Romania se afla pe ultimul loc in randul statelor membre ale Uniunii Europene, din punct de vedere al intermedierilor financiare, ponderea creditului neguvernamental in PIB fiind cea mai scazuta – aproximativ 30%, potrivit datelor ARB.

De asemenea, 60% dintre adulti au un cont bancar in Romania, in comparatie cu 90% - media statelor UE sau 95% - media statelor membre in zona euro.

“In ciuda faptului ca avem peste 10 milioane de titulari de depozite si 4 milioane de persoane care au un credit, nu toti sunt la curent cu riscurile sau avantajele acestor produse. Cu toate acestea, fata de anul 2011, cand am realizat un alt studiu, s-au inregistrat imbunatatiri la nivel de intentie, detinere, achizitie de produse financiare dar si la nivel de cunostinte”, a declarat Gabriela Folcut.

ARB a demarat la inceputul acestui an un proiect integrat de educatie financiara pentru piata financiara, prin care isi propune sa creasca gradul de cultura financiara a romanilor, pentru toate domeniile: banci, asigurari, pensii, piete de capital, leasing.

Primul pas pentru acest proiect a fost realizarea unei cercetari cu GFK, pentru a vedea unde se afla romanii din punct de vedere al cunostintelor si interesului pentru domeniul financiara.

Folcut spune ca fata de studiul similar realizat in 2011, se observa imbunatatiri semnificative, in principal datorita faptului ca in aceasta perioada s-au derulat diverse programe si proiecte educationale, de catre banci, companii de carduri, companii de asigurari, pensii sau ARB.
Conform studiului realizat de ARB si GFK, cele mai cunoscute si utilizate produse financiare sunt cardurile de debit, asigurarile de bunuri si contul curent. Cele mai dorite produse sunt asigurarile de bunuri, accident si sanatate.

De asemenea, mobile banking-ul, internet banking-ul si cardul de debit sunt cele mai familiare – desi multi dintre cei care le folosesc declara ca le cunosc doar intr-o oarecare masura.

Afla mai multe rezultate ale studiului dar si proiectele ARB pentru cresterea educatiei financiare din emisiunea WALL-STREET 360.