In ultimele saptamani, numarul celor instiintati de politie ca nu au o asigurare obligatorie auto (RCA) valabila a crescut vertiginos. In acelasi ritm a crescut si numarul sesizarilor la companiile de profil, precum si la Comisia de Supraveghere a Asigurarilor. Instiintarile i-au speriat pe multi, insa politia nu va lua deocamdata nicio masura impotriva lor.
Urmeaza ultimul avertisment, in toamna.

Pe un ton sec, politia a somat proprietarii de autovehicule sa incheie RCA pentru ca risca sa le fie suspendata inmatricularea incepand cu data de 1 iulie. Totusi, in numeroase cazuri, cei vizati verifica in baza de date unificata a Politiei Rutiere si a societatilor de asigurari acreditate sa incheie astfel de polite (CEDAM) si constata cu stupoare ca acolo figureaza ca fiind in regula. Urmeaza, logic, o sesizare la compania de la care a fost cumparata polita pentru a cere explicatii. „Din totalul sesizarilor primite pana acum, peste 30% sunt plangeri indreptatite. Am verificat atat in baza noastra de date, cat si in baza CEDAM si am constatat ca proprietarii in cauza sunt in regula. Nu inteleg de unde apar erorile. S-ar putea sa fie o eroare de programare“, spune Marius Onofrei, purtatorul de cuvant al firmei de asigurari Allianz-Tiriac.

Pe de alta parte, surse din politie ne-au declarat ca actiunea este doar una de informare, pentru a corecta baza de date si pentru a da un ragaz celor care nu poseda o asigurare obligatorie RCA sa intre in legalitate. Abia din toamna va avea loc avertizarea finala, urmata de suspendarea inmatricularii. Cei care nu se conformeaza nici dupa acea somatie si nu se asigura nu mai pot circula pe drumurile publice pentru ca risca amenzi usturatoare, cuprinse intre 3.000 si 5.000 de lei. In plus amenda este insotita de retinerea certificatului si a placutelor de inmatriculare.

Nu se puneproblema radierii

Citeste si:

Trebuie facuta precizarea ca suspendarea inmatricularii nu e acelasi lucru cu radierea. Altfel spus, cei care sunt prinsi, din toamna, ca nu au asigurare isi pot primi inapoi placutele si certificatul de inmatriculare dupa ce prezinta la politie dovada ca au platit amenda si o polita RCA valabila. Deci nu trebuie sa refaca tot traseul inmatricularii.
In forma initiala a proiectului de ordonanta era prevazuta masura radierii din circulatie a autoturismelor ai caror proprietari nu incheiau o polita RCA nici dupa ce erau somati in scris de catre autoritati. Ratiunea pentru care s-a renuntat la aceasta masura este faptul ca autoritatile au sesizat pericolul de a se confrunta cu o avalansa de procese deschise de proprietari de autoturisme care nu ar fi avut posibilitatea sa se asigure. Un exemplu elocvent este cel al persoanelor care au plecat sa lucreze in strainatate.

Masini fara roti, in circulatie

In ce priveste gradul de cuprindere in asigurare, CSA si-a luat angajamentul ca in acest an sa se ajunga la 90% din autovehiculele aflate in circulatie. Potrivit estimarilor facute pana in prezent, nu este inca foarte clar unde se situeaza acest procent. Unii spun ca ar fi vorba de 75%, altii de 85%. Oricum, ceea ce este sigur este ca in Romania sunt inmatriculate aproximativ 4 milioane de autoturisme, din care aproape 3 milioane sunt asigurate. Totusi, din cele 4 milioane aproximativ 600.000 poarta in continuare numerele vechi si nu mai au dreptul sa circule din 2001. Pe de alta parte, daca alegem un alt criteriu de apreciere, lucrurile nu mai stau atat de rau. „Daca ne uitam la situatia accidentelor dintr-un an, constatam ca doar 1-2% din autoturismele implicate nu erau asigurate. Folosind acest criteriu, rezulta un grad de acoperire de 98-99%, statistic vorbind. Realitatea nu poate fi foarte departe de aceasta apreciere”, spune Cristian Constantinescu, directorul general al Allianz-Tiriac.