"Acest procent mediu de 18% este influentat de comisionul de intermdiere aferent RCA, care de regula ajunge la 25% poate chiar 30%. Dezechilibreaza media in sistem. Vorbim de o asigurare obligatorie, care principial nu implica costuri semnificative de vanzare. Este mai degraba o asigurare care se cumpara, nu una care se vinde. De aceea, comisionul pe acest sector trebuie sa fie unul normal", a spus prim-vicepresedinte ASF.

Tarifele de prima trebuie sa acopere toate cheltuielile ce decurg din subscrierea de RCA, iar costurile cu aceste comisioane pot crea un dezechilibru, a mentionat Cornel Coca Constantinescu. "Cheltuiala cu distributia directa pentru asiguratori este undeva la 10-14% si la acest nivel trebuie sa se regaseasca si comisionul acordat brokerilor. Bineinteles, depinde de volumele de prima intermediate, de aria de acoperire la nivel national, de negocierile pe care le are cu asiguratorul. Acest comision, intr-o piata corecta, ar trebui sa se echilibreze".

El a adaugat ca "in nici un caz brokerii nu sunt principala problema a pietei de asigurari. Ar fi foarte simplu sa gasim un singur vinovat sau o singura vina si sa rezolvam problema. Modificarile pe care le-am adus vizeaza in principal asiguratorii, faptul ca ei trebuie sa-si stabileasca tarifele peste cheltuielile pe care le anticipeaza, iar comisioanele brokerilor sunt parte a calculului primei pentru produsul respectiv".

Trebuie sa avem un nivel echilibrat al raportului dintre riscul asumat de fiecare asigurator in parte si tarifele de prima pe care le promoveaza.

"ASF va inteveni in momentul in care piata va continua sa fie dezechilibrata si se vor inregistra cheltuieli pe produs peste cheltuielile previzionate la momentul in care s-a stabilit prima de asigurare. Acum piata are un nivel al ratei combinate de 130%, deci piata RCA-ului inregistreaza o pierdere de 30% pe produs", a declarat Cornel Coca Constantinescu.

Prim-vicepresedinte ASF a mentionat ca in 2014 s-au inregistrat cresteri de tarife medii la RCA, intre 20% si pana la 50%, ceea ce arata ca piata se echilibreaza. "La compania Astra Asigurari, aflata in redresa financiara, prin administratorul special KPMG, se inregistreaza o crestere medie a tarifelor RCA de aproximativ 50%, iar planul este in curs de aplicare. Dupa majorarea de capital efectuata, incepand cu 17 noiembrie vom trece la faza urmatoare de identificare a unui potential investitor si ulterior cealalta majorare de capital, care are ca termen prima parte a anului 2015".

Pe viitor este posibil sa creasca la unele societati sau sa scada la altele. Nu este normal sa fie un dezechilibru de tarife intre asiguratori, de la simplu la triplu.

"Faptul ca am cumparat o polita de asigurare ieftina nu inseamna ca si serviciile de asigurare ale asiguratorului sunt de calitate superioara. Principala greseala a romanilor este ca interpreteaza RCA drept: « nu-i pentru mine, e pentru ala ». Oricare dintre noi poate fi pagubit. Sa nu avem impresia ca suntem asigurati de un produs cu tarife foarte mici cu servicii de slaba calitate. Si cand spun acest lucru, ma refer la neplata despagubirilor", a spus Cornel Coca-Constantinescu.

Cum a motivat prim-vicepresedinte ASF noile masuri din piata de RCA

  • "Avem in momentul de fata un set de trei norme, care au trecut printr-un proces de consultare publica. Ne referim in principal la norme privind asigurarea obligatorie de raspundere civila, pentru prejudicii produse din accidente, la imbunatatirea procedurilor pentru solutionarea petitiilor si nu in ultimul rand la norme care vin sa ajusteze in mod prudential activele ce sunt admise in scopul acoperirii rezervelor. Obiectivul principal este de a avea active cat mai lichide astfel incat sa putem sa acoperim necesarul de capital constituit ca si rezerve de prima, asumat de catre asiguratori".

Aceeasi prima de asigurare indiferent de canalul de distributie:

  • "In ceea ce priveste asiguratorii, acestia au obligatia de a practica aceleasi prime de asigurare indiferent de canalul de distributie utilizat, astfel incat consumatorul sa nu cumpere aceeasi polita pentru un vehicul similar, de pe doua canale de distributie la preturi diferite. De asemenea, asiguratorii nu pot oferta sau comercializa asigurari RCA la alte prime de asigurare decat cele rezultate din aplicarea tarifelor de prima notificate ASF. Am constatat in practica ca au existat de acest gen, pe care in viitor le vom evita".

RCA nu trebuie sa fie un produs care sa genereze pierderi:

  • "Asiguratorii sunt obligati de a utiliza tarife de prima astfel incat sa se acopere toate obligatiile ce decurg din incheierea contractelor de asigurare este un lucru extrem de important. Aceasta prevedere, nu permite acoperirea pierderilor din vanzarea RCA din alte forme de asigurare pe care le promoveaza respectivul asigurator. In mod clar nu trebuie sa fie un produs care sa genereze pierderi si sa transfere aceste pierderi in sistem. In momentul de fata, avand in vedere ceea ce se intampla pe piata RCA, noi ca supraveghetori simtim nevoia sa intervenim si sa spunem «NU». Pentru acest produs, care este obligatoriu, de masa, nu pentru celalalt, nu ai voie sa faci pierderi".

Despre mentionarea pe polita de asigurare a comisionului:

  • "Mentionarea pe polita a comisionului de intermediere al brokerilor sau a cheltuielilor medii de achizitie directa ale asiguratorilor este importanta. Aceste costuri sunt parte a primei de asigurare, ele nu se regasesc suplimentar. Este un plus de transparenta, necesara in orice piata. De asemenea, brokerii au obligatia de a incasa prima RCA direct in contul asiguratorilor sau in cazul in care incaseaza in numerar aceasta suma au la dispozitie cel mult cinci zile lucratoare pentru a varsa acesti bani. Astfel se evita aparitia riscului de lichiditate si transferul acestuia in piata asigurarilor avand in vedere ca, de altfel, brokerii nu au decat rolul de a intermedia politele, nu de a administra aceste sume, pe care ulterior le transfera asiguratorului, cel care in fapt administreaza riscul asumat".

Valoarea de inlocuire a unui vehicul este valoarea de piata:

  • "In ceea ce priveste activitatea de constatare si lichidare a daunelor pe segmetnul RCA se creeaza posibilitatea externalizarii acesteia. Totodata stabilirea valorii reale a vehiculului pe baza sistemelor de specialitate in cazul daunelor totale este un lucru esential. In momentul in care avem dauna totala la un vehicul este important la ce ne raportam cand stabilim valoarea acelui vehicul. Nu putem sa ne raportam la grile de uzura stabilite dupa diferite principii si care nu au legatura directa cu piata. Noi apreciem ca valoarea de inlocuire a unui vehicul este valoarea de piata. Alta nu exista, astfel incat consumatorul sa poata sa-si inlocuiasca bunul respectiv in conditiile in care riscurile asigurate au aparut".

Despre activele admise sa acopere rezervele brute ale asiguratorilor:

  • "Pentru terenuri si contructii, limita de admitere a scazut de la 40% la 20%, pentru ca discutam de o piata imobiliara, o piata putin lichida astazi, o piata la care este destul de greu sa te raportezi si este dificil, de asemenea, sa transformi aceste active in lichiditati pe termen scurt. In ceea ce priveste creantele de la asigurati si intermediari se calculeaza pe baza prudentiala avand in vedere orice pierdere viitoare. Se admit creante pentru acoperirea rezervelor in conditiile in care ele nu sunt mai vechi de 30 de zile de la prima scadenta de plata prevazuta in contract. In practica, am constatat situatii in care aceste creante, care aveau un termen de 30 zile, erau prelungite aceste scadente in mod succesiv astfel incat ele continuau sa fie admise ca si active pentru acoperirea rezervelor".