Resursele financiare de care dispune Fondul de Garantare in Asigurari nu vor ajunge nici pe departe pentru plata integrala a despagubirilor viitoare de la Astra Asigurari, ceea ce inseamna ca asiguratorii vor creste tarifele la RCA si implicit consumatorul va achita nota finala de plata in urma falimentului societatii, apreciaza Viorel Vasile (foto), managing partner Safety Broker.

Wall-Street.ro: Vor creste tarifele asigurarilor dupa falimentul Astra Asigurari?

Viorel Vasile: Daca discutam de cresterea preturilor, clar vorbim despre o crestere a tarifelor la asigurarile obligatorii RCA, iar aceasta crestere vine din doua parti: in primul rand, din cauza ca Fondul de Garantare trebuie alimentat din nou, pentru ca fondurile actuale vor fi consumate de despagubirile platite in urma falimentului Astra Asigurari. Contributia asiguratorilor la fond va fi, de asemenea, probabil majorata (De la 1 ianuarie 2015, societatile de asigurare vireaza catre Fondul de Garantare, o pondere de 1% din primele brute incasate pe segmentul asigurarilor generale si 0,4% din prime pe asigurari de viata - n.r.). Pe de alta parte, aveam trei jucatori mari pe RCA: Astra, Euroins si Carpatica. Cum unul dispare, clar vor creste preturile.

Astra Asigurari a subscris agresiv RCA la camioane. Daunele pe camioane vin cam dupa doi ani de zile. Si vin daune mari, de la 1 pana la 5 milioane de euro. Daca a fost emisa o polita RCA in acest an, iar camionul creeaza o dauna la anul intr-o tara din spatiul comunitar, despagubirea vine la plata peste inca un an. Ca urmare, regresul vine peste vreo doi ani de zile.

Asadar, perioada de plata a daunelor pe carte verde este de pana la doi ani de la emitere. Si Carpatica se afla in situatia curenta pentru ca acum doi ani de zile a subscris agresiv camioane. Ca urmare, eu ma astept ca banii din fond sa nu ajunga nici pe departe la plata despagubirilor Astra Asigurari. Nimeni nu a luat in calcul si daunele viitoare, aferente politelor care sunt in derulare. Discutam de un portofoliu urias de cateva sute de mii de polite.

Wall-Street.ro: Ce se va intampla cu asigurarile pe care le-ati incheiat pentru Astra Asigurari?

Viorel Vasile: Sunt doua categorii. RCA, in cazul carora nu prea avem ce face, deoarece legislatia nu ne permite sa inchidem polita RCA si atunci trebuie sa continue pana la final. Cat timp mai exista Astra Asigurari mergem cu daunele sa ne luam banii de la societate si cand o sa dispara Astra Asigurari o sa mergem la Fond. Automat o sa indrumam clientii si o sa le oferim suport sa-si recupereze banii de la Fondul de Garantare. Pentru politele facultative cautam solutii.

In acest moment ne aflam in discutii cu alte companii de asigurare pentru a prelua portofoliul intermediat de noi de la Astra Asigurari. Adica, un transfer de portofoliu in bloc, dar care sa pastreze conditiile Astra Asigurari. Subscrierile totale realizate pentru Astra Asigurari reprezinta 12% din cifra de afaceri a Safety Broker. In acest moment, la Astra Asigurari am subscris polite facultative aflate in derulare de 3,400.000 de lei de la inceputul anului. Din aceasta suma, aproximativ jumatate ar mai fi de incasat pana la finele contractului.

Wall-Street.ro: Asadar, cine va achita nota de plata? Piata de asigurari? Statul?

Viorel Vasile: Statul nu are de ce sa intervina. Vor plati cu siguranta ceilalti jucatori pentru ca vor avea de ales. Va creste contributia la Fondul de Garantare, care conform legii se poate duce pana la maxim 10% din cifra de afaceri. Indirect, pana la urma, va plati pentru a acest faliment exclusiv consumatorul. Asadar, este o simpla rostogolire, pentru ca daca va spori contributia, asiguratorii vor compensa acest lucru cu o crestere de tarife. Nota de plata o achita consumatorul.

Wall-Street.ro: Ce se va intampla cu cei 1.800 de angajati ai Astra Asigurari?

Viorel Vasile: Mi se par foarte multi totusi cifra de 1.800, nu cred ca sunt 1.800 de angajati. Poate ca sunt 1.800 cu tot cu agentii de asigurare. Cu siguranta, forta de vanzari se va redistribui catre brokerii de asigurare in principal, dar nu se stie ce se intampla cu personalul TESA, pentru ca nu are cine sa-l ia. Cel putin aministratia lor centrala care era la Nerva Traian stiu ca are cateva sute de oameni. N-are cine sa-i preia si sigur vor ramane fara loc de munca.

Wall-Street.ro: Ce lectii pot fi invatate din falimentul Astra Asigurari?

Viorel Vasile: Ca trebuie sa actionam atunci cand este nevoie. Nu trebuie sa lasam buba sa se umfle! Autoritatea trebuie sa intervina atunci cand trebuie nu sa rostogoleasca problema in ideea ca merge si asa. Ce facem insa cu celelalte doua companii cu probleme? Intervenim acum si distrugem complet piata sau mai avem rabdare si facem ceea ce am facut si pana acum.

Daca te apuci sa dai afara din piata trei companii, probabil ca pretul va exploda. Dar nu poti sa faci fata la plati. Nu ai cum! In momentul acesta, banii de la Fondul de Garantare nu ajung nici pentru despagubirile Astra Asigurari. Bulgarii au adus 100 de milioane in acest an. Cat sa mai aduci? La un moment dat poate ca nu renteaza sa mai aduci bani. Si intr-adevar, la cum arata in acest moment piata, nu renteaza, in nici un caz, la aceste sume de capital care se vehiculeaza.

Wall-Street.ro: Vom asista posibil si la alte falimente in piata asigurarilor?

Viorel Vasile: Nu stiu daca pana la finele anului, dar cu siguranta, in prima parte a anului viitor cred ca da. Nu cred ca cineva vine sa mai bage in faliment inca un asigurator acum, pentru ca nu are de unde sa plateasca daunele. De asemenea, nu stiu daca in toata Europa toti asiguratorii indeplinesc condotiile Solvency II. Am dubii in aceasta privinta. Pe de alta parte, sa luam exemplul AIG, care a fost ajutat de statul american. Nu s-a putut gasi o solutie sa ajutam si Astra Asigurari? Eu mai degraba la asta ma asteptam, ca statul sa vina sa ia compania, sa aduca un management privat, sa o puna pe picioare si dupa aceea sa o vanda.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Marius Alexandru Stanciu
Absolvent al Facultatii de Economie din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti si al unui program de Master, cu specializarea Economie Europeana, sustinut in aceeasi institutie, Marius Alexandru Stanciu dispune de o experienta jurnalistica de peste 12 ani, dobandita in cadrul redactiei Wall-Street.ro si acopera din punct de vedere editorial evenimente si interviuri din piata imobiliara, piata asigurarilor si pensii private.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri