In primul caz, clientul platitor semneaza o conventie cu banca, potrivit careia Connex, Orange sau Electrica, de exemplu, denumite beneficiari, primesc banii de la banca platitorului, dintr-un cont al acestuia (care trebuie alimentat periodic) intr-un cont deschis de beneficiar la aceeasi banca. In acest caz, platitorul poate achita facturi numai catre firme cu care banca a incheiat intelegeri. Acest prim tip de DD se regaseste insa printre serviciile oferite de mai mult de jumatate din banci.

In al doilea caz, debitul direct il costa pe platitor 3 RON si are loc inter-bancar, adica intre conturile Citibank - singura care opereaza un astfel de sistem in prezent - si conturi ale Connex, Orange, Electrica etc., de la alte banci. Din pacate, pana la ora actuala au fost efectuate numai doua plati prin DD inter-bancar, afirma specialistii Transfond, companie care intermediaza platile din sistemul bancar.

Costuri

Primul tip de DD este mai anevoios, intrucat restrictioneaza numarul facturilor ce pot fi achitate, si sase alte banci in afara de Citibank se pregatesc sa treaca la cel de-al doilea sistem, care ar usura mult timpul alocat confirmarii platilor si, in consecinta, ar cobori costurile.
Pentru primul tip de DD, Transfond a coborat comisioanele proprii la 7.500 lei vechi pe tranzactie, la care se adauga comisioanele bancilor. Este de asteptat ca si bancile sa coboare comisioanele proprii, aflate in prezent in jurul a 4,7 si 5 RON pentru plati sub 5 RON, de 7-11 RON pentru plati intre 10 si 50 de RON, de 4,5-6,3 RON pentru plati intre 50 si 500 RON, si de 2,5-4,5 RON pentru plati mai mari de 500 RON. In cazul celui de-al doilea tip de DD, cei 7.500 lei sunt platiti de compania beneficiara. Citibank cere doar 3 RON clientului, insa trebuie sa astepte ca si bancile ce primesc plata sa aiba sisteme informatice similare.

„Avantajul DD fata de plata prin Internet nu rezida doar din costuri, ci si din faptul ca platitorul facturii nu mai pierde timp in fiecare luna cu Internetul, iar plata este efectuata fara intarzieri“, sustine Daniel Stancu, seful serviciilor de management al Platilor la Citibank. Si alte banci, precum UniCredit, dezvolta propriul sistem de DD inter-bancar, insa deocamdata nu ofera astfel de servicii. Implementarea sistemului secund de DD e intarziata, intrucat majoritatea bancilor vor sa fie doar colectoare de facturi, pentru a incasa comisioanele impuse furnizorilor, care sunt negociabile si mult mai mari decat cele percepute platitorilor.
La Citibank, abonamentul lunar pentru Internet banking costa 200 RON si permite accesul in sistem a patru utilizatori - serviciul fiind, prin urmare, eficient pentru firme.

Tot Citibank ofera si serviciul Unicasa, prin care se pot plati cu numerar facturi la unele utilitati si firme de telefonie la sediul tuturor benzinariilor Agip. Adrian Apostoleanu, Senior Product Manager al Connex Vodafone, spune ca plata facturii prin telefonul mobil poate fi efectuata prin conturile Raiffeissen contra unei taxe lunare de 0,5 euro. „Lunar, prin myBanking se platesc mai mult de 6.000 de facturi Connex Vodafone si se inregistreaza peste 5.000 de operatiuni de plati sau transferuri, in timp ce numarul clientilor abonati la serviciul myBanking este de aproximativ 21.000“, spune Apostoleanu.

Bogdan Ciubotaru, Senior Product Manager al Orange, sustine ca operatorul taxeaza cu 0,16 USD fiecare solicitare, disponibila in conturile BRD. „Orange a demarat deja discutiile pentru introducerea celei de-a doua banci in solutia de mobile banking si suntem deschisi pentru colaborare si cu alte banci interesate“.