“Oligopolul celor trei agentii de rating traditionale trebuie rupt. Procedurile si modelele de afaceri trebuie controlate si, mai presus de toate, ratingurile trebuie sa fie supuse controlului statistic”, a declarat Jérôme Cazes (foto) , CEO al Coface.

CEO-ul Coface a subliniat ca aceasta este singura modalitate de a restabili increderea care a fost distrusa de catre procesele de rating anterioare pentru produsele financiare, care au avut o contributie semnficativa in cazul crizei financiare mondiale incepute peste ocean, in SUA.

„Trebuie sa existe controale mai stricte pentru agentii, similare cu cele care au fost deja intreprinse pentru bursele de valori, banci si asiguratori, deoarece acestea sunt o parte importanta a sistemului economic si financiar. In situatia in care noile reguli europene pentru Basel II stipuleaza un control statistic al calitatii pentru confidentialitatea ratingurilor financiare ale bancilor, ar fi un paradox sa nu fie implementate aceleasi reguli si pentru agentiile de rating”, a spus Cazes.

Astfel, ratingul financiar atribuie unei companii (sau unei alte entitati) o litera ce exprima probabilitatea ca aceasta companie sa intre in incapacitate de plata, mai exact, sa nu isi onoreze obligatiile financiare in urmatoarele 12 luni. De exemplu,un rating „A” indica faptul ca o companie este foarte puternica, cu o numai 2-la-1000 sanse sa intre in incapacitate de plata pana la sfarsitul anului.

Ratingurile financiare de incredere, emise de multiple agentii la un pret rezonabil, sunt esentiale in crearea si intarirea increderii intr-o economie de piata. „Acest lucru a fost demonstrat de impactul serios al erorilor masive comise recent de catre cele trei agentii mari de rating de credit. Nu numai ca au fost vandute active toxice in intreaga lume sub acoperirea unui rating bun, dar pietele si-au pierdut apoi toate punctele de referinta in ceea ce priveste evaluarea riscului de credit”, se mai explica in acelasi comunicat.

“O alta modalitate de a imbunatati situatia pe termen lung este cresterea concurentei”, a adaugat Cazes mentionand ca ele trei agentii au cunoscut o dezvoltare buna in acest mediu controlat.

Mai mult decat atat, Cazes a spus ca cele trei au tintit impulsionarea cresterii cifrei de afaceri si nu s-au concentrat pe activitatile de baza, ci dimpotriva, si-au extins activitatile catre produsele financiare.

CEO-ul Coface considera ca situatia de criza cu care ne confruntam astazi a inceput in 2005, odata cu exportul riscului creditelor imobiliare, care ulterior au imprastiat riscul ca un virus. In principiu, distribuirea riscului nu este eronata “dar transferul riscului este periculos in cazul in care simtul responsabilitatii se diminueaza, chiar mai mult, atunci cand aceste riscuri dispar din evidentele companiei.”

In consecinta, spune Cazes in comunicatul oficial, nimeni nu a mai stiut unde au ajuns aceste riscuri si aceasta situatie a condus catre o pierdere masiva a increderii intre banci.

Cu noul sau serviciu de rating al Coface doreste sa fie mai credibil, sa prezinte mai multa incredere si sa fie mai putin costisitor decat puternicii sai concurenti. In calitate de asigurator de credite, Coface detine un fundament superior in a furniza acest serviciu. “Detinem informatii despre mai mult de 50 de milioane de companii din intreaga lume si avem experienta pe partea de risc,” a explicat Cazes referindu-se la expertiza companiei sale ca si asigurator mondial de credite.

Coface isi asuma responsabilitatea pentru concluziile pe care le emite, se mai specifica in comunicat.

Similar cu « scorul @rating » existent, noul rating va fi de asemenea important pentru acceptarea riscului. “Performanta noastra poate fi masurata pe baza ratingurilor pe care le emitem,” a concluzionat Cazes.

Pentru emiterea acestui rating Coface se bazeaza pe trei arii de expertiza. Prima consta in informatiile despre companii. Coface, monitorizeaza in permanenta situatia financiara a 50 de milioane de companii din intreaga lume poate realiza ina celasi timp analize comparative intre companiile evaluate in functie de marime, sector de activitate, tara de provenienta.

Cea de a doua arie de activitate consta in asigurarile de credit. Coface detine o bogata experienta a incapacitatii de plata a companiilor (in medie 150 de incidente de plata ale companiilor risc asigurate sunt inregistrate si analizate zilnic de Coface). Aceasta ofera Coface informatii actualizate despre riscul de credit corporativ.

Si cea de a treia arie de activitate se refera la echipele de inspectori din fiecare tara in care Coface este prezent, echipele sale discuta direct cu companiile, le ofera garantii ,cand este necesar, asupra confidentialitatii complete a informatiilor pe care le colecteaza.

„Acest produs va fi lansat si in Romania pana la sfarsitul lui 2009. El va oferi o alternativa companiilor mari la ratingurile emise de agentiile de rating clasice, totodata putand beneficia de el in premiera si companiile mici si mijlocii care vor putea solicita un rating propriu la costuri avantajoase”, a declarat Cristian Ionescu, director general, al Coface Romania.

Coface faciliteaza schimburile comerciale intre companii la nivel global oferind patru linii de afaceri celor peste 120.000 de clienti, pentru a externaliza complet sau partial managementul relatiilor comerciale si pentru a finanta si proteja creantele: asigurarea de credit, informarea si ratingul companiilor, managementul si factoringul creantelor.

Compania Coface ofera de asemenea in Franta, managementul garantiilor exportului statului. Compania are la nivel mondial peste 7.000 de angajati in 65 de tari si peste 45% din primele 500 de grupuri de companii din lume sunt deja clientii companiei Coface.

Compania Coface este o subsidiara a companiei Natixis, al carei capital social (Tier 1) a inregistrat cifra de 11,7 miliarde de euro la sfarsitul lunii decembrie a anului 2007.

Coface Romania este prezenta pe piata locala prin intermediul produselor si serviciilor sale de asigurari de credit, rapoarte de credit, colectare creante comerciale, servicii de urmarire a incasarilor, monitorizare, furnizare de date de marketing si consultanta de risc.
Subsidiara romaneasca dispune si de baza de date comuna a tuturor sucursalelor, in care se gasesc informatii complete si la zi despre mai mult de 8.6 milioane de companii. Coface Central Europe este prezent in regiunea Europei Centrale si de Est de peste zece ani.