta acordata clientului. Pentru companiile de asigurari, brokerii sustin acel mediu concurential inovativ care pune presiunea pozitiva necesara ca lucrurile sa mearga inainte", explica Aurel Badea.

Brokerii de asigurare dispun de o capacitate de distributie pe care companiile de asigurari nu o au si nici nu ar trebuie sa o construiasca, dat fiind specificul activitatii. In acest moment, pe piata romaneasca de asigurari opereaza circa 500 de brokeri, insa este evidenta in cadrul acestui grup diferenta de standarde de practica si know-how semnificative. In legatura cu acest subiect, managerul Allianz mentioneaza nevoia de profesionalizare pentru acest grup profesional, in forma in care este actualmente structurat in Romania.

"Credem ca este necesara o crestere a nivelului de profesionalism si pregatire profesionala, concomitent cu introducerea unui set de standarde minime pentru a accede la acest statut de broker care trebuie sa fie respectat in piata atat de clienti, cat si de asiguratori", argumenteaza el.

Drept exemplu, Aurel Badea ofera modelul pietei britanice, unde comunitatea de asigurari sub umbrela asociatiilor profesionale si impreuna cu Chartered Insurance Institute (CII) au reusit sa creeze si sa stabileasca un sistem de referinta ce defineste buna practica, o serie de standarde minime care includ si un cod etic de practica. Multe companii de brokeraj au obtinut deja calificativul „Chartered Broker”.

"Credem ca un sistem inspirat de acesta ar fi extrem de util si pentru piata romaneasca", conchide directorul executiv pe asigurari generale in cadrul Allianz-Tiriac Asigurari.

Cine este Aurel Badea

Aurel Badea, in varsta de 44 de ani, activeaza in cadrul companiei Allianz-Tiriac Asigurari incepand cu 1995, pe atunci denumita Asigurari Ion Tiriac. Absolvent al Institutului Politehnic, Badea are si un MBA la Vienna Business University si este membru al Chartered Insurance Institute din Regatul Unit. Si-a inceput acticitatea in cadrul companiei in calitate de inspector, iar in anul 2007 a fost numit director executiv de asigurari generale.