Concurenta dintre institutiile de credit se indreapta spre apogeu. Pentru a ajunge la clientii persoane fizice, bancile au apelat la lanturile de magazine, iar, mai nou, Posta Romana este curtata de cel putin trei banci care vor sa-si extinda reteaua de retail. „In ultimul timp, bancile cauta diverse modalitati de cucerire de cote de piata, in special pe segmentul de persoane fizice: de la solutii electronice (Internet Banking, ATM etc.) pana la preluari de banci care detin un numar mare de sucursale, sau parteneriate de genul celor incheiate cu Posta Romana“, apreciaza Dragos Cabat, analist financiar.

Intr-adevar, lichiditatea de pe piata bancara din acest an determina bancile, pana nu demult specializate doar pe segmentul de corporate (mari companii), sa atace sectorul de retail, aflat in plina dezvoltare. Totusi, pentru a putea deveni competitive pe retail, bancile au nevoie de o mare retea de distributie a produselor, fie ca este vorba de credite, fie de depozite sau carduri. Cele mai mari retele de unitati bancare sunt detinute la ora actuala de CEC, cu 1.405 oficii, si BCR, cu 317. Spre sfarsitul anului 2003, Raiffeisen Bank, proaspat intrata pe piata romaneasca, a incheiat un acord cadru cu Posta Romana pentru plata facturilor la diverse utilitati.Trebuie mentionat ca reteaua de oficii postale este de 7.100, din care 1.100 informatizate.

In 2005, Raiffeisen Banca pentru Locuinte incheie la randul sau un parteneriat cu Posta pentru vanzarea de contracte de economisire-creditare prin oficiile postale. La ora actuala insa, o serie de banci, gen Raiffeisen Bank, Unicredit, Citibank etc. sunt in negocieri cu Posta Romana pentru realizarea de astfel de parteneriate. Mai mult, chiar societatile de asigurari sunt interesate sa vanda polite de asigurare de toate tipurile prin unitatile Postei Romane. Dupa cum explica Dan Mihai Toader, director general, Posta Romana isi doreste un parteneriat care sa asigure un anumit volum de tranzactii si chiar investitii in instruirea personalului si realizarea unui soft unic in unitatile postale care vor fi specializate pentru activitate financiar-bancara.

„Asigurarea unui anumit numar de tranzactii va permite la final o suma de disconturi care vor face tranzactiile financiare din oficiile postale foarte accesibile. Cu ajutorul unui astfel de parteneriat, prin care am putea aduce o serie de oficii postale sa fie compatibile cu standardele bancare, in doi-trei ani am putea avea cea mai mare infrastructura de ghiseu“, explica Toader. O data cu schimbarea Regulamentului Valutar, Posta are dreptul sa efectueze si operatiuni de schimb valutar, iar demersurile in acest sens au fost deja facute. In afara caselor de schimb valutar din oficiile postale, care vor avea ghisee specializate pe servicii financiare, Posta vrea sa introduca POS-uri, care sa permita clientilor sa-si plateasca facturile si sa retraga numerar de pe card la costuri zero. Sunt cateva din noile servicii de tip hibrid pe care Posta vrea sa le introduca in oficiile sale.

Asigurarea acestor tipuri de tranzactii, pe langa vanzarea de credite bancare, sunt extrem de interesante pentru banci. Trebuie subliniat ca, in momentul in care vreuna din bancile aflate in discutie cu Posta pentru acest tip de parteneriat (chiar daca institutia nu se gandeste neaparat exclusiv la o banca) va putea oferi un volum al tranzactiilor pe fiecare oficiu la un nivel acceptabil pentru ambele parti, fata sistemului bancar se va schimba din temelii. „Prin incheierea de parteneriate cu Posta, banci, care in prezent nu au o retea foarte dezvoltata, ar putea deveni intr-un timp foarte rapid si implicand costuri destul de reduse, competitive la nivel national.

O data ce Posta va putea sa isi atraga un partener din domeniul bancar vor exista mai multe banci care sa doreasca sa apeleze la serviciile Postei Romane pentru a «anula» avantajul competitiv al celorlalti jucatori“, apreciaza Dragos Cabat. In aceste conditii, disputa pentru locul intai in piata bancara va fi mult mai aprig, banca partenera Postei Romane putand ajunge usor si cu costuri relativ mici pe o pozitie dominanta. In aceste conditii, este clar ca principala institutie afectata va fi CEC-ul, al carei mare avantaj la ora actuala este dat de numarul foarte mare de sucursale detinut in teritoriu, iar in al doilea rand BCR, banca aflata pe primul loc in top zece, care si-ar putea pierde pozitia daca in parteneriatul cu Posta ar intra majoritar o alta banca.

Mai multe credite prin parteneriate

• Cetelem, societate a grupului BNP Paribas, lider pe piata creditelor de consum in Franta si Europa, a cumparat recent societatea de intermediere financiara Credisson. Intr-un an de existenta, prin parteneriate cu retele de magazine (Flanco, Elvila, Rombiz, Romsoft, Best Computers, Praktiker, Cosmo, Cora, H&D Mall), Credisson si-a pus la punct 219 birouri de credite de consum. Detinand 19% din piata creditelor de consum, Credisson a vandut credite de peste 300 de milioane de euro pentru 700.000 de clienti. Prin vanzarea actiunilor catre Cetelem, activitatea de creditare va creste gratie experientei societatii franceze.

• BRD Groupe Societe Generale si-a externalizat serviciul de credite de consum tocmai pentru a castiga mai multe parteneriate cu marile lanturi de magazine din Romania. BRD Finance a reusit astfel sa-si faca simtita prezenta in peste 1.000 de magazine. Mai mult, cardul de credit cu perioada de gratie de 45 de zile si depunere minima lunara de 250.000 lei, lansat de BRD in colaborare cu hipermarketurile Carrefour, va creste si mai mult procentul de vanzare de credite.

• ABN Amro Bank, in lipsa unei retele extinse, a apelat la telefonia mobila. Pentru a veni in intampinarea clientilor a lansat un numar la care se poate trimite un SMS, iar ofiterul de credite vine acasa la client.

• Estima Finance a realizat un parteneriat cu lanturile de magazine Domo pentru a vinde cat mai multe credite de consum ale diverselor banci.