Bram Boon (foto 1), persoana desemnata drept CEO ING Asigurari de Viata, in curs de aprobare la autoritati: O eventuala crestere a PIB in 2013, asa cum se prognozeaza in prezent, poate avea o influenta pozitiva si asupra pietei de asigurari de viata.

Totusi, o astfel de evolutie nu poate produce efecte imediate asupra companiilor sau a clientilor, dat fiind ca nivelul inca ridicat de incertitudine ii determina pe oameni sa fie prevazatori cu privire la modul in care isi administreaza bugetele si la cheltuielile pe care si le asuma in aceasta perioada.

In acelasi timp, cred ca o tendinta importanta ce va continua sa isi puna amprenta asupra pietei de asigurari de viata se refera la faptul ca, in contextul realitatilor prezente, oamenii se gandesc mai atent la nevoile de protectie financiara a celor dragi dar si de a economisi pentru un viitor mai bun. Un aport important la aceasta tendinta l-a avut si intensificarea eforturilor de informare si educare venite din partea jucatorilor de pe piata asigurarilor de viata, eforturi ce trebuie sa continue si in viitor.

Nu in ultimul rand, cred ca - pe fondul cresterii nevoii de protectie - oamenii vor opta in continuare in special pentru produse de asigurare traditionale si de sanatate, confortabile unui public mai larg, din punct de vedere al resurselor financiare si a complexitatii. Ne asteptam ca - in conditiile unei evolutii pozitive a economiei - si piata de asigurari de viata sa inregistreze o crestere marginala (sub 5%).

Violeta Ciurel (foto 2), CEO AXA Asigurari: La fel ca si in restul Europei, piata romaneasca de asigurari a cunoscut si ea efectele puternice ale crizei financiare si economice. Printre acestea se numara desigur reducerea vanzarilor dar si rezilierea unui numar mult mai mare de polite de asigurari decat ar fi normal. Astfel, asiguratorii s-au reorientat catre solutii alternative, noi facilitati pentru asigurarile existente, noi canale de distributie, o comunicare mult mai directa cu clientii.

Totusi, in ciuda contextului economic si politic, potentialul pietei de asigurari nu trebuie ignorat. Piata romaneasca este inca foarte puternic subasigurata, cu un volum mic de prime si o penetrare foarte redusa, fata de pietele europene mature sau cele din Europa Centrala si de Est. Gradul scazut de penetrare a asigurarilor este astazi sub 2% in Romania, fata de o medie de 8% la nivel european.

In ceea ce priveste valoarea pietei de asigurari de viata si cresterea numarului de clienti, nu estimez schimbari mari pentru perioada urmatoare daca nu se vor lua masuri care sa sprijine eforturile facute de companiile de asigurari. In primul rand, ar fi nevoie de introducerea sau cresterea deductibilitatii pentru anumite categorii de asigurari care vin in ajutorul clientilor. In acelasi timp, sunt necesare si masuri pentru promovarea si dezvoltarea asigurarilor, sprijinirea programelor de educare si crestere a increderii pietei in sistemul de asigurari, promovarea unei transparente mai mari. In plus, ar trebui facilitata dezvoltarea si cresterea profesionalismului in randul agentilor, ceea ce ar ajuta la cresterea importantei acestei discipline si al eticii in piata asigurarilor.

Citeste si:

Revenirea pietei romanesti de asigurari depinde de anumiti indicatori macro printre care PIB este cel mai important. Insa dezvoltarea pietei de asigurari de viata depinde si de cresterea gradului de educatie financiara a individului, de constientizare a nevoilor dar si de stimulentele fiscale.

Theodor Alexandrescu (foto 3), CEO Alico Asigurari: Piata asigurarilor de viata a continuat sa inregistreze si in 2012 un trend pozitiv, in pofida faptului ca mentinerea unui context economic dificil si-a pus amprenta si pe acest segment. Din perspectiva perceptiei si atitudinii fata de produsele financiare, clientii au devenit mai pragmatici, dorind sa fie mai bine informati asupra beneficiilor achizitionate, ceea ce i-a determinat sa inteleaga mai mult necesitatea de a-si asigura protectia financiara a veniturilor, preferand asigurarea de viata traditionala, cu beneficii garantate.

Din punct de vedere strategic, in timp ce industria bancara se echilibreaza in aceasta perioada economica dificila, in asigurari pot avea loc miscari pe piata, principalele motive fiind introducerea normelor europene care armonizeaza reglementarile din domeniul asigurarilor (Solvency II).

Frans van der Ent (foto 4), CEO Eureko Asigurari: Nu cred ca procesele de restructurari si achizitii de pe piata romaneasca vor lua sfarsit anul viitor. Numarul agentilor de vanzari se va mai reduce si astfel vor ramane cei performanti, bine pregatiti. Pana in octombrie 2013 toti agentii din sistem vor fi calificati, iar cei care nu vor trece prin aceasta calificare vor iesi din industrie. Totodata, asiguratorii vor fi foarte atenti sa mentina costurile sub control si vor reduce numarul angajatilor si al agentiilor, punand accent pe colaborarile cu bancile pentru imbunatatirea capacitatii de distributie.

In ceea ce priveste produsele de asigurari, 2013 va insemna tehnologie si inovatie. Astfel, companiile vor lansa produse adaptate nevoilor clientilor si in concordanta cu noul regim de management al riscului (Solvency II), iar in centrul atentiei vor ramane in continuare asigurarile de sanatate, segment care este mult sub potentialul real si care va continua sa inregistreze cresteri de doua cifre.

In conditiile in care piata de asigurari a raportat un usor avans in primele sase luni din acest an (+2,7%, conform CSA), ar putea incheia anul pe plus. Insa piata asigurarilor este in stransa legatura cu tot ce se intampla in economia romaneasca. Suntem totusi optimisti si vedem o crestere a industrie de cateva procente.

In ceea ce priveste asigurarile de viata, acest segment are potential, avand in vedere faptul ca gradul de penetrare al asigurarilor de viata este inca foarte scazut. Evolutia pietei va depinde de evolutia economiei, dar si de reforma din domeniul sanatatii. Nevoia de protectie exista si va duce la o crestere a pietei de pana la 5%, sustinuta si de distributia produselor prin intermediul bancilor.

Puncte forte, puncte slabe, oportunitati si amenintari: