"Daca analizam pentru Romania gradul de penetrare al asigurarilor in PIB (n.r - Produsul Intern Brut), se poate observa ca in toti anii anteriori avem un procent insignifiant. Pentru comparatie, am pus alaturi si datele din Bulgaria si am verificat de doua sau trei ori daca lucrurile stau asa, pentru ca nu mi-a venit sa cred. Per total gradul de penetrare in Bulgaria in 2012, inca in criza, este peste 2%, comparativ cu Romania unde este undeva la 1,4%.", a declarat Tudor Moldovan, unul dintre cei mai respectati specialisti din asigurari.

In opinia sa, aceste piete "se zbuciuma intr-o mediocritate crancena. De ani de zile lucrurile stau asa. Exista si o corelatie intre slaba penetrare si ceea ce se intampla in piata cu lupta acerba pe pret. Exista, de asemenea, un stoc de companii si de persoane care se asigura, iar batalia in piata nu este de a creste penetrarea prin a avea noi clienti, ci de a lua clientul de la ceilalti. Si cum se poate face asta? Umbland la preturi.", afirma Tudor Moldovan (foto).

"In piata persista ideea ca PIB are o influenta asupra asigurarilor. Insa, in ultimii ani PIB a avut o evolutie fluctuanta, in timp ce gradul de penetrare a ramas relativ constant pe o tendinta de scadere. Ceva nu functioneaza! Cred ca intre cresterea PIB si dezvoltarea asigurarilor, exista un decalaj de timp. Astfel, daca PIB a crescut in 2013, nu cred ca aceasta crestere se va reflecta in 2014, ci probabil in 2015, daca si numai daca si in 2014 PIB va creste. Daca va avea o contractie, atunci efectul din 2013 va fi anulat in 2015.", a spus Tudor Moldovan.

Distanta fata de pietele din vest: 80 de ani!

"In toamna anului 2009, cand criza bantuia prin Europa, niste analisti financiari recunoscuti au afirmat intr-un raport faptul ca dintre toate tarile din CEE, Ucraina, Romania si Polonia sunt cele mai atractive. Romania era vazuta atractiva, deoarece dispune de o populatie semnificativa si penetrarea asigurarilor este slaba iar PIB pe cap de locuitor este scazut, oferind un potential de crestere puternic. Ucraina era promitatoare din aceleasi motive, dar nesiguranta legata de mediul politic si cel al reglementarilor o face mai putin atractiva. In acelasi timp, se spunea ca piata asigurarilor de viata are un potential mult mai mare decit cea a asigurarilor non-viata.", a declarat fostul CEO Generali.

Modelul folosit presupunea ca peste 25 ani fiecare tara din CEE va atinge acelasi indice de penetrare al asigurarilor ca cel de acum al tarilor din vest si acelasi PIB/capita, populatia raminind constanta. "Folosind acest model, nu este o surpriza sa constatam ca tarile cu cea mai mare populatie – Ucraina, Polonia si Romania – vor avea si cea mai mare crestere. Cu toate acestea, este de asteptat ca unele tari mai mici, cum ar fi Bulgaria si Serbia, sa aiba o crestere mai rapida, deoarece au indici de penetrare si mai mici.", se spunea in raportul citat.

Citeste si:

"Dar, in 2013, BERD a publicat un raport, pe care nu l-am vazut in presa romaneasca, unde vine cu o noua estimare, de 80 de ani pentru Bulgaria si Romania. Asadar, in 2004 ipoteza de convergenta si potentialul de crestere in tarile din CEE, precum si opiniile analistilor financiari, au creat mari sperante grupurilor financiare internationale. Realitea este din pacate cu totul alta!", a declarat Tudor Moldovan.

Ce cred francezii despre asiguratori: «Niste hoti!»

In acelasi timp, un alt raport, din 2010, realizat de Swiss Re (Customers for life - European Insurance Report), arata ca pe langa lipsa de protectie financiara a populatiei din est si in 12 tari din Europa de vest, diferenta dintre acoperirea care ar trebui sa fie si cea existenta (insurance gap) se ridica la 10.000 miliarde de euro, care se traduce intr-un volum anual de prime de 25 miliarde de euro, numai de asigurari de viata fara economisire.

Ca raspuns la intrebarea de ce nu se realizeaza acest potential nici in vest, raportul noteaza trei zone critice: nevoie, cost, acces; care ridica la randul lor alte intrebari: Inteleg consumatorii ca au nevoie de acoperiri rezonabile sau se bazeaza pe protectia sociala? Consumatorii percep asigurarile de viata ca fiind acceptabile ca pret? Cit de mult vor sa plateasca pentru asigurari de viata? Care este costul real al acestor asigurari? Unde si cum percep consumatorii sa cumpere asigurari de viata? Ce cred consumatorii despre industria asigurarilor? Au incredere in aceasta industrie?

"In Romania presa scrie ca impresia romanilor despre piata de asigurari este una proasta. Pei cititi acest raport sa vedeti ce spun francezii despre industria de asigurari din Franta. Sunt publicate acolo opiniile francezului de rand: «Sunt niste hoti astia! Sa nu aud de ei! Nu fac altceva decat sa ne ia banii!». Aceste probleme nu sunt numai in Romania. Perceptia despre asiguratori exista si in alte parti. Dar acest intrebari ne indreapta spre calea cea buna!", a conchis Tudor Moldovan.

Tudor Moldovan, care a condus operatiunile locale ale Generali timp de trei ani, a fost numit membru in consiliul de administratie al companiei in luna aprilie 2013, revenind astfel in companie dupa cinci ani in care a fost responsabil de proiectele din regiune ale grupului. El a fost din 2009 si membru in consiliile de administratie a doi asiguratori bulgari controlati de Generali. Tudor Moldovan, 60 de ani, a fost CEO al Generali Asigurari intre 2005 si 2008, dupa ce anterior a fost director executiv in cadrul companiei, fiind responsabil cu businessul de asigurari de viata, si director general adjunct.